Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221453_0001.png
Nye aktører på
tandlægemarkedet
Rapport
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0002.png
Kolofon
Udarbejdet af: Emil Foged og Claus Galbo-Jørgensen
Dato: 5. november 2018
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1., 2840 Holte
T. 61 333 500, M. [email protected]
incentive.dk
Incentive | 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
3
SAMMENFATNING
INDLEDNING
NYE AKTØRER PÅ TANDLÆGEMARKEDET
3.1
3.2
3.3
3.4
Priser
Patienttilfredshed
Åbningstider
Effektivitet
4
7
8
8
12
14
15
4
5
TANDLÆGEKÆDERS BETYDNING FOR PRISDANNELSEN
EFFEKT AF NUVÆRENDE REGULERING
5.1
5.2
Ejerskabsregler
Faste priser på visse ydelser
19
21
21
23
Incentive | 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
1 Sammenfatning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti blev i februar
2018 enige om at igangsætte et arbejde med at gentænkte voksentandplejen i Danmark.
Regeringen har i medfør heraf nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge området.
Der har løbende gennem 2017 og 2018 været drøftelser i offentligheden af
konkurrenceforholdene i voksentandplejen. Arbejdsgruppen skal derfor også undersøge
konkurrenceforhold, ejerskab og prisfastsættelse. Det er netop dette område, vi undersøger i
denne rapport.
Flere og flere tandklinikker indtræder i kædesamarbejder, men de nuværende regler lægger
begrænsninger på, hvordan kæderne kan organisere sig og drive deres forretning. Det er således i
dag kun tandlæger, der må eje majoriteten af en tandlægeklinik, og hver tandlæge må højst eje
to klinikker. Drøftelserne har derfor i høj grad kredset om, hvordan tandlægekæder påvirker
branchen.
Mange ligheder mellem tandlægekæder og traditionelle tandlæger
I analysen har vi undersøgt, hvorvidt tandlægekæder adskiller sig fra de traditionelle tandlæger
på parametre som pris, patienttilfredshed, åbningstid og effektivitet. Vores analyse viser, at
kæderne i gennemsnit ikke adskiller sig fra traditionelle tandlæger hvad angår patienttilfredshed
og pris, men at kædetandlægerne bl.a. har flere åbningstimer og har organiseret sig i større
enheder.
Der er ingen systematiske prisforskelle mellem tandlægekæder og traditionelle tandlæger.
Blandt tandlægekæderne findes der både kæder, der er markant billigere end
kommunegennemsnittet, og kæder, der er dyrere end kommunegennemsnittet.
Patienter, der har anmeldt deres tandlæge på Google, er generelt tilfredse (4,4 på en skala fra
1-5). Der er ingen signifikant forskel på patienttilfredsheden af kædeklinikker og traditionelle
tandlæger.
Tandlægekæderne har i gennemsnit åbent 41,7 timer om ugen. Det er 2,8 timer længere end
gennemsnittet for de traditionelle tandlæger.
Kædeklinikkerne er typisk større end de traditionelle klinikker. I kædeklinikkerne er der i
gennemsnit 11,3 årsværk pr. klinik, mens det tilsvarende tal for traditionelle tandlæger er 4,9
årsværk. Antallet af årsværk pr. klinik siger i sig selv ikke noget om, hvor effektivt klinikkerne
drives. Men på større klinikker kan der i nogle tilfælde være mulighed for at organisere arbejdet
mere effektivt, så tandlægerne kan bruge en større del af deres arbejdstid på at behandle
patienter.
Incentive | 4
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Analysen viser desuden, at kæderne har en højere andel klinikassistenter og tandplejere og en
lavere andel tandlæger beskæftiget i deres klinikker.
Tandlægekæder bidrager til øget konkurrence
I kommuner, hvor der hverken var kæder i juni 2017 eller i september 2018, steg priserne i
gennemsnit med 4,7%. I kommuner, hvor der ifølge prisindberetningerne på sundhed.dk er åbnet
en kædeklinik i perioden mellem juni 2017 og september 2018, steg priserne med 3,8%. Priserne
steg altså ca. 1%-point mindre i de områder, hvor der er åbnet en kædeklinik. Resultaterne
indikerer, at tandlægerne er mindre tilbøjelige til at hæve deres priser, når der åbner en kæde i
nærområdet, og at kæderne dermed har bidraget til øget konkurrence på tandlægemarkedet.
En mulig forklaring er, at de traditionelle klinikker holder igen med prisstigninger, fordi de
frygter, at kædeklinikken vil forsøge at tiltrække patienter ved hjælp af fx øget markedsføring
eller lavere priser.
Den nuværende regulering begrænser muligheden for stordriftsfordele
Vi har gennemført interviews med Tandlægeforeningen, tre tandlægekæder og en institutionel
investor i en tandlægekæde for at afdække aktørernes vurdering af, hvad den nuværende
regulering betyder for konkurrencen på markedet. Der er forskellige forståelser på området
mellem aktørerne, og vi har derfor ikke kunnet konkludere noget endeligt.
De nuværende regler indeholder som nævnt to primære restriktioner på ejerforholdene i
tandlægebranchen:
·
·
Kun tandlæger må eje majoriteten af en tandlægeklinik.
En tandlæge må højst eje to klinikker.
Tandlægekæderne fremhæver, at ejerskabsreglerne betyder, at det ikke er muligt at drive en
tandlægekæde som én samlet virksomhed. Kæden ejer i stedet en minoritetsandel af de enkelte
klinikker (typisk 49%), mens en tandlæge ejer majoriteten (typisk 51%). Reglerne medfører
således, at det altid er tandlægen, der ejer majoriteten af den enkelte klinik, som har den
bestemmende indflydelse på klinikkens aktiviteter.
