Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221440_0001.png
Kommissorium for arbejde om nye rammer for voksentandplejen
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Enhedslisten, Radi-
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti (aftalepartierne) har den 28. februar 2018
indgået
Politisk Aftale om nye rammer for voksentandplejen,
jf. også boks 1 nedenfor. På
baggrund heraf nedsætter regeringen derfor en arbejdsgruppe, som skal udarbejde
forslag til fremtidige modeller i voksentandplejen.
Opsigelse af tandlægeoverenskomst og hastelovændring
RLTN har opsagt
Overenskomst om tandlægehjælp
den 28. februar 2018 med virkning
pr. 1. juni 2018. Baggrunden for opsigelsen er, at det ikke har været muligt at opnå
enighed i forhandlingerne med Tandlægeforeningen om styringsmekanismer i over-
enskomsten, som kan modvirke de årlige rammeoverskridelser i perioden 2015-
2017 på ca. 20 pct. af den samlede økonomiske ramme i voksentandplejen.
Sundheds- og Ældreministeriet har den 2. maj 2018 fremsat forslag for Folketinget
om en hastelovændring med henblik på ikrafttræden den 1. juni 2018. Lovændrin-
gen skal sikre patienternes fortsatte adgang til tandpleje med offentligt tilskud og
overholdelse af de nuværende økonomiske rammer indtil en ny model for voksen-
tandplejen kan fastlægges.
Formål
Tandsundheden i Danmark er generelt høj i international sammenhæng. Arbejdet
med en ny model for voksentandplejen skal derfor sikre grundlaget for, at Danmark
kan fastholde og understøtte den positive udvikling i tandsundheden fremadrettet.
Aftalepartierne er i den politiske aftale derfor blevet enige om en række overord-
nede retningslinjer, jf. boks 1.
Boks 1
Politisk aftale om voksentandplejen - Februar 2018
Aftalepartierne er i den politiske aftale af 28. februar 2018 enige om at igangsætte et arbejde, der skal undersøge
modeller for voksentandplejen, som kan:
understøtte og udbygge den gode og tværfaglige forebyggelsesindsats i Danmark
understøtte bedre overgange mellem børne- og ungetandplejen og voksentandplejen
understøtte social lighed i tandsundhed, og
understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen.
30. maj 2018
Det er her en forudsætning, at det generelle niveau for brugerbetaling ikke må stige, og at en model kan realiseres
inden for den nuværende aftalte økonomiske ramme for regionernes tilskud til behandling hos tandlæge i
praksissektoren ca. 1,4 mia. kr. i 2018-prisniveau
Kilde: Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og De Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti – ”Politisk Aftale om nye rammer for
voksentandplejen” - 28. februar 2018.
Definitioner
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221440_0002.png
Side 2 af 7
Begrebet ”voksentandpleje” afgrænses som den tilskudsbaserede tandpleje, der i
dag er reguleret via
Overenskomst om tandlægehjælp
mellem RLTN og Tandlægefor-
eningen fra april 2015 (som er opsagt med virkning pr. 1. juni 2018) og
bekendtgørelse
om tilskud til behandling hos tandlæge i praksissektoren
(som ophæves og erstattes af en
ny bekendtgørelse med hjemmel i hastelovændringen ovenfor).
Begrebet ”den aftalte økonomiske ramme” afgrænses som den økonomiske ramme
i Bilag 1 ”Aftale
om overenskomstens økonomi”
til
Overenskomst om tandlægehjælp,
som er
aftalt mellem RLTN og Tandlægeforeningen i april 2015.
Den økonomiske ramme for voksentandplejen er i den hidtidige overenskomst fast-
sat til ca. 1,4 mia. kr. i 2018-prisniveau.
Leverancer
Det foreslås, at arbejdsgruppen udarbejder i alt 4 delleverancer bestående af en kort-
lægning, 2 delanalyser og et forslag til nye modeller (punkt A-D nedenfor) med
forventet afslutning primo 2019.
A. Kortlægning af de eksisterende ordninger i den danske tandpleje
Sundheds- og Ældreministeriet har vurderet, at der aktuelt eksisterer i alt 14 sær-
skilte tandplejeordninger i Danmark, som er forankret i lovgivning inden for hhv.
Sundheds- og Ældreministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet, Ud-
lændige- og Integrationsministeriet og Forsvarsministeriets ressort,
jf. tabel 1.
