Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJBR
Koordineret med:
Sagsnr.: 2006144
Dok. nr.: 1210093
Dato: 23-05-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Samråd BC, tirsdag den 23. maj 2020, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådsspørgsmål BC:
Hvad kan ministrene oplyse om den igangværende forsøgsordning vedr. medicinsk
cannabis fsva. evaluering, herunder om ordningens erhvervsmæssige konsekvenser, og om
de erhvervsmæssige og økonomiske konsekvenser der er af, at regeringen ikke har
prioriteret området, herunder har sat besøg, godkendelser m.m. i bero, de seneste par
måneder?
Begge ministre bedes også redegøre for regeringens overvejelser omkring en forlængelse af
forsøgsordningen
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V) og Ellen Trane Nørby (V).
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Forsøgsordningen med medicinsk cannabis, det er et vigtigt
område, det har stor betydning for patienter først og
fremmest, men også for producenter, cannabisproducenter, i
Danmark.
Og vi har en fireårig forsøgsordning med medicinsk cannabis
i Danmark. Den ordning blev indført på baggrund af en
politisk aftale, som blev indgået i 2016, det var altså under
den forrige regering, med deltagelse af den forrige regering.
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Radikale Venstre og SF.
Det blev dengang aftalt, at den fireårige forsøgsordning
skulle gælde fra 2018 og indtil udgangen af 2021. Det vil
sige, at vi nu har været i gang i ca. to et halvt år.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
Og de nyeste tal de viser, at der på de to et halvt år er
udskrevet medicinsk cannabis til over 2.400 borgere.
Sundhedsdatastyrelsens tal viser, at halvdelen af recepterne
på forsøgsordningens produkter udskrives til behandling af
neuropatiske smerter, dvs. nervesmerter. Tallene viser også,
at det i godt halvdelen af tilfældene er en speciallæge, der
står for udskrivningen af den første recept.
Og der er pt. 4 produkter med medicinsk cannabis inden for
forsøgsordningen tilgængelige for ordination. Der er både
produkter, som kan indtages som kapsler og produkter, som
kan indtages som te eller inhaleres ved hjælp af en
fordamper.
[Evaluering af ordningen]
Det fremgår altså af den politiske aftale, at forsøgsordningen
skal evalueres med henblik på at undersøge, hvordan
ordningen har fungeret.
Og det er Sundheds- og Ældreministeriet derfor i fuld gang
med. Arbejdet med COVID-19 har, som det er udvalget
bekendt, fyldt meget hele foråret i både Sundheds- og
Ældreministeriet og ikke mindst i ministeriets styrelser. Men
arbejdet med evalueringen har ikke ligget stille af den grund.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
Evalueringen har dog ikke kunnet undgå at blive påvirket af
arbejdet med COVID-19. Derfor kommer evalueringen først
til efteråret. Det er senere, end jeg havde håbet. Når
evalueringen er færdig, vil udvalget selvfølgelig få den
tilsendt.
[Regeringens overvejelser om en forlængelse af
forsøgsordningen med medicinsk cannabis]
Og sådan en evaluering, den er jo helt central for det videre
arbejde med medicinsk cannabis i Danmark.
For der står i den politiske aftale, og nu citerer jeg fra
aftalen:
”Erfaringerne fra den løbende monitorering og
evalueringen med inddragelse af eksterne parter skal indgå i
de politiske overvejelser om en eventuelt permanent ordning
med medicinsk cannabis.”
Citat slut.
Det fremgår altså af aftaleteksten, at evalueringen skal indgå
i de politiske overvejelser om forsøgsordningens fremtid. I
den forbindelse skal der tages endelig stilling til, om
ordningen skal forlænges og eventuelt gøres permanent.
Og min politiske holdning er, at jeg som udgangspunkt ser
positivt på en forlængelse af ordningen. Men som det også
fremgår af aftaleteksten, skal en beslutning om forlængelse
træffes under inddragelse af evalueringen. Og derfor ser jeg
frem til at tale med partierne til efteråret om det videre
arbejde med medicinsk cannabis i Danmark.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
For en god ordens skyld skal jeg sige, i fald man vælger at
forlænge eller permanentliggøre ordningen, så vil det
naturligvis også koste nogle penge. Der skal altså findes
finansiering hertil. Blot for en god ordens skyld.
