Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2112275_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 573
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-03-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1901910
Dok. nr.: 835186
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 573 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 573:
”I forlæ gelse af artikle ”Ad okater ad arer: Forsikri gsselska er se der syge til læ-
ger, so ikke tror på de ” ragt på
w.avisen.dk den 11. februar 2019 bedes mini-
steren oplyse, hvordan Sundhedsstyrelsen eller andre myndighed kontrollerer, at de
læger, som forsikringsselskaberne vælger til at undersøge skadede patienter, reelt er
uvildige i deres undersøgelser? Der henvises til:
https://www.avisen.dk/advokater-
advarer-syge-forsikringsselskaber-sender_535963.aspx.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at spørgsmålet om forsikringsselskabernes brug af speciallæger hører
under erhvervsministerens område.
Der er i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven) fastlagt regler, som skal sikre, at patienter får en objektiv, faglig
kvalificeret og uvildig undersøgelse, når der udarbejdes en lægeerklæring.
Autorisationslovens § 20, stk. 1, pålægger således læger og andre autoriserede sund-
hedspersoner at udvise omhu og uhildethed i forbindelse med udstedelse af attester.
Hvis lægen giver urigtige oplysninger i en attest, kan lægen blive straffet med bøde,
hæfte eller fængsel efter straffelovens bestemmelser §§ 162, 163 og 175, stk. 1. Læ-
gen skal i forbindelse med de fleste lægeerklæringer foretage en undersøgelse og/el-
ler udspørgen af patienten og på baggrund heraf udfærdige en erklæring, der er rele-
vant i forhold til det aktuelle formål.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med bl.a. læger. Styrelsen vil have mulig-
hed for at oprette en tilsynssag, hvis en læge er til fare for patientsikkerheden, fordi
lægen ikke udviser omhu og uhildethed ved udstedelse af erklæringer. Med omhu
forstås kvalitative krav til erklæringens indhold, hvilket betyder, at Styrelsen for Pati-
entsikkerhed i tilsynssager kan lægge vægt på dette forhold i forhold til sundhedsper-
sonens faglighed. Med uhildethed forstås, at erklæringen skal være objektiv. Det be-
tyder, at sundhedspersonens mod- eller velvilje, personlige interesser, holdninger og
synspunkter, ikke må have indflydelse på erklæringens indhold.
En lægeerklæring kan endvidere påklages til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn,
som kan tage stilling til, om lægen kan kritiseres for udfærdigelsen af erklæringen.
Om forsikringsselskabernes brug af speciallæger, kan jeg henholde mig til følgende
svarbidrag fra Erhvervsministeriet, der har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet:
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om kommentar til præsentationsmaterialet om speciallægeerklæringer fra Forsikring og Pension, til sundheds- og ældreministeren
”Der fi des ikke særlige regler for forsikri gsselska ers i dhe t i g af spe iallægeer-
klæringer. Forsikringsselskaber er dog underlagt en forpligtelse til at handle redeligt
og loyalt overfor deres kunder i medfør af bekendtgørelse om god skik for forsikrings-
distributører. Denne forpligtelse gælder også, når forsikringsselskaberne indhenter
speciallægeerklæringer.
Forsikringssektoren har udarbejdet principper for forsikringsselskabernes indhent-
ning af speciallægeerklæringer, som forsikringsselskaberne kan følge. Disse princip-
per omhandler bl.a. kundeinddragelse. Principperne er nærmere beskrevet i besva-
relse af ud algets spørgs ål 7 , so der he ises til.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2