Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2269782_0001.png
1. oktober 2020
J. nr 20/10059
ASØ
JOSC
Bidrag til besvarelse af SUU alm. del
spm.
1470 af 2. juli 2020
Spørger: Peder Hvelplund (EL)
Spørgsmål 1470
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser, hvis vi i Danmark
nedsætte niveauet for årlig loft for brugerbetaling til det svenske, hvor loftet er
1.685 DKK., mens det i Danmark er 4.190 DKK? De provenumæssige
konsekvenser bedes opgjort i umiddelbare konsekvenser, efter tilbageløb, men før
adfærd, samt efter tilbageløb og adfærd.
Bidrag til svar:
Sundhedsdatastyrelsen er blevet bedt om at beregne den provenumæssige konsekvens uden
tilbageløb og adfærd, hvis den maksimale årlige egenbetaling ved tilskudsberettiget køb af læ-
gemidler reduceres fra kr. 4.190 til kr. 1.685. Effekten af ændret adfærd er ikke inkluderet.
Den
provenumæssige konsekvens er en øget udgift på 656 mio. kr.
for regionerne og 9 mio. kr. for
apotekerne, jf. Tabel 2.
Ved at reducere den maksimale årlige egenbetaling fra kr. 4.190 til kr. 1.685 reduceres det til-
skudsberettigede beløb, som en person skal købe for, før personen får 100 pct. i medicintilskud.
For en person under 18 år reduceres beløbet fra kr. 23.885 til kr. 7.185. For en person over 18
år reduceres beløbet fra kr. 19.465 til kr. 3.095. De nye maksimale beløb er beregnet med ud-
gangspunkt i de nuværende beløbsintervaller og tilskudsprocenter for henholdvis personer un-
der og over 18 år jf. Tabel 1.
1/3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1470: Spm., om de provenumæssige konsekvenser, hvis vi i Danmark nedsætte niveauet for årlig loft for brugerbetaling til det svenske, hvor loftet er 1.685 DKK., mens det i Danmark er 4.190 DKK, til sundheds- og ældreministeren
2269782_0002.png
Tabel 1 Medicintilskudsgrænser, tilskudsprocent og egenbetaling ved
egenbetalingsloft på henholdsvis kr. 4.190 og kr. 1.685
Medicintilskudsgrænser, kr.
Tilskudsprocent
Egenbetaling, kr. Tilskudsprocent
Egenbetaling, kr.
Maksimal egenbetaling på kr. 4.190
Årlig udgift pr. person
før medicintilskud er trukket fra
0-995
995-1.655
1.655-3.590
3.590-19.465, over 18 år
3.590-23.885, under 18 år
I alt
Personer under 18 år
60
60
75
-
85
398
264
483,75
-
3.044,25
4.190
Maksimal egenbetaling på kr. 1.685
Årlig udgift pr. person
før medicintilskud er trukket fra
0-995
995-1.655
1.655-3.095, over 18 år
1.655-3.590, under 18 år
3.590-7.185, under 18 år
I alt
Kilde:
Note:
Personer over 18 år
0
50
75
85
-
995
330
483,75
2381,25
-
4.190
Personer under 18 år
60
60
-
75
85
398
264
-
483,75
539,25
1.685
Personer over 18 år
0
50
75
-
-
995
330
360
-
-
1.685
Lægemiddelstyrelsen for gældende medicintilskudsgrænser.
Sundhedsdatastyrelsens beregninger af medicintilskudsgrænser og egenbetaling ved maksimal egenbetaling på kr. 1.685.
Medicintilskudsgrænserne ved maksimal egenbetaling på kr. 1.685 er beregnet med udgangpunkt i medicintilskudsgræn-
serne gældende år 2020.
Den provenumæssige konsekvens er beregnet med udgangspunkt i det tilskudsberettigede salg
af lægemidler fra august 2019 til juli 2020. Konsekvensen opdeles i direkte udgifter til regio-
nerne, og afledte udgifter til apotekerne. De afledte udgifter skyldes, at apotekerne yder regio-
nerne en aftalebestemt rabat på 1,72 pct. ekskl. moms. af regionens udgifter til medicintilskud.