[Evalueringens indhold]
Det fremgår af aftaleteksten, at evalueringen blandt andet
skal klarlægge, om der har været forsyningsproblemer, og
om ordningen har givet anledning til problemer på
apotekerne og for de ordinerende læger. Og desuden skal den
klarlægge, om den ordinerede cannabis sælges på det illegale
marked.
Derudover vil der i evalueringen indgå oplysninger fra den
løbende monitorering af forsøgsordningen, som Sundheds-
og Ældreministeriets styrelser foretager.
Den løbende monitorering indeholder blandt andet
oplysninger om, hvor mange patienter, der har fået ordineret
medicinsk cannabis og om patienternes anvendelsesmønstre.
Derudover indeholder monitoreringen oplysninger om
bivirkningsindberetninger, tilskudsudgifter, og om de
produkter med medicinsk cannabis, der er tilgængelige på
det danske marked.
Relevante parter er inddraget i evalueringsprocessen for at
undersøge, hvordan forsøgsordningen har fungeret i praksis
og hvilke udfordringer, der har været ved ordningen. Det
drejer sig blandt andet om cannabisproducenter,
patientforeninger, lægeforeninger, apoteker og grossister.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
Til planlægningen af arbejdet, der har Sundheds- og
Ældreministeriet planlagt, sammen med
Lægemiddelstyrelsen, i starten af året, altså i starten af i år,
evalueringsmøder med de nævnte interessentgrupper. Den
30. januar blev det første holdt, nemlig mødet med
cannabisproducenterne. De resterende evalueringsmøder
måtte desværre aflyses som følge af COVID-19.
Men alle interessentgrupperne har i stedet fået mulighed for
at indsende skriftlige input med en beskrivelse af deres
oplevelser af forsøgsordningen og forslag til forbedringer.
De modtagne input er i maj blevet oversendt til udvalget her,
og det var som led i besvarelsen af spørgsmål nr. 1003.
Og det er klart, de her skriftlige input vil naturligvis også
blive inddraget i evalueringen.
[Lægemiddelstyrelsens sagsbehandling]
Det er Lægemiddelstyrelsen, som foretager inspektioner og
giver virksomhedstilladelser inden for forsøgsordningen og
udviklingsordningen.
Lægemiddelstyrelsen har ligesom resten af
sundhedsmyndighederne selvfølgelig været påvirket af
arbejdet med COVID-19.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
Styrelsen besluttede i slutningen af marts, at den som
udgangspunkt ville sætte fysiske inspektioner med besøg hos
virksomheder i bero for at mindske eventuel
smitteoverførsel. Dette gjaldt alle ikke kritiske fysiske
inspektioner. Ikke kun inspektioner hos
cannabisvirksomheder.
Lægemiddelstyrelsen har i takt med genåbningen af
samfundet også genoptaget de fysiske inspektioner.
At de fysiske inspektioner generelt har været sat i bero i et
par måneder i forbindelse med nedlukningen af samfundet,
det kan selvfølgelig have forsinket udstedelse af enkelte
virksomhedstilladelser, der har krævet en fysisk inspektion.
[Virksomhedstilladelser]
Der er, som udvalget vil være bekendt med, flere forskellige
typer af virksomhedstilladelser. Typen af tilladelse afhænger
bl.a. af, hvilke aktiviteter virksomheden ønsker at udføre i
forbindelse med fremstillingen af cannabis, og om
virksomheden ønsker at importere medicinsk cannabis eller
at dyrke den selv.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst, at styrelsen siden
ordningens start har udstedt 4 virksomhedstilladelser til
cannabisprodukter i forbrugerklare pakninger med cannabis
importeret fra et andet land, og 4 virksomhedstilladelser med
cannabis dyrket i Danmark.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
Styrelsen har udstedt 4 virksomhedstilladelser til fremstilling
af cannabis i bulk, det vil sige cannabis dyrket i Danmark og
beregnet til videreforarbejdning.
Sammenlagt er disse tilladelser i forsøgsordningen fordelt på
6 virksomheder.
Og endelig har styrelsen udstedt 48 tilladelser til dyrkning og
håndtering af cannabis under udviklingsordningen. 3 af de
48 tilladelser er bragt til ophør af forskellige årsager.
