Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2102609_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-11-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Sagsnr.: 1909370
Dok. nr.: 1019875
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 148 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL)
Spørgsmål nr. 148:
”Hvordan
fordeler effektiviseringskravene knyttet til kvalitetsfondsbyggerierne sig
mellem de enkelte regioner? Bedes opgjort i beløb per år for den enkelte region.”
Svar:
Fordelingen af effektiviseringskrav knyttet til kvalitetsfondsbyggerierne og den aftalte
økonomiske realisering fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Økonomisk realisering af effektiviseringsgevinster pr. region,
jf. økonomiaftalen for 2017
Region
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
562
197
518
694
168
2.139
2025
632
221
583
781
189
2.406
Hovedstaden
70
141
211
281
351
422
492
Sjælland
25
49
74
98
123
147
172
Syddanmark
65
129
194
259
324
388
453
Midtjylland
87
173
260
347
434
520
607
Nordjylland
21
42
63
84
105
126
147
I alt
267
535
802
1.069
1.337
1.604
1.871
Anm.: Effektiviseringskravene pl-reguleres med det regionale sundheds-pl ekskl. medicin
Kilde: Regeringens endelige støttetilsagn til kvalitetsfondsprojekterne og Aftale om regionernes økonomi for 2017.
./.
Niveauerne afspejler i overvejende grad fordelingen af investeringen, idet der dog
ikke er en 1 til 1 sammenhæng mellem investeringsramme og forudsatte effektivise-
ringsgevinster,
jf. svar på SUU alm. del spm. 114.
Det er samtidig vigtigt at understrege, at hver eneste krone, som regionerne sparer
på mere effektiv drift på de nye sygehuse, bliver i regionerne. Staten har dermed ikke
taget penge ud af regionerne.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Cecilie Høj Rosenkrands