Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2212697_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-06-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2008535
Dok. nr.: 1251303
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1312 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 1312:
”Ministeren
bedes redegøre for konsekvenserne af, at Folketinget vedtager B 178 om
fremrykning af solnedgangsklausulen i lov om foranstaltninger mod smitsomme og
andre overførbare sygdomme, herunder især om Danmark i givet fald ikke vil have en
epidemilov eller om man "falder tilbage" til den lovgivning/epidemilov, som var gæl-
dende før vedtagelsen af L 133 og L 158?”
Svar:
Med beslutningsforslag B 187 foreslås den såkaldte solnedgangsklausul i epidemilo-
ven ændret fra den 1. marts 2021 til 1. august 2020.
Vedtagelse af forslaget vil betyde, at selve epidemiloven
ikke blot de seneste æn-
dringer deraf (L 133 og L 158)
vil blive ophævet den 1. august 2020, og at Danmark
således fra dette tidspunkt ikke vil have en epidemilov.
Det vil efter regeringens opfattelse ikke være ansvarligt, idet der også efter 1. august
2020 vil kunne være behov for at opretholde visse tiltag og indsatser mod COVID-19.
Det gælder både muligheden for fortsat at kunne fastsætte grænser for det maksi-
malt tilladte antal deltagere til forsamlinger og andre begivenheder, f.eks. festivaler,
sportsstævner og andre større begivenheder, som kan udgøre et supersprednings-
event, men også muligheden for at politiet kan nedlægge et forbud mod ophold på
nærmere bestemte steder for at forhindre fare for smitte. Det gælder også, men ikke
mindst, den fortsatte mulighed for den effektive smitteopsporingsstrategi, vi har
iværksat. Det juridiske grundlag for denne strategi vil bortfalde ved lovens ophør.
Det er endelig regeringens opfattelse, at en fremrykning af solnedgangsklausulen vil
være et brud på den politiske aftale af 8. maj 2020, hvor det er aftalt, at forbuddet
mod store forsamlinger (over 500 personer) fastholdes til minimum 31. august 2020,
og at regeringen vil udmønte teststrategien, herunder med fokus på effektiv smitte-
opsporing af nære kontakter og isolation af smittede. Hertil kommer, at det af etape-
planen for en gradvis og kontrolleret lempelse af forsamlingsforbuddet, som er aftalt
med partilederne, fremgår, at forbuddet mod arrangementer, begivenheder, aktivite-
ter eller lignende, hvor der er flere end 500 personer tilstede, også fastholdes i fase 3,
der påbegyndes den 8. august 2020.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1312: Spm., om redegørelse for konsekvenserne af, at Folketinget vedtager B 178 om fremrykning af solnedgangsklausulen i lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare, til sundheds- og ældreministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2