Udover at de fysiske inspektioner generelt har været sat i
bero, har Lægemiddelstyrelsen oplyst, at området for
udstedelse af virksomhedstilladelser vedrørende medicinsk
cannabis overordnet set ikke har ændret prioritering på trods
af COVID-19.
Styrelsen har i løbet af de sidste 6 måneder kun i ét tilfælde
ikke overholdt tidsfrister for behandling af ansøgninger om
virksomhedstilladelser udstedt efter forsøgsordningen med
medicinsk cannabis. For tilladelser udstedt efter
forsøgsordningen har Lægemiddelstyrelsen en frist på 90
dage fra modtagelsen af en fyldestgørende ansøgning. For
mindre ændringer af en tilladelse, som ikke er
inspektionskrævende, er der en frist på 30 dage. Det svarer
til behandlingstiderne for virksomhedstilladelser udstedt
efter lægemiddelloven for almindelig lægemidler.
Der er ikke fastsat regler for sagsbehandlingstiden i
udviklingsordningen, men Lægemiddelstyrelsen forsøger at
holde samme sagsbehandlingstider som gælder i
forsøgsordningen.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
[Produktoptag]
Det er også Lægemiddelstyrelsen, der behandler
virksomheders ansøgninger om at få optaget et
cannabisprodukt i forsøgsordningen. Der kan ansøges om
optagelse af enten et importeret cannabisprodukt eller et
cannabisprodukt fremstillet af cannabis dyrket her i
Danmark.
Lægemiddelstyrelsen har indtil videre optaget 8 produkter på
listen. Efterfølgende er 4 af de 8 produkter dog igen blevet
fjernet fra listen, da produkterne ikke længere kunne
udleveres lovligt i oprindelseslandet Canada. Der er tale om
produkter, der blev importeret af én virksomhed i Danmark.
Der er således pt. 4 produkter tilgængelige for ordination i
forsøgsordningen. Det er helt klart jo ærgerligt, at der endnu
ikke er flere, så patienterne ikke har så meget at vælge
imellem
og man må sige, hvis der var flere, ville der også
komme mere priskonkurrence, altså dermed simpelthen
lavere priser.
Det har vist sig, at der fra erhvervslivets side har været en
større interesse for at dyrke og fremstille danskproducerede
cannabisprodukter end for at importere udenlandske
produkter. Det kan være en af årsagerne til, at der fortsat er
relativt få produkter i forsøgsordningen. Dyrkningen og
fremstillingen af danske cannabisprodukter er nemlig en
væsentlig mere omfattende og også tidskrævende proces.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
De danske virksomheder har først skulle etablere deres
virksomhed i Danmark ved bl.a. at sikre de fornødne
faciliteter og personale. Så har de har skullet påbegynde
dyrkning og forarbejdning af cannabis på en måde, der sikrer
ensartede og reproducerbare produkter.
Der er således endnu ikke produkter med dansk dyrket
cannabis tilgængelig for ordination i Danmark. Disse emner
vil selvfølgelig også blive belyst i evalueringen.
[Erhvervsrettede hensyn]
Formålet med forsøgsordningen er først og fremmest at
etablere en forsvarlig ramme for brug af medicinsk cannabis
i sundhedsvæsenet.
Udover patientfaglige hensyn er der også et andet formål
med forsøgsordningen, nemlig at give danske
erhvervsdrivende mulighed for at dyrke, fremstille og
eksportere medicinsk cannabis. Og det er jo derfor, at
Erhvervsministeriet naturligvis også er inddraget i arbejdet
med evalueringen.
Men det er vigtigt at holde sig for øje, at erhvervsmæssige
hensyn ikke må føre til, at vi går på kompromis med
patientsikkerheden.
Og derfor ser jeg frem til den færdige evaluering og til at få
fastlagt rammerne for forsøgsordningens fremtid.
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1386: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/6-20 om evaluering af den igangværende forsøgsordning med medicinsk cannabis, til sundheds- og ældreministeren
Og nu, med formandens tilladelse, giver jeg ordet til
erhvervsministeren, som jo kan udtale sig om de
erhvervsmæssige aspekter.
Tak for ordet fra mig.
Side 10