Denne konstruktion betyder ifølge kæderne, at det er dyrere at drive kædesamarbejdet, og at
det ikke er muligt at realisere de fulde stordriftsfordele. Det skyldes bl.a., at det er vanskeligt at
samle og effektivisere administrative opgaver, ikke er muligt at dele personale og udstyr på
tværs af klinikker og vanskeligere at opnå rabatter ved fælles indkøb.
Tandlægeforeningen ønsker at opretholde de nuværende ejerskabsbegrænsninger. De beskriver,
at der kan være en risiko for, at ønsker til indtjening og overskud fra eksterne investorer kan gå
ud over fagligheden og kvaliteten og fx medføre overbehandling af patienterne. De peger
desuden på, at en ophævelse af ejerskabsbegrænsningerne kan medføre en risiko for
monopoldannelse, hvis én eller få tandlægekæder ender med at sætte sig på meget store dele af
det danske marked.
Incentive | 5
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Den nuværende lovgivning (som pr. 1. juni 2018 erstatter
og i vid udstrækning viderefører - den
hidtidige tandlægeoverenskomst) bestemmer, at der er faste priser på en række af de mest
almindelige ydelser. Repræsentanter fra tandlægekæderne peger på, at de faste priser
forhindrer dem i at tilbyde fx gratis undersøgelser til nye patienter. Dette kunne ellers være et
instrument til at tiltrække nye kunder og dermed øge dynamikken og konkurrencen i markedet.
Omvendt beskriver Tandlægeforeningen det som en fordel, at forbuddet mod denne type
rabatter kan modvirke, at patienterne skifter tandlæge, hvilket ifølge foreningen kan skade
kontinuiteten i tandplejen.
Tandlægeforeningen fremhæver desuden, at de faste priser bidrager til at sikre gennemsigtighed
for patienterne, i forhold til hvad basaltandplejen koster.
Interessenterne fremhæver samstemmende, at de faste priser i nogle tilfælde er sat for lavt og
kun vanskeligt kan dække omkostningerne ved at producere ydelsen. Det kan medvirke til, at
tandlægerne sætter priserne på de ikke-regulerede ydelser højere, end de ellers ville være, for
derigennem at sikre den manglende indtjening. Dette kan dog ikke påvises på det foreliggende
grundlag.
Incentive | 6
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2 Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti blev i februar
2018 enige om at igangsætte et arbejde med at gentænkte voksentandplejen i Danmark.
Regeringen har i medfør heraf nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge området.
Arbejdet skal undersøge modeller for voksentandplejen, som kan:
·
·
·
·
understøtte og udbygge den gode og tværfaglige forebyggelsesindsats i Danmark.
understøtte bedre overgange mellem børne- og ungetandplejen og voksentandplejen.
understøtte social lighed i tandsundhed.
understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen.
Arbejdsgruppen skal i den forbindelse udarbejde fire delleverancer:
a.
b.
c.
d.
Kortlægning af de eksisterende ordninger i den danske tandpleje
Analyse af tandplejeordninger i andre udvalgte lande
Analyse af konkurrenceforhold, herunder ejerskab og prisfastsættelse
Model for den fremtidige tandpleje.
Denne rapport vedrører delleverance C.
Der har løbende gennem 2017 og 2018 været drøftelser i offentligheden af
konkurrenceforholdene i voksentandplejen. Flere og flere tandklinikker indtræder i
kædesamarbejder, men de nuværende regler lægger begrænsninger på, hvordan kæderne kan
organisere sig og drive deres forretning. Det er således i dag kun tandlæger, der må eje
majoriteten af en tandlægeklinik, og hver tandlæge må højst eje to klinikker.
Drøftelserne har derfor i høj grad kredset om, hvordan tandlægekæder påvirker branchen. I
denne rapport undersøger vi derfor, hvad tandlægekæder betyder for tandlægemarkedet.
Rapporten har følgende struktur:
·
·
·
Kapitel 3 handler om, hvordan tandlægekæder adskiller sig fra traditionelle tandlæger på
parametre som pris, patienttilfredshed, åbningstid og effektivitet.
I kapitel 4 gør vi rede for, hvilken betydning tandlægekæder har for prisdannelsen på
markedet.
I kapitel 5 beskriver vi, hvordan den nuværende regulering påvirker kædernes mulighed
for at ekspandere og drive effektiv tandlægevirksomhed.
I rapporten benytter vi offentligt tilgængelige data til at sammenligne kædeklinikker og andre
tandlæger og til at undersøge kædernes betydning for prisdannelsen. Denne viden har vi
suppleret med interessentinterview, som også har dannet grundlag for kapitel 5.
God læselyst.
Incentive | 7
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0008.png
3 Nye aktører på tandlægemarkedet
I dette kapitel undersøger vi, hvordan tandlægekæder adskiller sig fra traditionelle tandlæger. Vi
sammenligner de to typer aktørers priser, patienttilfredshed, åbningstider og effektivitet.
Vi benytter ordet tandlægekæder om samarbejder, hvor den enkelte tandklinik tager navn efter
kæden. Med denne definition er det kun klinikker, der identificerer sig selv som en del af en
kæde og benytter det direkte i markedsføring, der medtages. Vi medtager kun kæder med fælles
ejerskab, således at det samme selskab eller enkeltperson har ejerandele i alle de tandklinikker,
der indgår i kæden. Dette ekskluderer mere løse samarbejdsrelationer mellem tandklinikker.
I tabellen nedenfor er en kort beskrivelse af de tandlægesamarbejder, som vi betragter som
tandlægekæder i denne analyse.
Tabel 1
Oversigt over tandlægekæder i analysen
Kæde
Tandlægen.dk
Godt Smil
Dentist.dk
Oris
Dentalklinikken
Colosseum
PLUS1
Stiftet i år
2015
2008
2004
2017
2011
2004*
2007*
Antal klinikker pr. 6. sep. 2018
61
24
18
9
6
5
4
Kilde: Kædernes egne websites.
