Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2236789_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-08-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 2008746
Dok. nr.: 1306172
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1308 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 1308:
”Hvilke
erfaringer har man fra andre lande, der kunne være med til at modvirke store
prisudsving på receptpligtig medicin?”
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen, som jeg
henholder mig til. Lægemiddelstyrelsen oplyser indledningsvist følgende:
”Lægemiddelstyrelsen
har ikke et præcist overblik over eller indsigt i erfaringer med
at håndtere prisudsving i andre lande.
Det såkaldte transparens direktiv (Rådets direktiv af 21. december 1988 om gennem-
sigtighed i prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse lægemidlers
inddragelse under de nationale sygesikringsordninger
https://eur-lex.europa.eu/le-
gal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:31989L0105)
åbner mulighed for, at EU-landene kan
godkende og forhandle priser med lægemiddelvirksomheder, hvilket kan være et
værktøj til at modvirke prisudsving. Regler om prissætning af receptpligtige lægemid-
ler er forskellig landene imellem, og der kan derfor også være tale om forskellige
værktøjer tilpasset de nationale regler. På den baggrund kan det også være svært at
drage direkte paralleller og sammenligninger mellem landene.
En af vanskelighederne i forhold til store prisudsving eller prisøgninger er, når virk-
somheder udnytter en dominerende markedsposition. Dette vil normalt betragtes
som en overtrædelse af konkurrencereglerne, og det vil således være konkurrence-
myndighederne, der overvåger sådanne forhold.”
Læge iddelstyrelse oplyser videre, at ogle la de be ytter sig af ”prisli k” og eks-
terne referenceprissystemer til at begrænse prisudsving.
Lægemiddelstyrelsen oplyser følgende om prislink og eksterne referenceprissyste-
mer:
"Prislinks:
Flere lande, blandt andet Norge og Belgien, har regler for hvordan generika og paral-
lelimporterede lægemidler prissættes i forhold til originalpræparatet. I disse lande er
der et prislink mellem originalpræparatet og generika, således at prisen for det
generikum, der først kommer på markedet, som minimum skal være en vis procent-
del under originalen. For Norge gælder videre, at prisen skal sænkes yderligere efter
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1308: Spm. om, hvilke erfaringer man har fra andre lande, der kunne være med til at modvirke store prisudsving på receptpligtig medicin, til sundheds- og ældreministeren
2236789_0002.png
en nærmere bestemt tidsperiode. Procentsatsen er afhængig af salgsvolumen for ori-
ginalproduktet inden patentudløb.
Eksternt referencepris systemer (ERP):
En anden metode til at undgå store prisudsving er ERP, hvor den maksimale pris fast-
sættes på baggrund af prisen i andre sammenlignelige lande. Det kan for eksempel
være som et gennemsnit af prisen i de sammenlignelige lande eller på baggrund af
den laveste pris. ERP er velbeskrevet i litteraturen som et nyttigt redskab til prissæt-
ning af lægemidler, men bør jf. Euripids Guidance document on external reference
pricing fra 31. juni 2018 (https://jasmin.goeg.at/432/1/EURIPID_GuidanceDocu-
ment_V8.1_310718.pdfi)
ikke være det eneste redskab.
Af rapporten Pharmaceutical pricing and reimbursement policies i 47 lande
(https://ppri.goeg.at/sites/ppri.goeg.at/files/inline-files/PPRI%20Report2018_fi-
nal.pdf)
fremgår hvilke lande, der anvender ERP som eneste eller supplerende pris-
sætningspolitik. Det er forskelligt fra land til land om ERP udelukkende inkluderer læ-
gemidler med patent eller om der også inkluderes generiske, biosimilære og parallel-
importerede lægemidler. Ifølge Euripids guidance dokument om ERP er der doku-
mentation for, at ERP er mest effektiv, når det anvendes ved prissætning af lægemid-
ler uden generisk eller terapeutisk konkurrence.
Øvrige forhold
Derudover kan der være andre forhold i ordningerne, der kan variere fra land til land:
I hvilket omfang, der er faste priser på lægemidler, maksimalpriser eller om
der er fri prisdannelse.
Hvor længe de fastsatte medicinpriser er gældende
fx kan priserne i Dan-
mark ændres hver 14. dag, men prisperioderne varierer fra land til land.
Hvilke lægemidler der er omfattet af tilskudsordning, og hvordan et tilskud
beregnes.”
Endeligt er det væsentligt at bemærke, at uanset prisudsving mv. i det danske medi-
cinprissystem, så har Danmark generelt nogle af Europas laveste priser på lægemid-
ler, som er udsat for generisk konkurrence.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rasmus Syberg Hazelton
Side 2