Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2269770_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-10-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 2009736
Dok. nr.: 1435166
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. juli 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 1468 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 1468:
”Vil
ministeren undersøge eller indhente oplysninger om de skotske erfaringer med
afskaffelsen af brugerbetaling på medicin, herunder hvad det har betydet for medi-
cinforbruget, lægers medicinudskrivning, prisudvikling, omkostninger for det offent-
lige og folkesu dhede ?” ”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen,
der har indhentet oplysninger fra Skotland.
Det skal indledningsvist bemærkes, at det kan være vanskeligt at give en fuldstændig
forklaring på forholdene og udviklingerne i andre lande, også i nærværende tilfælde
vedr. afskaffelsen af brugerbetaling på medicin i Skotland.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst følgende:
”I
2007 besluttede den skotske regering at udfase borgernes egenbetaling på medicin
ordineret på recept. I første omgang ved gradvis at nedsætte egenbetalingen over en
periode på 3 år for herefter i april 2011 helt at fjerne egenbetaling på medicin.
Der var dog allerede, inden Skotland i 2007 påbegyndte udfasningen af egenbetalin-
gen på medicin, en ordning om egenbetaling, der betød at en række af borgerne i
Skotland ikke betalte for deres medicin. Det fremgår af det Skotske Parlaments publi-
kation:
”Prescription
charges: Proposed phased abolition”
fra 29. februar
2008, at om-
kring 50% af befolkningen i 2007 ikke betalte for deres receptmedicin, fordi de op-
fyldte en eller flere betingelser for undtagelser
f.eks. var alle borgere ældre end 60
år undtaget fra egenbetaling.
Det fremgår videre af det Skotske Parlaments publikation:
”Prescription
charges: Pro-
posed phased abolition”
fra 29. februar
2008, at den andel af borgere, der var undta-
get for egenbetaling fik udleveret en væsentlig større andel af den samlede mængde
medicin, end den andel af befolkningen, der selv skulle betale. I 2006/07 blev 92,8%
af den samlede mængde medicinen således udleveret uden betaling, mens de reste-
rende 7,2% blev udleveret mod egenbetaling.
De skotske myndigheder oplyser, at egenbetalingen i det sidste år (2010/2011) inden
egenbetalingen helt blev fjernet lå på 19,5 mio. £, mens de totale omkostninger til de
udleverede enheder lå på 987,7 mio. £. Egenbetalingen udgjorde således 1,98% af de
totale omkostninger til udleverede enheder i 2010/2011.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1468: Spm., om de skotske erfaringer med afskaffelsen af brugerbetaling på medicin, til sundheds- og ældreministeren
Da priserne for medicin ikke kontrolleres eller reguleres i Skotland, men kontrolleres
og reguleres samlet for hele Storbritannien, er det ikke muligt at sige noget om, hvor-
dan tiltaget har påvirket prisudviklingen i Skotland. Det kan dog oplyses, at offentlige
udgifter til refusion i Skotland er steget med 19,2% over de sidste 10 år.
Det fre går af de statistiske publikatio ”Prescribing
Medicines: Dispenser Pay-
ments and Prescribtion Cost Analysis”
fra 23. juli 2019, at antallet af enheder udskre-
vet på recept de sidste 10 år er steget med 15,8 % fra 89,3 mio. i 2009/2010 til 103,4
mio. enheder i 2018/2019.
Det oplyses, at årsagerne til denne stigning skyldes en aldrende befolkning, flere bor-
gere der lever med kroniske lidelser og lægernes stigende anvendelse af evidensbase-
rede guidelines, der anbefaler medicin til at behandle visse tilstande.
De skotske myndigheder oplyser, at der ikke er foretaget analyser eller evalueringer
af, hvilken betydning gratis receptmedicin kan have haft på folkesundheden.
De skotske myndigheder oplyser dog, at de mener, at det har haft en positiv indvirk-
ning på borgernes sundhed særligt for de borgere, der har kroniske sygdomme og
som bruger meget medicin, men som ikke har råd til selv at købe medicinen.”
Jeg kan henholde mig til Lægemiddelstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rasmus Syberg Hazelton
Side 2