* Det er uklart, hvornår kædedriften begyndte.
** Der kan muligvis findes enkelte mindre tandlægersamarbejder, der opfylder vores kædedefinition, men som ikke er med på
ovenstående liste. Det kan være tilfældet, hvis vi ikke har haft kendskab til kæden, og derfor ikke har kunnet søge efter
navnet. I lyset af det formodede begrænsede omfang af sådanne eventuelle yderligere samarbejder, der opfylder vores
kædedefinition, bør tilstedeværelsen af sådanne samarbejder ikke kunne ændre på rapportens overordnede konklusioner.
3.1 Priser
Den hidtidige tandlægeoverenskomst bestemmer, at der er faste priser på en række af de mest
almindelige ydelser. Det gælder eksempelvis tandeftersyn, tandrensning og visse
røntgenbilleder.
1
På andre ydelser er der fri prisdannelse. Det gælder fx broer, bidskinner og
implantater. Klinikejerne har siden 2014 været forpligtet til at offentliggøre priser på en række
frie ydelser på sundhed.dk.
2
1
2
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2017),
Potentiale for øget konkurrence og besparelser i tandlægebranchen.
Regionernes Lønnings og Takstnævn & Tandlægeforeningen (2015):
Tandlægeoverenskomsten
Incentive | 8
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0009.png
Prissammenligningen i dette afsnit er baseret på priser for de frie ydelser, der er indsamlet fra
sundhed.dk, jf. boks 1 på side 11.
Regionale prisforskelle på tandlægeydelser
Der er regionale prisforskelle på tandlægeydelser i Danmark. Priserne er højest i hovedstaden og
lavest i Region Nordjylland, jf. figur 1. De regionale prisforskelle kan skyldes mange faktorer fx
forskelle i omkostnings- og lønniveau, konkurrenceintensitet samt patienternes betalingsvillighed
og indkomstniveau.
Figur 1
Regionale prisforskelle i 2018, gennemsnitlig prisforskel til landsgennemsnit
5%
1%
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
-2%
Region
Midtjylland
-4%
Region
Nordjylland
-8%
Kilde: Priser fra sundhed.dk.
Note: Den gennemsnitlige prisforskel er beregnet ved først at beregne den gennemsnitlige procentvise prisforskel pr. ydelse
mellem hver af regionerne og landsgennemsnittet. Herefter har vi beregnet den gennemsnitlige prisforskel på tværs af
ydelserne for hver af regionerne. Med denne metode indgår alle ydelser med samme vægt uanset prisniveau og antal
prisobservationer.
Der er således betydelige geografiske forskelle, som man skal tage højde for, når man
sammenligner tandlægers priser. I det følgende afsnit sammenligner vi derfor den enkelte
tandlæges pris med den gennemsnitlige pris i den pågældende kommune. På den måde undgår vi,
at regionale forskelle i udbredelsen af kæder påvirker prissammenligningen.
Samlet set fordeler kædeklinikkerne sig over hele prisspektret
Ser man på kæderne under ét, er der ikke er nogen forskel mellem priserne for kædeklinikker og
traditionelle tandlæger. Både inden for kæder og traditionelle tandlæger er der klinikker, der er
dyrere og billigere end gennemsnitsprisen i kommunen.
Figur 2 viser, at der ikke er nogen systematisk forskel i, hvordan prisforskellen fordeler sig for de
to typer aktører. I figur 2a er hver søjle en klinik, og højden på søjlen angiver den gennemsnitlige
prisforskel til kommunegennemsnittet. Som det fremgår af figuren, findes der kædeklinikker, der
er dyrere og billigere end gennemsnittet. I figur 2b er klinikkerne grupperet efter, hvor billige de
er, så man nemmere kan sammenligne kæder og traditionelle tandlæger direkte. Selvom der er
mindre forskelle på højden af søjlerne, er der ingen statistisk signifikant forskel mellem de to
fordelinger og dermed mellem de to typer aktørers priser.
Incentive | 9
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0010.png
Figur 2
Prissammenligning mellem kædeklinikker og traditionelle tandlæger
Gennemsnitlig prisforskel pr. klinik i forhold til kommunegennemsnit i 2018
a) Både kædeklinikkerne og de traditionelle klinikker fordeler sig over heleprisspektret
100%
80%
60%
Ikke kæde
Kæde
40%
20%
0%
Klinik, der er 20% dyrere
end kommunegennemsnit
-20%
-40%
-60%
Klinikker, billigere end
kommunegennemsnit
Klinikker, dyrere end
kommunegennemsnit
b) Der er ingen signifikant forskel mellem kædeklinikker og traditionelle klinikker
40%
35%
30%
Fx 34% af traditionelle klinikker er 0-10%
billigere end kommunegennemsnittet.
Det samme gælder for 32% af kædeklinikkerne.
25%
20%
15%
10%
5%
0%
=<-20%
]-20% - -10%] ]-10% - 0%]
]0% - 10%]
]10% - 20%]
>20%
Klinikker, billigere end
kommunegennemsnit
Klinikker, dyrere end
kommunegennemsnit
Kilde: Data fra sundhed.dk.
Note: Vi har beregnet den procentvise prisforskel i forhold til kommunegennemsnittet pr. ydelse pr. klinik. Herefter har vi
beregnet den gennemsnitlige prisforskel pr. klinik som et uvægtet gennemsnit af prisforskellen pr. ydelse. Denne metode har
følgende fordele: ydelser vægter lige uanset prisniveau, forskelle i produktmiks påvirker ikke resultatet, og geografiske
forskelle i prisniveau påvirker ikke resultatet. Der er ingen statistisk signifikant forskel mellem de to fordelinger (p-værdi=0,25)
i figur 2b.
