Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2216778_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
17. juni 2020
20/06040-2
karape-dep
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i SUU den 23 juni 2020 - Samrådsspørgsmål BC stillet af ud-
valget den 29. april 2020
[Det er aftalt at sundheds- og ældreministeren påbegynder samrådet, hvor
han vil give en status for forsøgsordningen og evalueringen heraf samt op-
ridse de forskellige hensyn, som ligger til grund for forsøgsordningen. Han
vil endvidere redegøre for Lægemiddelstyrelsens sagsbehandling under
COVID-19, som der også spørges ind til. Erhvervsministeren vil således
kun berøre de erhvervsmæssige aspekter ved forsøgsordningen vedr. medi-
cinsk cannabis.]
[Sundheds- og ældreministerens samrådstale er vedlagt.]
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og for indkaldelsen til dette samråd.
Det er en sjælden fornøjelse at være inviteret i Sundhedsudval-
get, og jeg er glad for at være her. Hvis ikke vi allerede var klar
over det, så har den sidste tid gjort det klart for os alle, at vores
sundhed og vores erhvervsliv er tæt forbundet og afhængig af
hinanden.
Life science er ikke blot en dansk styrkeposition, der leverer et
stort og vigtigt bidrag til samfundsøkonomien. Det er også en
sektor, der har en central betydning for danskernes sundhed og
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1387: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til erhversministeren
2/7
sundhedsvæsenets arbejdsvilkår. Det så vi tydeligt, da corona
var på sit højeste. Her viste life science-branchen sig at være en
særlig vigtig medspiller.
Derfor ser jeg det også som en vigtig opgave at sikre gode vilkår
for life science-branchen. Så der fortsat udvikles nye innovative
produkter til gavn for danske patienter og dansk økonomi. Pro-
dukter inden for medicinsk cannabis er ingen undtagelse i denne
optik.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål]
[Ad spørgsmål BC: Hvad kan ministrene oplyse om den igang-
værende forsøgsordning vedr. medicinsk cannabis fsva. evalue-
ring, herunder om ordningens erhvervsmæssige konsekvenser,
og om erhvervsmæssige og økonomiske konsekvenser der er af,
at regeringen ikke har prioriteret området, herunder har sat be-
søg, godkendelser m.m. i bero, de seneste par måneder? Begge
ministre bedes også redegøre for regeringens overvejelser om-
kring en forlængelse af forsøgsordningen.]
Samrådsspørgsmålet indeholder en række delspørgsmål, hvoraf
sundheds- og ældreministeren allerede har svaret på flere af
dem. Jeg forholder mig derfor først og fremmest til ordningens
erhvervsmæssige konsekvenser.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1387: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til erhversministeren
3/7
[Positiv erhvervsmæssig udvikling pga. udviklingsordningen]
Når jeg bliver spurgt til de erhvervsmæssige konsekvenser, an-
tager jeg, at der her spørges ind til
både
forsøgs- og udviklings-
ordningen.
Udviklingsordningen blev introduceret parallelt med forsøgs-
ordningen og giver mulighed for, at danske producenter kan ud-
vikle dyrkningsmetoder, der kan gøre cannabis egnet til medi-
cinsk brug.
Det har givet anledning til, at en række virksomheder har ansøgt
om tilladelse til dyrkning og håndtering af cannabis med henblik
på at udvikle cannabis egnet til medicinsk brug i Danmark.
Der er med andre ord en række virksomheder, som ser erhvervs-
mæssige potentialer i mulighederne, der ligger i udviklingsord-
ningen, og som har valgt at investere i disse.
Ifølge tal fra Invest in Denmark er der investeret i milliardklas-
sen fra industriens side, hvoraf størstedelen er foretaget af inter-
nationale investorer.
Der kan bl.a. konstateres en væsentlig udvikling på Fyn, hvor
der er skabt et stærkt netværk omkring forskning og udvikling
af cannabis til medicinsk brug.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1387: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til erhversministeren
4/7
Investeringerne har skabt en branche, hvor der er ca. 150 ansatte
for nuværende på Fyn alene og knap 200 ansatte på landsbasis.