Størrelsen på en persons medicintilskud afhænger af personens årlige udgifter til tilskudsberet-
tigede lægemidler, jf. medicintilskudsgrænserne i Tabel 1. Udgifterne opgøres i tilskudspriser,
der tæller med i personens saldo i det Centrale Tilskuds Register (CTR). CTR-saldoen indeholder
de samlede udgifter til tilskudsberettiget medicin i en periode på ét år (tilskudsperioden).
Start- og stopdatoer for en persons tilskudsperiode i CTR registreres ikke i Lægemiddelstatistik-
registeret. I opgørelsen er det derfor nødvendigt at anvende en simplificeret antagelse om, at
startdatoen for alle personer er 1. august 2019. Antagelsen afspejler ikke virkeligheden, hvor en
tilskudsperiode kan starte på en vilkårlig dato i løbet af året. Konsekvensen af denne antagelse
2/3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1470: Spm., om de provenumæssige konsekvenser, hvis vi i Danmark nedsætte niveauet for årlig loft for brugerbetaling til det svenske, hvor loftet er 1.685 DKK., mens det i Danmark er 4.190 DKK, til sundheds- og ældreministeren
2269782_0003.png
er, at de faktiske tilskudsudgifter på 6.193 mio. kr. i opgørelsesperioden ved en maksimal egen-
betaling på 4.190 kr. reduceres. Reduktionen sker fordi alle personers CTR-saldo og afledte til-
skudsprocent i opgørelsen nulstilles pr. 1 august 2019. De beregnede tilskudsudgifter er som
følge af antagelsen reduceret med 109 mio. kr. (1,8 pct.) til 6.084 mio. kr. Opgørelsen må an-
vendes med det forbehold.
Tabel 2 Medicintilskud og provenumæssig konsekvens ved ændring af
grænse for maksimal egenbetaling, mio. kr.
Personer under 18 år
Personer over 18 år
I alt
Faktiske tilskudsudgifter i perioden fra d. 1. august 2019 til 31. juli 2020
Medicintilskud ved egen-
betaling på kr. 4.190
328
5.865
6.193
Tilskudsudgifter fra d. 1. august 2019 til 31. juli 2020
ved antagelse om at tilskudsperioder starter 1. august 2019
Medicintilskud ved egen-
betaling på kr. 4.190
Medicintilskud ved egen-
betaling på kr. 1.685
326
334
5.758
6.415
6.084
6.749
Provenuemæssig konse-
kvens for regioner
Provenuemæssig konse-
kvens for apoteker
Provenuemæssig konse-
kvens for regioner og apo-
teker samlet
-8
0
-8
-648
-9
-657
-656
-9
-665
Kilde: Lægemiddelstatistikregisteret (opdateret 12. august 2020), Sundhedsdatastyrelsen.
Note: Opgørelsesperioden er august 2019 til og med juli 2020.
En persons alder er fastsat, som alderen ved det første registrerede tilskudsberettigede køb i opgørelsesperioden.
Medicintilskuddet er det samlede regionale medicintilskud, der gives til personer i forbindelse med tilskudsberettigede køb af lægemidler.
I beregningen af provenumæssig konsekvens antages det, at alle personers CTR-periode startede 1. august 2019.
Data er afgrænset til det personhenførbare tilskudsberettigede salg inkl. dosisdispenseringsgebyrer.
Terminaltilskud samt tilskud til ernæringspræparater og medicinsk cannabis under forsøgsordningen er ikke inkluderet.
Køb på terminaltilskudsbevilling er ikke medtaget, da receptordinerede lægemidler i det tilfælde
gives med 100 pct. i tilskud uanset værdien af terminalpatientens samlede køb. Ligeledes er køb
af cannabis og ernæringspræparater udeladt, da disse ikke tæller med i opgørelsen af udgifter
til tilskudsberettigede lægemidler i CTR.
1
Tilskud til cannabis registreres i et separat CTR-C og finansieres via en sundhedspulje, mens tilskudsprocenten til ernæringspræ-
parater altid udgør 60 procent.
1
3/3