Incentive | 10
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0011.png
Boks 1
Prisdata fra sundhed.dk
Prisanalysen i dette kapitel baserer sig på prisoplysninger fra websiden sundhed.dk. Her kan de enkelte
tandlæger informere om deres priser på 25 forskellige frie ydelser. For frie ydelser med offentligt tilskud
er der endda pligt til at informere om prisen. Vi har indsamlet prisdata fra juni 2017 og september 2018.
Tabellen nedenfor opsummerer omfanget af prisinformationer fra sundhed.dk.
2017
Alle klinikker
Antal klinikker
Antal ydelser
Antal priser
Kædeklinikker
Antal klinikker
Antal priser
95
1.016
121
2.221
1.615
19
16.070
1.494
24
24.651
2018
Ifølge Sundhedsdatastyrelsen er der 1.752 tandlægepraksis i Danmark pr. 1. januar 2018. Analyserne
baserer sig altså på et datagrundlag, der dækker langt størstedelen af de danske tandlæger.
Der er imidlertid metodiske udfordringer med at sammenligne priser på tandlægeydelser.
Prisspænd:
Det er muligt at indberette en nedre og en øvre pris for hver af ydelserne. Det gør det
vanskeligt at sammenligne priserne. Vi har i denne rapport primært analyseret gennemsnittet mellem
øvre og nedre pris som et udtryk for prisniveauet for en ydelse, men vi har også undersøgt, om
konklusionerne ændrer sig, hvis man i stedet analyserer den nedre og øvre pris separat.
Forskellige ydelser:
Det er forskelligt, hvor mange ydelser de enkelte tandlæger oplyser priser på. Vi
sammenligner priserne for hver enkelt ydelse for sig og aggregerer efterfølgende. Derved undgår vi, at
”ydelsesmikset” påvirker prissammenligningen.
Fejlindtastninger:
Det er tandlægerne selv, der indtaster priserne. Det betyder, at der kan optræde
fejlindtastninger. For at undgå, at fejlindtastninger påvirker analysen, har vi sorteret prisobservationer
fra, hvor forskellen mellem nedre og øvre pris er større end 100%. Det er muligt, at dette kriterie også
sorterer korrekte observationer fra, men i de tilfælde er prisspændet alligevel så stort, at observationen
ikke bidrager til analysen. Kriteriet frasorterer i alt 5,5% af prisobservationerne.
Identifikation af kæder:
Som beskrevet tidligere definerer vi en tandlægekæde som et samarbejde
mellem klinikker, hvor den enkelte klinik tager navn efter kæden. Vi har derfor identificeret
kædeklinikker ved at søge efter kædenavnet i kliniknavnet i data fra sundhed.dk. Enkelte
kædeklinikker har ikke skrevet kædenavnet som en del af kliniknavnet, selvom vi fra kædernes
websider kan se, at de er en del af en kæde. Dem har vi manuelt kategoriseret som kæder.
Vi har dernæst kontrolleret via opslag i CVR-registeret, at den samme person eller det samme selskab
direkte eller indirekte har ejerandele i de tandklinikker, der indgår i kæden.
Incentive | 11
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0012.png
Store prisforskelle mellem de enkelte tandlægekæder
Der er forskel på, hvordan de enkelte kæder har valgt at prissætte deres ydelser. Nogle kæder er
i gennemsnit billigere end kommunegennemsnittet, mens andre er dyrere, jf. tabel 2. Det er
altså ikke muligt meningsfyldt at tale om kædernes priser under ét. For de billigste kæder er den
gennemsnitlige prisforskel 12-14%, mens den dyreste kæde i gennemsnit er 19% dyrere end den
kommunale gennemsnitspris.
Vores gennemgang viser at de kæder, som er billigere end kommunegennemsnittet, også
markedsfører sig med lave priser på fx deres hjemmeside og på Google. De dyreste kæder
markedsfører sig generelt på andre parametre, fx moderne faciliteter, tryghed og tillid.
Tabel 2
Gennemsnitlig prisforskel i forhold til kommunegennemsnit pr. kæde i 2018
Kæde
Kæde 1
Kæde 2
Kæde 3
Kæde 4
Kæde 5
Kæde 6
Kæde 7
Kilde: Beregninger baseret på data fra sundhed.dk.
Prisforskel i %
-14%
-12%
2%
6%
7%
8%
19%
3.2 Patienttilfredshed
Det er vanskeligt at undersøge kvaliteten af tandpleje, fordi der ikke er fastsatte parametre, der
bruges i systematiske sammenligninger af tandlæger. I stedet undersøger vi en række
tilgængelige parametre, der indikerer kvaliteten og serviceniveauet, og som kan sammenlignes
på tværs af tandkliniktyper:
·
·
·
Patienttilfredshed
Åbningstider
Effektivitet, fordi høj effektivitet potentielt kan udmønte sig i lavere forbrugerpriser eller
i investeringer i enten udstyr eller personale, der øger kvaliteten.
Patienternes generelle tilfredshed med deres tandlæge har i sig selv betydning, men er også
vigtig for, om patienterne har lyst til at gå til tandlægen og dermed sikre løbende tandeftersyn
og forebyggende behandling. I dette afsnit undersøger vi, om der er forskelle i patienternes
tilfredshed med traditionelle tandlæger og tandlægekæder.
Incentive | 12
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0013.png
Ingen systematisk forskel i patienttilfredsheden hos kædeklinikker og traditionelle
tandlæger
På Googles søgetjenester har brugerne mulighed for at anmelde bl.a. virksomheder. Det gælder
også for tandlæger, der er oprettet på Google. I anmeldelserne har brugerne bedømt klinikkerne
fra 1 til 5 stjerner afhængig af deres oplevelse. Vi tolker patienternes bedømmelse som udtryk
for tilfredsheden med klinikken. Vi har indsamlet data for disse anmeldelser, jf. boks 2.
