Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221443_0001.png
Dato: 18-09-2018
Udleveringsnotat
Udleveringsnotat vedr. kommentarer til kortlægning af
tandplejeordninger i Danmark
Problemstilling/resumé
Regeringen og alle Folketingets partier indgik den 28. februar 2018 en politisk aftale om
nye rammer for voksentandplejen. Aftalepartierne var enige om at igangsætte et arbejde
med at se på nye rammer voksentandplejen i Danmark. Af kommissoriet fermgår, at der
skal udarbejdes en kortlægning af tandplejeordninger i Danmark. Udkast til kortlægningen
har været sendt til evt. bemærkninger hos dialog- og inddragelsesforum for arbejdet med
nye rammer for voksentandplejen.
Ansatte Tandlægers Organisation, Tandlægeforeningen og Rådet for Socialt Udsatte har
indsendt skriftlige kommentarer til udkast til kortlægning. Derudover er der tilføjet lidt
tekst u der et par af ta dplejeord i ger e v. jf. afs ittet ”øvrige justeri ger” ede for.
Yderligere kommentarer indsendt vedr. arbejdet
generelt
med en ny model for
voksentandplejen er ikke medtaget her, da dette notat kun vedrører kortlægningen af
tandplejeordninger.
Løsning
Ansatte Tandlægers Organisation
Ansatte Tandlægers Organisation havde overordnet følgende to kommentarer.
1. Tandordning vedr. 1) hospitalstandplejen (indgår i specialeplanlægningen) bør
medtages som en særskilt tandplejeordning
2. Erstatning fra staten til voldsofre mangler som tandplejeordning i kortlægningen
Ad 1 og 2) Der har været overvejelser om disse to ordninger også, men de faldt
umiddelbart uden for afgrænsningen. Denne afgræsning fremgik dog ikke eksplicit i udkast
til kortlægningen. Der er ifm. modelarbejdet og definitionen af tandplejeordninger
foretaget en general afgrænsning ift. særskilt offentlig regulering af tandplejetilbud. Der
vil således herudover være faglige elementer af tilbud, hvor der også f.eks. tilbydes
tandpleje, men hvor disse indgår som en del af et bredere behandlingstilbud. Disse
betegnes derfor ikke som egentlige særskilte tandplejeordninger. Fsva.
hospitalstandplejen er der endvidere tale om et behandlingsområde, som er integreret i
de generelle lovbestemmelser og den løbende kvalitetsudvikling i det offentlige
sygehusvæsen. Dette område betragtes derfor ikke som en særskilt tandplejeordning.
På bagrund af kommentarerne er der i stedet tilføjet afsnit om afgrænsning af
tandplejeordninger i kortlægningen.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221443_0002.png
Tandlægeforeningen
Tandlægeforeningen har overordnet følgende bemærkninger, jf. deres indsendte notat:
Kommentar om tandsundheden hos de unge og cariesforekomsten hos de 18-
årige.
Tandlægeforingen vurderer, at caries og parodontitis fortsat er folkesygdomme i
voksenbefolkningen.
Fortsat et stort behandlingsbehov i voksenbefolkningen pga. flere ældre med
egne tænder, som kræver forebyggelse, behandling og kontrol.
Kommentar vedr. den nationale kliniske retningslinje, og at foreningen ikke
vurderer, der er tilstrækkeligt belæg for, at der er indplaceret for mange
patienter i gul kategori.
Kommentar om den samlede økonomiske ramme for regionernes tilskud til
behandling hos på ca. 1,4 mia. kr. Tandlægeforeningen vurderer, at rammen er
ikke tilstrækkeligt i forhold til væksten i antallet af ældre patienter, flere tænder,
sundhedsmæssige udfordringer og ønsket om flere unge i forebyggende
regelmæssig tandpleje.
Tandlægeforeningen vurderer ikke, at fastlæggelsen af den økonomiske ramme
følger
udgiftsudvikli ge i de øvrige del af su dhedsvæse et.”
./.
Ad Tandlægeforeningens kommentarer henvises til Sundhedsstyrelsens vedlagte notat
”Tand-
og mundsygdomme hos voksenbefolkningen (140918)”.
Det fremgår bl.a. heraf, at der forventes en fortsat gradvis reduktion af kariesforekomsten
blandt yngre voksne (18-44 år), midaldrende voksne (45-64 år) og yngre ældre (65-74 år).
Omvendt forventes der en svag stigning i kariesforekomsten for ældre over 75 år.
Det fremgår også af Sundhedsstyrelsens notat, at der er et begrænset erfaringsgrundlag
ift. at kvalificere forventningen til udviklingen i forekomsten af marginal parodontitis,
mens forekomsten af svær paradentose forventes at være uændret.
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for socialt udsatte har indsendt følgende to kommentarer:
1.
Ift. § 82 a i Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik (punkt 8. i oversigten) bør
følgende fremgå under Evt. barrierer eller udfordringer ved ordningen:
a. Egenbetalingen for personer over 25 år omfattet af målgruppen er for
høj ift. målgruppens økonomiske formåen.
b. Kendskab til ordningen er mangelfuld
c. Godkendelse til ordningen hos kommunen kan være besværlig og udgør
en selvstændig barriere.
Der bør indhentes bidrag/erfaringer fra samtlige 98 kommuner
2.
Ad 1) Regeringen har den 4. september 2018 offentliggjort et katalog med
afbureaukratiseringstiltag. Heri indgå et initiativ mhp. at sammenlægge flere af de
eksisterende tandplejeordninger i Danmark, hvor det bl.a. vil være relevant at inddrage
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221443_0003.png
bestemmelserne i lov om aktiv socialpolitik om tilskud til tandpleje for økonomisk
vanskeligt stillede borgere.
Afbureaukratiseringsinitiativet skal sammentænkes med det eksisterende modelarbejde
for voksentandplejen, da det, jf. også bemærkningerne fra flere repræsentanterne i
dialog- og inddragelsesforummet, i høj grad berører de samme patientgrupper og
problemstillinger. Regeringen fremlægger en konkret plan herfor i løbet af efteråret 2018.
Ad 2) Kommissoriets fokus vedr. beskrivelse af kendte, lokale ordninger er ikke en
udtømmende liste over evt. lokale ordninger, men et fokus på at beskrive ordninger, hvor
og i det omfang det vurderes relevant i forhold til det videre arbejde. Herudover indgår KL
i arbejdet, og der er dermed mulighed for at bringe yderligere kommunale perspektiver i
spil fra den side.
Øvrige justeringer
Udover ovenstående er der tilføjet lidt yderligere tekst et par indledende afsnit for at
rammesætte konteksten for udarbejdelsen af kortlægningen. Derudover er der tilføjet lidt
tekst vedr. aktivitet og udgifter om tandplejeordning
7. Særlige tilfælde
hjælp til
sygehusbehandling, medicin mv.
og tandplejeordning
8. Rettighedsbaseret tilskud
tilskud
til tandpleje.
Endvidere er der tilføjet
tekst o ”aktivitet” vedr.
13 A.1 Tandplejeordning til
asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold.
Side 3
3