Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato: 17-06-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tirsdag den 30. juni. kl 14.00-15.30, Sundheds- og Ældreudvalget (lokale 1-133)
Samrådsspørgsmål BJ til sundheds- og ældreministeren:
Vil ministeren redegøre for besøg og besøgsrestriktioner på plejehjemmene som følge af
covid-19 med særligt fokus på de ældres trivsel? Hvad er ministerens holdning til restrik-
tionerne i lyset af de ældres trivsel?
[Indledning]
Formålet med restriktionerne, som er temaet for dagens
samråd, har været at beskytte de særligt
sårbare grupper, som fx de ældre, mod en smitte, som kan
have fatale konsekvenser.
Det gjorde vi, fordi vi i starten af marts stod over for en
ukendt situation, hvor smitten bredte sig med voldsom hast.
Vi var nødt til at handle hurtigt for at beskytte nogle af vores
svageste medborgere.
Og jeg må sige, at når man kigger tilbage på det, så tør jeg
ikke tænke på, hvordan det kunne have set ud, hvis vi ikke
havde fået taget vores forholdsregler. Restriktionerne for
besøg på plejehjem m.v. har uden tvivl været et vigtigt
redskab i forhold til at beskytte nogle af vores mest sårbare
borgere mod smitte.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
Men, som samrådsspørgeren også er inde på i sin
begrundelse, alt kommer med en pris, og restriktionerne har
desværre haft menneskelige omkostninger for både de
berørte borgere og deres pårørende, og afsavnene har været
store for mange.
De sidste måneder har på mange måder ændret vores
hverdag og tilværelse, og jeg tror, at vi alle ser frem mod
normale tilstande.
Det er vigtigt, at vi skaber bedre muligheder for besøg i takt
med, at vi har fået smitten under kontrol og er i gang med at
åbne samfundet.
Men lige så vigtigt er det jo, at vi passer på vores sårbare
ældre og mest udsatte borgere og sørger for at åbne på en
forsvarlig og sikker måde.
Så længe der er smitte i samfundet, må vi sørge for, at der
fortsat gøres alt, hvad vi kan for ikke at få smittekæder ind
på plejehjem, da det kan have fatale konsekvenser. Det er
svært
men det er nødvendigt.
Derfor har vi været nødt til at balancere flere hensyn over for
hinanden, og har ikke kun kunnet tale om enten trivsel eller
sikkerhed. Begge dele er vigtige i det samlede billede.
***
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
[Der er åbnet meget mere op for besøg]
Der har været mange spørgsmål om besøgsrestriktioner på
plejehjem, og der er næppe tvivl om, at vi alle, også alle
Folketingets partier, har set frem mod en genåbning på
forsvarlig vis.
Siden samrådet blev indkaldt, er der skabt bedre muligheder
for besøg på plejehjem, plejeboliger, aflastningspladser samt
sygehuse og klinikker.
Der blev henvist her til sidst til den nye bekendtgørelse, som
netop lemper besøgsrestriktionerne yderligere fra på torsdag.
Det betyder, at alle besøg på både uden- og indendørsarealer
er tilladt med mindre Styrelsen for Patientsikkerhed finder
grundlag for at udstede et
”nålestiks –
påbud”.
Jeg vil prøve at gå ind i, hvad bekendtgørelsen indeholder,
og hvordan den skal forstås. For det er sådan, at uanset om
der er udstedt et påbud eller ej, så vil man stadig skulle følge
Sundhedsstyrelsens anbefalinger om bl.a. god hygiejne og
hensigtsmæssig adfærd under covid-19.
Lempelserne vil gælde for plejehjem, plejeboliger og
aflastningspladser samt sygehuse og klinikker - herunder
besøg i psykiatrien.
Den nye model indebærer, at Styrelsen for Patientsikkerhed i
tilfælde af lokale smitteudbrud
som fx det vi har set i
Hjørring
kan udstede et individuelt påbud om
besøgsrestriktioner eller om forbud mod besøg.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
Det kan således være relevant at lukke kortvarigt ned, ved
enten:
1) Konkret mistanke om smitte eller mistanke om øget risiko
for smitte på en konkret institution - hos beboerne, patienter
eller ansatte eller
2) Oplysninger om, at antallet af smittede personer i en
konkret kommune, altså lokalområdet, er højt.
Forbud eller restriktioner kan omfatte både indendørsarealer
og udearealer. Hvis der udstedes et påbud, vil der også skulle
tages stilling til, hvor lang tid påbuddet skal gælde.
[Handlepligt]
Mekanismen i bekendtgørelsen er sådan, at hvis en
kommune har mere end 20 nye smittede pr. 100.000
indbyggere den seneste uge, så skal Styrelsen for
Patientsikkerhed foretage en konkret vurdering af, om der er
grundlag for at udstede et påbud til kommunalbestyrelsen om
at indføre besøgsrestriktioner eller besøgsforbud på ét, flere
eller alle plejehjem i kommunen. Altså en mekanisme, som
kan kender fra andre steder, hvor vi laver mekanismer for at
få en vis form for automatik ind.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
[Rådgivningspligt]
Men før vi når dertil, at det bliver nødvendigt at udstede et
påbud, så vil Styrelsen for Patientsikkerhed tage kontakt til
kommunen, og foretage en konkret rådgivning om
iværksættelse af initiativer med henblik på at inddæmme og
minimere smittespredning på de lokale plejehjem m.v., hvis
man ligger mellem 10-20 nye smittede pr. 100.000
indbyggere den seneste uge.
Ledelsen af det enkelte plejehjem m.v. skal sikre, at alle
besøg sker under behørig hensyntagen til Sundhedsstyrelsens
anbefalinger, og at besøg gennemføres på en forsvarlig
måde. Sundhedsstyrelsens anbefalinger vil blive opdateret i
forhold til den nye model.