Resultaterne af analysen viser, at der generelt er høj tilfredshed med tandlægerne, men at der
ikke er nævneværdig forskel mellem traditionelle klinikker og kædeklinikker. De traditionelle
klinikker har en gennemsnitlig patienttilfredshed på 4,4, mens kædeklinikkerne i gennemsnit har
en patienttilfredshed på 4,5, jf. figur 3a.
Der er generelt få klinikker, der har en lav gennemsnitlig bedømmelse, jf. figur 3b. Blandt de
traditionelle klinikker har 18% en gennemsnitlig patienttilfredshed på under 4. For kæderne er
den tilsvarende andel 15%. Der er dog heller ikke signifikant forskel mellem fordelingen af den
gennemsnitlige patienttilfredshed for kæderne og de traditionelle tandlæger.
Figur 3
Der er ingen forskel mellem patienttilfredshed af traditionelle klinikker og kædeklinikker
a) Gennemsnitlig patienttilfredshed på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst
4,4
4,5
Ikke kæde
Kæde
b) Fordeling af gennemsnitspatienttilfredshed pr. klinik på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst
Ikke kæde
Kæde
62% 64%
17%
0% 0%
1
1% 4%
2
11%
4
20% 21%
3
5
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra Google, jf. boks 2.
Note: Forskellen mellem kædetandlæger og traditionelle tandlæger i figur 3a er ikke signifikant (p-værdi = 0,36).
Incentive | 13
13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0014.png
Boks 2
Anmeldelser fra Google
Vi har indsamlet alle anmeldelser af tandlæger på Google. Datasættet indeholder 6.927
anmeldelser af 1.172 tandlæger.
Datasættet skal tolkes med forbehold for, at de personer, der har anmeldt klinikkerne, ikke
nødvendigvis er repræsentative for den samlede patientpopulation eller har den samme
opfattelse af tilfredshedsbegrebet. Google foretager endvidere ikke nogen validering af, om
anmelderen rent faktisk har benyttet sig af den pågældende tandlæge.
For at sikre så retvisende resultater som muligt har vi kun medtaget klinikker, hvor der er mindst
5 anmeldelser. Dermed reducerer vi risikoen for, at resultaterne bliver påvirket af enkelte meget
gode eller dårlige kundeoplevelser.
Analysen baserer sig derfor på 5.170 anmeldelser af 368 tandlæger med mindst 5 anmeldelser.
Heraf er de 47 kædeklinikker og 321 er traditionelle klinikker.
3.3 Åbningstider
En anden parameter, der kan indikere serviceniveauet, er klinikkernes åbningstider. Mange
åbningstimer kan betragtes som en service til patienterne, fordi det giver mulighed for mere
fleksible besøgstider og mere bekvemmelighed i patienternes planlægning.
På sundhed.dk har klinikkerne mulighed for at skrive, hvornår de holder åbent. Det har 1.193
klinikker gjort. For 1.133 af klinikkerne var det muligt at finde ud af, hvor mange timer de har
åbent hver uge. Heraf er 75 kædeklinikker. Analysen i dette afsnit baserer sig på de oplysninger.
Kædeklinikker holder i gennemsnit åbent 41,7 timer om ugen, mens de traditionelle tandlæger i
gennemsnit holder åbent 38,9 timer om ugen. Kædeklinikkerne har altså i gennemsnit åbent 2,8
timer mere om ugen.
Incentive | 14
14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0015.png
Figur 4
Kædeklinikker har i gennemsnit 2,8 timer længere åbent om ugen end traditionelle tandlæger
Åbningstimer pr. uge
+2,8 timer
38,9
41,7
Ikke kæde
Kæde
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra sundhed.dk.
Note: Forskellen på 2,8 timer pr. uge er signifikant forskellig fra 0 med en p-værdi < 0,0001.
Forskellen skyldes kun i mindre grad, at kædeklinikkerne holder mere åbent i ydertimerne, dvs.
før kl. 8, efter kl. 16 og i weekenden. Kædeklinikker har i gennemsnit åbent i 4 ydertimer om
ugen, mens de traditionelle tandlæger har åbent i 3,5 ydertimer.
3.4 Effektivitet
Tandklinikkernes effektivitet har ikke direkte betydning for deres kvalitet eller serviceniveau.
Men en tandlægeklinik, der er drevet effektivt, har mulighed for at sætte priserne ned til gavn
for forbrugerne, investere i nyt udstyr til gavn for kvaliteten eller opnå en højere indtjening til
gavn for tandlægen/ejeren.
Det har ikke været muligt at indhente de nødvendige økonomiske nøgletal til direkte at kunne
undersøge forskelle i effektivitet mellem kæder og traditionelle tandlæger, herunder fx
produktion, omsætning eller overskud pr. årsværk. I stedet har vi undersøgt andre indikatorer,
der kan fortælle noget om eventuelle forskelle mellem, hvordan de to typer aktører har
organiseret sig. Fra Danmarks Statistik har vi modtaget en opgørelse over antal årsværk og
uddannelsesfordeling for henholdsvis kæder og traditionelle tandlæger.
Kædeklinikkerne er i gennemsnit større end de traditionelle klinikker
Kædeklinikkerne er typisk markant større end de traditionelle klinikker. I kædeklinikkerne er der
i gennemsnit 11,3 årsværk pr. klinik, mens det tilsvarende tal for traditionelle tandlæger er 4,9
årsværk, jf. figur 5
Incentive | 15
15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0016.png
Kædeklinikkerne er altså i gennemsnit 2,3 gange større end de traditionelle tandlæger målt på
antallet af årsværk pr. ydernummer. Resultaterne er de samme, hvis man måler klinikstørrelse
som antal årsværk pr. CVR-nummer.
