Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2236791_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-08-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 2008746
Dok. nr.: 1306156
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1307 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 1307:
”Kan
ministeren redegøre for, hvordan den danske model, hvor firmaerne byder ind
med priser på receptpligtig medicin hver 14. dag, kunne ændres ved eksempelvis at
gøre bud hemmelige, sådan som bl.a. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefa-
ler?”
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen, der op-
lyser følgende:
”Læge iddelstyrelse skal i dledningsvist
bemærke, at alle indkomne bud på medi-
cinpriser fra virksomheder, ved de prisauktioner, der foregår hver 14. dag, er hemme-
lige. Det afgivne bud og dermed den kommende pris for en pakning, offentliggøres
først når auktionen er afsluttet og priserne træder i kraft.
Lægemiddelstyrelsen har forstået forslaget fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
således, at man foreslår, at priserne på lægemiddelpakninger skal forblive hemme-
lige, selv efter 14. dages prisauktionen er afsluttet. Kun det vindende bud på prisauk-
tionen skal offentliggøres. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at dette til-
tag skulle kunne afhjælpe prishop og skærpe priskonkurrencen.
Efter en medicinprisauktion er afsluttet, offentliggør Lægemiddelstyrelsen gældende
medicinpriser i de medicinprisfiler der sendes til grossister, apoteker m.fl. Lægemid-
delstyrelsen offentliggør desuden medicinpriserne til den brede offentlighed på
www.medicinpriser.dk. Denne pligt til offentliggørelse af oplysninger om medicinpri-
ser følger af lægemiddellovens §§ 81 og 82.
Baggrunden for disse regler er, at det er nødvendigt for bl.a. grossister, apoteker og
patienter, at kende til priserne på alle de enkelte lægemiddelpakninger. Oplysnin-
gerne bruges til at sikre tilstrækkeligt lager af de billigste lægemidler i alle substituti-
onsgrupper og til at sikre ordentlige handelsbetingelser for både apoteker og grossi-
ster, hvor det således er nødvendigt for grossist og apotek at vide hvad apotekets
indkøbs pris for den enkelte pakning er. Patienten skal desuden have mulighed for at
træffe et informeret valg om hvilken lægemiddelpakning inden for lægens ordination,
de gerne vil købe. Patienten behøver ikke købe den billigste lægemiddelpakning i en
substitutionsgruppe og det er således også nødvendigt, at patienten kan se eller få
oplyst prisen på de andre pakninger i en substitutionsgruppe, således at patienten frit
kan vælge hvilken pakning de vil købe.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1307: Spm. om, hvordan den danske model, hvor firmaerne byder ind med priser på receptpligtig medicin hver 14. dag, kunne ændres ved eksempelvis at gøre bud hemmelige, til sundheds- og ældreministeren
Idet det derfor vurderes nødvendigt at oplyse om priserne på medicin til en del af ak-
tørerne på lægemiddelområdet, har Lægemiddelstyrelsen umiddelbart svært ved at
se, hvordan det i praksis vil kunne lade sig gøre, at holde priserne på størstedelen af
læge iddelpak i ger e i Da ark he
elige for læge iddelvirkso heder e.”
Jeg kan henholde mig til Lægemiddelstyrelsens oplysninger samt tilføje, at Danmark
generelt set har nogle af de laveste priser i EU på generiske lægemidler.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rasmus Syberg Hazelton
Side 2