Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-07-2020
Enhed: KOK
Sagsbeh.: SUMKT
Sagsnr.: 2009751
Dok. nr.: 1283653
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. juli 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 1450 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1450:
”Kan
ministeren redegøre for, hvorfor opgaven med at udføre advokatundersøgelsen
af direktøren for Statens Serum Instituts særaftaler og habilitet m.m. ikke blev sendt i
udbud?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har med udgangspunkt i den nugældende kontrakt
med Kammeradvokaten om levering af juridiske ydelser, der trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2015, med dertil hørende allonge fra foråret 2017, ikke fundet grundlag for at
bruge en anden advokat.
Formålet med Kammeradvokataftalen er bl.a. at give staten mulighed for
at udnytte
de tværgående faglige synergier, der følger af, at statens advokatopgaver som ud-
gangspunkt løses samme sted. Kontrakten skal således understøtte, at der sker en
tværgående vidensopbygning med det formål, at kvaliteten og effektiviteten i opga-
veløsningen er høj, ligesom kontrakten skal bidrage til ensartethed i sagsbehandlin-
gen til gavn for retssikkerheden.
Kontrakten giver dog mulighed for at anvende andre advokater end Kammeradvoka-
ten i de tilfælde, hvor opgaven er så specifik, at de tværgående faglige synergier, som
ligger til grund for en samlet ordning, ikke gør sig gældende. I henhold til allonge fra
foråret 2017 til Kammeradvokataftalen fra 2015 er
vurderingen af, om de tværgå-
ende faglige synenergier gør sig gældende med særlig vægt i enkeltsager overdraget
til den enkelte kunde. Det betyder, at det fremover er den enkelte kunde selv, der i
enkeltsager vurderer om der er grundlag for at bruge en anden advokat.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kis Thuesen