Figur 5
Kædeklinikkerne er i gennemsnit større end de traditionelle klinikker
Antal årsværk pr. ydernummer
x 2,3
11,3
4,9
Ikke kæder
Kilde: Særudtræk fra Danmarks Statistik
Kæder
Antallet af årsværk pr. klinik siger i sig selv ikke noget om, hvor effektivt klinikkerne drives. Men
på større klinikker kan der i nogle tilfælde være mulighed for at organisere arbejdet mere
effektivt, så tandlægerne kan bruge en større del af deres arbejdstid på at behandle patienter.
Repræsentanter fra kæderne fremhæver netop muligheden for at fokusere på faglighed som en
af de væsentligste årsager til, at nogle tandlæger ønsker at indtræde i kædesamarbejder, jf.
kapitel 5.
Kædeklinikker har flere klinikassistenter og tandplejere
Vi har sammenlignet fordelingen af de ansattes uddannelse i kædeklinikker og traditionelle
klinikker.
Analysen viser, at kæderne har en lavere andel tandlæger, men en højere andel klinikassistenter
og tandplejere, jf. figur 6. Det kan skyldes en større grad af specialisering i kædeklinikkerne,
hvor tandlægerne fokuserer på de opgaver, hvor deres ekspertise er nødvendig, og overlader
flere opgaver til klinikassistenter og tandplejere. En større specialisering vil typisk også i højere
grad være mulig i de større klinikker.
Der er ikke signifikant forskel på andelen af årsværk i
”andet”-kategorien,
dvs. medarbejdere
uden sundhedsfaglig baggrund.
Incentive | 16
16
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0017.png
Figur 6
Kædeklinikker har flere klinikassistenter og tandplejere end traditionelle tandlæger
Fordeling af årsværk efter højest fuldførte uddannelse
Ikke kæder
41%
33%
26%
Kæder
36%
31%
34%
Tandlæger
Klinikassistenter +
tandplejere
Andet
Kilde: Særudtræk fra Danmarks Statistik.
Note: Kategorien
”andet” består primært af ”Grundskole”, ”Gymnasiale uddannelser” og ”Erhvervsfaglige uddannelser og
Adgangsgivende uddannelsesforløb”. ”Andet”-kategorien
kan virke høj, og Danmarks Statistik nævner følgende årsager:
1)
Den kan omfatte personer, der læser til tandklinikassistent, som under uddannelsen arbejder hos en tandlæge
(adgangskravet til tandklinikassistentuddannelsen er grundskole).
2)
Udenlandsk uddannelse indgår ikke i Danmarks Statistiks registre, og derfor kan nogle af dem, der er kategoriseret som
”andet”,
reelt have en tandfaglig uddannelse.
Boks 3
Data fra Danmarks Statistik
Vi har fået Danmarks Statistik til at lave et særudtræk af antal årsværk og uddannelse for
beskæftigede i og ejere af tandlægevirksomheder.
Danmarks Statistik har anvendt følgende registre til analysen:
·
·
·
Det erhvervsstatistiske register år 2017
Beskæftigelse for lønmodtagere år 2017
Sygesikringsregistret år 2017.
Analysen er gennemført ved, at vi har indsendt CVR-numre og ydernumre på tandlæger fra
sundhed.dk inkl. oplysning om, hvorvidt det er en kædeklinik. Danmarks Statistik har herefter
kontrolleret, at de indsendte CVR-numre har været aktive i hele år 2017. Ikke aktive CVR-numre
er udgået af analysen.
I alt udgør den endelige population 1.322 CVR-numre og 1.371 ydernumre.
I opgørelsen fra Danmark Statistik er en relativt stor andel af de beskæftigede i tandklinikkerne
hverken er uddannet som tandlæge, klinikassistent eller tandplejer. Danmarks Statistik nævner
følgende årsager:
Incentive | 17
17
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0018.png
·
Gruppen kan omfatte personer, der læser til tandklinikassistent, som under uddannelsen
arbejder hos en tandlæge (adgangskravet til tandklinikassistentuddannelsen er
grundskole).
·
Udenlandske uddannelser indgår ikke i Danmarks Statistiks registre, og derfor kan nogle af
dem, der ikke er registreret med en uddannelse, reelt have en tandfaglig uddannelse.
Incentive | 18
18
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0019.png
4 Tandlægekæders betydning for
prisdannelsen
I dette afsnit undersøger vi, hvordan kæderne påvirker prisdannelsen på de markeder, hvor de
indtræder.
Vi analyserer, om der er forskel på prisudviklingen i de kommuner, hvor der er åbnet en
kædeklinik i perioden mellem juni 2017 og september 2018, sammenlignet med kommuner, hvor
der ikke var kædeklinikker i perioden. Metoden er nærmere beskrevet i boks 4 på næste side.
I kommuner, hvor der hverken var kæder i juni 2017 eller i september 2018, steg priserne i
gennemsnit med 4,7%. I kommuner, hvor der ifølge prisindberetningerne på sundhed.dk er åbnet
en kædeklinik inden for det sidste år, steg priserne med 3,8%. Priserne steg altså ca. 1%-point
mindre i de områder, hvor der er åbnet en kædeklinik, jf. figur 7.
Figur 7
Priserne stiger 0,9%-point mindre i kommuner, hvor der er åbnet en kædeklinik
Gennemsnitlig prisstigning, %.
-0,9%-point
4,7%
3,8%
4,3%
1. Ingen kæder i juni 2017 og
september 2018
2. Kæder i september 2018,
men ikke i juni 2017
3. Kæder i både juni 2017 og
september 2018
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra sundhed.dk.
Note: Forskellen på 0,9%-point er signifikant forskellig fra 0 med en p-værdi på 0,09.
Resultaterne indikerer, at tandlægerne er mindre tilbøjelige til at hæve deres priser, når der
åbner en kæde i nærområdet. En mulig forklaring er, at de traditionelle klinikker holder igen
med prisstigningerne, fordi de frygter, at kædeklinikken vil forsøge at tiltrække patienter ved
hjælp af fx øget markedsføring eller lavere priser.