Og dette kan forventes at stige til op mod 1200 ansatte i årene
fremover alt afhængig af de fremtidige rammevilkår.
Der har således været en positiv erhvervsmæssig udvikling som
følge af introduktionen af udviklingsordningen.
[Erhvervsmæssige konsekvenser ift. kvalitetskrav]
Men selvom der overordnet må konstateres væsentlig erhvervs-
mæssig interesse, så udestår der fortsat, at produkter med dansk
dyrket cannabis bliver tilgængelige for danske patienter i for-
søgsordningen og for eksport.
Vi hører således også fra producenterne af medicinsk canabis, at
der er rum for forbedringer.
Det gælder blandt andet i forhold til kvalitetskravene til de dan-
ske cannabisprodukter, som ifølge flere producenter ikke ses til-
svarende i andre lande. Nogle fremhæver dette som et ulige kon-
kurrencevilkår for producenterne i Danmark. Andre ser de høje
kvalitetskrav som en forretningsmæssig styrke.
Vi bør i min optik overveje, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at
harmonisere kvalitetskravene med øvrige markeder for medi-
cinsk cannabis.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1387: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til erhversministeren
5/7
[Erhvervsmæssige konsekvenser ift. sagsbehandling]
Jeg bliver også spurgt til de erhvervsmæssige konsekvenser af
sagsbehandlingen de seneste par måneder.
Som sundheds- og ældreministeren allerede har oplyst, har der
overordnet set ikke været ændring i prioritering af virksomheds-
tilladelser på trods af COVID-19.
Jeg er således ikke bekendt med, at der har været en særlig ud-
fordring med sagsbehandlingen i de seneste par måneder. Jeg er
derfor heller ikke bekendt med, hvilke erhvervsmæssige og øko-
nomiske konsekvenser dette eventuelt har medført.
Men det er klart, at optagelsen af konkrete cannabisprodukter er
et afgørende skridt for producenterne. Og når dette er sværere
og tager længere tid, end man havde forventet, bidrager det til
uvisheden om ens virksomheds fremtid og gør det vanskeligt at
drive virksomhed.
Det gør, at de danske producenter indtil videre har underskud i
deres forretninger. Og at yderligere investeringer i produktions-
faciliteter afventer.
Jeg hører dog fra branchen, at de fortsat har tiltro til, at Danmark
kan blive førende inden for produktion af medicinsk cannabis,
og at der potentielt ligger et eksporteventyr og venter.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1387: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til erhversministeren
6/7
Derfor er det kun endnu mere vigtigt, at vi får erfaringsopsamlet.
Hvor erfaringerne skal hjælpe os med at blive klogere.
Sådan er det jo med forsøgsordninger. Det er et ukendt territorie,
hvor der bliver afprøvet en mulig vej frem. Det er ikke alle pro-
blemstillinger, der nødvendigvis kan forudses og løses i første
omgang.
[Overvejelser om forlængelse af forsøgsordningen]
Jeg er klar over, at den altoverskyggende bidragsyder til uvishe-
den er spørgsmålet om, hvorvidt forsøgsordningen forlænges el-
ler ej.
Ud fra et rent erhvervsmæssigt perspektiv giver det mening, at
forsøgsordningen hurtigst muligt forlænges eller gøres perma-
nent. Det vil skabe sikkerhed for de investeringer, der er foreta-
get i medicinsk cannabis-produktion i Danmark. Og det vil sti-
mulere produktion og eksport fremadrettet.
Dog er der også andre hensyn, der må tages med, som sundheds-
og ældreministeren allerede har været inde på. Erhvervsmæssige
hensyn må således ikke føre til, at vi går på kompromis med pa-
tientsikkerheden.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1387: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til erhversministeren
7/7
Det er derfor positivt, at Sundheds- og Ældreministeriet har
igangsat en evaluering af forsøgsordningen. Hvor relevante par-
ter
herunder virksomhederne
har fået mulighed for at sige,
hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt.
Vi må afvente evalueringen, før vi kan tage endelig stilling til
forsøgsordningens fremtid sammen med Folketingets partier.
[Afslutning]
Tak for ordet.