[Altid besøg fra den nærmeste pårørende]
Hvis situationen opstår, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed
må udstede påbud om at lukke et plejehjem for besøg, altså
hvis man ligger over de 20 nye smittede pr. 100.000
indbyggere, så vil det stadig være muligt at få besøg i
kritiske situationer af nære pårørende, fx besøg hos en
døende. Herudover vil det være muligt for beboere/ patienter
at få besøg fra
den nærmeste pårørende.
Det er beboeren
eller patienten som beslutter, hvem der er nærmeste
pårørende.
Så selv om et plejehjem er omfattet af et ”nålestiks-påbud”,
vil man fx stadig kunne få besøg af sin ægtefælle.
Der er altså tale om en betydelig lempelse, men også
mulighed for nålestikspåbud.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
***
[Ensomhed og trivsel]
Besøgsrestriktionerne har som sagt været et vigtigt redskab,
men kan have medført store afsavn hos de, der ikke har haft
mulighed for at besøge eller få besøg, og kan have medført
en følelse af isolation og ensomhed i en tid, hvor også
hverdagens almindelige sociale samvær og aktiviteter kan
have været anderledes end normalt.
Man må sige, at begrænsninger i kontakten til familie og
øvrig social kontakt og samt aktiviteter kan påvirke
beboernes trivsel og livskvalitet i negativ retning.
Derfor etablerede vi i forbindelse med aftalen om initiativer
for svækkede ældre i forbindelse med COVID-19 et
midlertidigt partnerskab på ældreområdet mod ensomhed.
Mange gode organisationer deltager i partnerskabet, der bl.a.
har til opgave at indsamle gode løsninger, som kan
forebygge ensomhed og skabe tryghed blandt ældre.
Partnerskabet har også udarbejdet en strategi for at modvirke
ensomhed hos svækkede ældre under COVID-19.
Derudover har vi afsat midler til at sikre plejehjemsbeboere
mulighed for gode udendørsoplevelser i sommerperioden og
resten af 2020 og under hensyntagen til sundhedsfaglige
forsvarlige vilkår.
***
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
2223363_0007.png
[Test og værnemidler]
Trods besøgsrestriktionerne så taler tallene deres tydelige
sprog, ca. 1/3 af alle dødsfald med COVID-19 været
konstateret blandt plejehjemsbeboere, og sagerne fra fx
Københavns Kommune og Hjørring Kommune viser
desværre også, hvor hurtigt
og hvor galt - det kan gå, hvis
der kommer smitte ind på et plejehjem.
Derfor har vi også været nødt til at sige, at det kan blive
nødvendigt at lukke et plejehjem, hvis smitterisikoen bliver
for stor.
Samtidig er det selvfølgelig også afgørende, at vi tager de
nødvendige forholdsregler, så vi undgår at epidemien
spredes blandt vores ældre og mest sårbare.
Derfor skal medarbejderne i ældreplejen også have tilgang til
de nødvendige værnemidler, når de sundhedsfaglige
retningslinjer kræver det.
I den forbindelse er det for det første vigtigt, at vi har klare
og tydelige retningslinjer for, hvornår medarbejderne skal
bruge værnemidler.
Ministeriet har skrevet til KL den 25. maj og bedt dem følge
op, således at vi er sikre på, at der ikke er uklarheder om,
hvordan retningslinjerne skal forstås. Det gjorde man på
baggrund af en undersøgelse, der var omtalt dengang.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
2223363_0008.png
Og vi er nu i samarbejde med Sundhedsstyrelsen i dialog
med KL om muligheden for at præcisere retningslinjen for
værnemidler.
For det andet er det vigtigt, at arbejdsgiver lever op til sit
ansvar og sikrer medarbejderne de nødvendige værnemidler.
Forventningen er, at kommuner og regioner arbejder hårdt på
at få værnemidler ud til frontpersonalet på de enkelte
plejehjem og i hjemmeplejen og sikrer, at retningslinjerne
følges. Det er der en tæt dialog med KL om. Og jeg ved, at
KL har skrevet ud til alle kommuner for at sikre, at alle
lokale ledelser er klar over deres forpligtelser i forhold til
værnemidler.
For det tredje er det lige så vigtigt, at vi har de værnemidler i
Danmark, der er brug for.
Regeringen har igennem hele situationen med covid-19 fulgt
udviklingen i beholdningen og behovet for værnemidler i
ældreplejen. Det vil vi selvfølgelig fortsætte med fremover.
Samtidig har vi sørget for at understøtte beskyttelsen af de
ældre med adgang til test for både personale og pårørende.
Vi er klar til at rykke ud og teste plejepersonalet, når der er
udbrud lokalt.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1439: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 30/6-20 om besøg og besøgsrestriktioner på plejehjem som følge af covid-19, til sundheds- og ældreministeren
Vi arbejder på en model for helt generelt at teste personalet i
plejesektoren jævnligt. Det skal organiseres og balanceres, så
vi ikke trækker store ressourcer ud af plejen af de ældre.
***
[Afslutning]
Vi er altså som samfund kommet igennem første del af
epidemien på en måde, der har gjort det muligt - på en
kontrolleret måde - at begynde at genåbne dele af samfundet
- herunder plejehjem. Det er gode nyheder!
Men vi er også nødt til at være forsigtige, så vi ikke sætter
det hele over styr. Vi har som nævnt set eksempler på, hvor
hurtigt det kan gå, når smitten først kommer ind på et
plejehjem. Derfor følger vi løbende området, så vi kan sætte
hurtigt ind, nålestikspræcisionsmæssigt, når det er
nødvendigt.
Tak for ordet.
Side 9