I kommuner, hvor der både var kædeklinikker i juni 2017 og september 2018, er priserne steget
med 4,3%. Det er 0,4%-point mindre end prisstigningen i kommuner, hvor der ikke var
kædeklinikker til stede på de to tidspunkter. Denne forskel er dog ikke signifikant.
Incentive | 19
19
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0020.png
På sundhed.dk har tandlægerne mulighed for at oplyse et prisspænd på deres ydelser i form af en
nedre og en øvre pris, jf. boks 1. I hovedanalysen har vi benyttet gennemsnittet mellem en
eventuelt øvre og nedre pris til at sammenligne priserne på tværs af klinikker. Resultaterne er
imidlertid omtrent de samme, hvis man i stedet anvender hhv. den nedre eller den øvre pris, jf.
tabel 3.
Tabel 3
Priserne stiger mindre i kommuner, hvor der er åbnet en kædeklinik
Prisstigning pr. analysegruppe og pristype, %
N
1. Ingen kæder i juni 2017 og september 2018
2. Kæder i september 2018, men ikke i juni 2017
3. Kæder i både juni 2017 og september 2018
Forskel i prisstigning mellem 1 og 2
Signifikanssandsynlighed (p-værdi)
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra sundhed.dk.
Gns. pris
4,7%
3,8%
4,3%
-0,9%
0,09
Nedre pris
4,8%
3,9%
4,3%
-1,0%
0,14
Øvre pris
4,8%
3,9%
4,4%
-0,9%
0,10
2.259
617
7.610
Boks 4
Metode: Beregning af prisstigninger
Vi har beregnet prisstigningerne på følgende måde:
1.
2.
Vi har først beregnet prisstigningen mellem juni 2017 og september 2018 pr. ydelse pr. klinik.
Vi har beregnet den gennemsnitlige prisstigning i de tre analysegrupper:
1) Kommuner, hvor der hverken var kæder i juni 2017 eller i september 2018.
2) Kommuner, hvor der var kæder i september 2018, men ikke i juni 2017.
3) Kommuner, hvor der var kæder i både juni 2017 og september 2018.
Med denne metode indgår kun prisobservationer fra klinikker, der har indmeldt priser i både 2017 og
2018. Klinikker, der er åbnet, lukket eller overgået til at være en kædeklinik, indgår derfor ikke i
beregningen af prisstigningen. Det passer med, at vi er interesserede i at undersøge konkurrenternes
reaktion på, at en kædeklinik åbner.
Ved at definere de tre analysegrupper på baggrund af, om der er åbnet en kæde i den pågældende
kommune, antager vi implicit, at den relevante markedsafgræsning er kommunen. I praksis er der
selvfølgelig patienter, der benytter tandlæger uden for deres egen kommune, ligesom nogle patienter
ikke vil søge efter tandlæge i hele kommunen men i fx deres egen by eller bydel. En alternativ
afgræsning kunne fx have været regioner. Vi vurderer imidlertid, at en kommunal afgrænsning er den
mest retvisende af de to.
Incentive | 20
20
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
5 Effekt af nuværende regulering
I dette kapitel undersøger vi, hvad den nuværende regulering af ejerskabsregler og faste priser
på visse ydelser i tandlægebranchen betyder for konkurrencen og forbrugerpriserne. Vi beskriver
også kort nogle af de sundhedsfaglige argumenter, der har været fremført af parterne.
Undersøgelsen baserer sig på interviews med interessenter i tandlægebranchen. Følgende aktører
har deltaget i vores interviews:
·
·
·
Tandlægeforeningen
Tre tandlægekæder
En institutionel investor i en tandlægekæde.
Undersøgelsen udtrykker således interessenternes vurdering af og holdning til effekterne af
reguleringen. Incentive har ikke i denne forbindelse udført selvstændige kvantitative eller
teoretiske analyser af betydningen af den nuværende regulering.
Vi henviser i øvrigt også til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens artikel fra 2017, som behandler
nogle af de samme spørgsmål.
3
5.1 Ejerskabsregler
De nuværende regler indeholder to primære restriktioner på ejerforholdene i tandlægebranchen:
·
·
Kun tandlæger må eje majoriteten af en tandlægeklinik.
En tandlæge må højst eje to klinikker.
4
Tandlægekæderne fremhæver, at ejerskabsreglerne betyder, at det ikke er muligt at drive en
tandlægekæde som én samlet virksomhed. Kæden ejer i stedet en minoritetsandel af de enkelte
klinikker (typisk 49%), mens en tandlæge ejer majoriteten (typisk 51%). Reglerne medfører
således, at det altid er tandlægen, der ejer majoriteten af den enkelte klinik, som har den
bestemmende indflydelse på klinikkens aktiviteter.
Denne konstruktion betyder ifølge kæderne, at det er dyrere at drive kædesamarbejdet, og at
det ikke er muligt at realisere de fulde stordriftsfordele. Konkret peger kæderne blandt andet på
følgende udfordringer ved den nuværende struktur:
·
Det er vanskeligt at samle og effektivisere administrative opgaver som fx bogføring, HR,
markedsføring og kvalitetssikring.
3
4
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2017),
Potentiale for øget konkurrence og besparelser i tandlægebranchen.
Jf. eksempelvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2017),
Potentiale for øget konkurrence og besparelser i
tandlægebranchen.
Tandlæger kan i visse tilfælde få tilladelse til at eje og drive mere end to klinikker efter
ansøgning til det regionale samarbejdsudvalg.
Incentive | 21
21
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
·
Det er ikke muligt at dele personale og udstyr på tværs af klinikker. På grund af
ejerskabsstrukturen skal de ansatte have en kontrakt med den enkelte klinik, hvilket gør
det usmidigt at fx lave vikardækning mellem klinikkerne ved sygdom eller ferie, ligesom
det gør det usmidigt at dele specialtandlæger eller specialudstyr.
·
Det er vanskeligere at opnå rabatter ved fælles indkøb.
Desuden påpeger kæderne, at det store antal juridiske enheder medfører betydelige
meromkostninger til administration, regnskab, revision osv. sammenlignet med en situation, hvor
kæden blev drevet som én virksomhed.
Kæderne oplever desuden, at mange tandlæger ønsker at være ansatte frem for at være
virksomhedsejere. Det skyldes ifølge kæderne et ønske fra mange tandlæger om at fokusere på
deres faglige kunnen uden at skulle forholde sig til de øvrige praktiske forhold ved
virksomhedsdriften og uden at skulle påtage sig risikoen som ejer af en egen virksomhed.
Samtidig er den økonomiske fordel ved at være selvstændig frem for ansat tandlæge ifølge
kæderne ganske begrænset.
En investor i tandlægebranchen fortæller, at vedkommende har kendskab til, at de nuværende
ejerskabsregler har medvirket til, at andre investorer ikke har ønsket at gå ind på det danske
tandlægemarked.
Tandlægeforeningen ønsker at opretholde de nuværende ejerskabsbegrænsninger. De beskriver,
at der kan være en risiko for, at ønsker til indtjening og overskud fra eksterne investorer kan gå
ud over fagligheden og kvaliteten og fx medføre overbehandling af patienterne.
En af tandlægekæderne påpeger i den sammenhæng, at der i en tandlægeejet klinik under den
nuværende regulering i princippet er et endnu stærkere incitament til overbehandling. Det
skyldes, at indtjeningen fra behandlingen tilgår den udførende tandlæge direkte, hvis han eller
hun også ejer klinikken og dermed får overskuddet. Hvis tandlægen derimod er ansat, vil den
ekstra indtjening fra en eventuel overbehandling ikke direkte tilfalde tandlægen. Ejerskabsregler
er derfor ikke nødvendigvis det mest velegnede instrument til at sikre kvalitet og faglighed i
tandplejen.
Tandlægeforeningen peger også på, at en ophævelse af ejerskabsbegrænsningerne kan medføre
en risiko for monopoldannelse, hvis én eller få tandlægekæder ender med at sætte sig på meget
store dele af det danske marked. Incentive bemærker i den forbindelse, at de almindelige
konkurrenceregler om fusionskontrol og forbud mod misbrug af dominerende stilling blandt andet
er sat i verden for at modvirke den type problemer. Hvis ejerskabsreglerne lempes, bør
konkurrencemyndighederne derfor være opmærksomme på eventuelle tendenser til for høj
markedskoncentration.
Incentive | 22
22
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221453_0023.png
5.2 Faste priser på visse ydelser
Den hidtidige tandlægeoverenskomst bestemmer, at der er faste priser på en række af de mest
almindelige ydelser. Det gælder eksempelvis tandeftersyn, tandrensning og visse
røntgenbilleder.
5
Reglerne indebærer, at tandlægerne hverken må tage højere eller lavere priser end den fastsatte
tarif. Tandlægerne må heller ikke tilbyde ydelserne gratis. Ifølge en afgørelse fra
Landssamarbejdsudvalget fra 2017 gælder reglen om faste priser også, hvis tandlægerne frasiger
sig det offentlige tilskud til den konkrete behandling.
6
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at tandlægeoverenskomstens faste priser
og
Landssamarbejdsudvalgets fortolkning heraf
også fortsat gælder med lovændringen pr. 1. juni
2018, selvom overenskomsten er opsagt.
Repræsentanter fra tandlægekæderne peger på, at de faste priser forhindrer dem i at tilbyde fx
gratis undersøgelser til nye patienter. Dette kunne ellers være et instrument til at tiltrække nye
kunder og dermed øge dynamikken og konkurrencen i markedet. Kæderne nævner også, at
velkomstrabatter mv. kan medvirke til at få nogle af de patienter, som ellers ikke går
regelmæssigt til tandlæge, tilbage i behandlingssystemet og modtage forebyggende behandling
og løbende kontroller.
Tandlægeforeningen fremhæver, at de faste priser bidrager til at sikre gennemsigtighed for
patienterne, i forhold til hvad basaltandplejen koster.
Foreningen udtaler også, at de faste priser modvirker ”shoppingtendenser” efter slagtilbud, som
foreningen beskriver som et unødvendigt og fordyrende merforbrug. De faste priser beskrives som
et instrument, der bidrager til at modvirke, at patienterne ofte skifter tandlæge i jagt efter gode
tilbud. Foreningen beskriver i den forbindelse sundhedsfaglige fordele ved, at en patient er
tilknyttet den samme tandlæge i en længere periode, så tandlægen kan følge ham/hende over
tid.
Interessenterne fremhæver samstemmende, at de faste priser i nogle tilfælde er sat for lavt og
kun vanskeligt kan dække omkostningerne ved at producere ydelsen. Det har ikke været muligt
at afprøve denne påstand, idet det ikke har været muligt at få adgang til tandlægernes
regnskaber, herunder vedrørende produktionsomkostninger.
Såfremt de faste priser er sat for lavt, kan det medvirke til, at tandlægerne sætter priserne på
de ikke-regulerede ydelser højere, end de ellers ville være, for derigennem at sikre den
manglende indtjening. Dette forhold sandsynliggør også, at priserne på de berørte ydelser ville
være højere, hvis man helt fjerner prisreguleringen. En omlægning til et prisloftsystem vil ikke
kunne have denne effekt.
5
6
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2017),
Potentiale for øget konkurrence og besparelser i tandlægebranchen.
Se fx
https://www.tandlaegebladet.dk/tandlaeger-faar-advarsel-slagtilbud.
Incentive | 23
23