Der er ikke nødvendigvis en entydig afgrænsning mellem disse tandplejeordninger,
da målgrupperne i de specialiserede tandplejeordninger kan overlappe med mål-
gruppen for hhv. børne- og ungdomstandplejen og voksentandplejen.
Kortlægningen skal endvidere – i det omfang, det vurderes at være relevant – ind-
drage erfaringer med kendte decentrale/lokale tandplejeordninger – som evt. ikke
er reguleret via lovgivning – herunder det supplerende tilbud om tandpleje for kon-
tanthjælpsmodtagere i Herlev Kommune.
Arbejdsgruppen skal gennemføre en kortlægning af de forskellige ordninger mhp.
at skabe et samlet overblik over målgrupper, aktivitet, udgifter og adgang for uden-
landske statsborgere samt flygtninge.
Tabel 1 – Tandplejeordninger i Danmark
Ordning
Voksentandpleje
Børne- og
ungdomstandpleje
Omsorgstandpleje
Specialtandpleje
Lovgrundlag
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Målgruppe
Personer over 18 år
Børn og unge under 18 år
Personer med nedsat førlighed eller vidtgående fy-
sisk eller psykisk handicap
Sindslidende og psykisk udviklingshæmmede
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221440_0003.png
Side 3 af 7
Regionstandpleje
Særordninger
Særlige tilfælde
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Lov om aktiv socialpolitik
Patienter med lidelser, der ubehandlede medfører
varig funktionsnedsættelse
Tandproteser*, Sjøgrens Syndrom, kræftpatienter og
patienter med medfødte sjældne sygdomme
Modtagere af integrationsydelse, uddannelseshjælp
eller kontanthjælp
Personer, som modtager ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik svarende til integrationsydelses-, uddan-
nelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau
Folkepensionister, hvis økonomiske forhold er sær-
ligt vanskelige.
Folkepensionister med en formue under den lovbe-
stemte formuegrænse (Førtidspensionister på gam-
mel ordning er også omfattet heraf)
Folkepensionister med en formue under den lovbe-
stemte formuegrænse (Førtidspensionister på gam-
mel ordning er også omfattet heraf)
Indsatte i Kriminalforsorgen i 3 måneder eller der-
over
Udlændige i Danmark
Personer, der er værnepligtige over 8 måneder
Rettighedsbaseret til-
Lov om aktiv socialpolitik
skud
Personligt tillæg
Lov om social pension
Almindeligt helbreds-
Lov om social pension
tillæg
Udvidet helbredstil-
læg
Kriminalforsorgen
Tandbehandling
udlændige
Lov om social pension
Straffuldbyrdelsesloven
Retsplejeloven
til Integrationsloven og ud-
lændigeloven
Tandpleje til værne-
Finansloven
pligtige
*ved ulykkesbetingede tandskader og tandskader som følge af epileptiske anfald
Formålet med kortlægningen af de øvrige ordninger er at beskrive gældende ram-
mer og omfang, herunder målgrupper, aktivitet, udgifter og adgang for udenlandske
statsborgere samt flygtninge for de øvrige tandplejeordninger og disses samspil med
voksentandplejen.
Det bemærkes i den forbindelse, at arbejdsgruppens opgave er at opstille forslag til
modeller for voksentandplejen.
Arbejdsgruppen skal herunder tage stilling til, om en anden organisering af voksen-
tandplejen kan have afledte konsekvenser (herunder økonomiske konsekvenser) for
de øvrige ordninger.
B. Analyse af tandplejeordninger i andre udvalgte lande
Det kan konstateres, at der i andre lande, som Danmark normalt sammenlignes med
(herunder Sverige, Norge og Tyskland) benyttes andre principper og modeller for
organisering og finansiering af tandplejen.
Arbejdsgruppen skal i den forbindelse udvælge og beskrive relevante landes tand-
plejemodeller (herunder, men ikke begrænset til: Sverige, Norge, Tyskland, Neder-
landene og Storbritannien) og vurdere potentialet for at inddrage erfaringer fra disse
lande ift. modeller i den danske voksentandpleje.
Her vil det være relevant at inddrage:
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Side 4 af 7
Kriterier for og sammensætning af tilskud til behandling, herunder afgrænsning
af patient- og sygdomsgrupper samt kobling og overgange mellem forskellige
tandplejeordninger
Regulatoriske rammer og konkurrenceforhold for leverandører af tandpleje-
ydelser
Modeller for styring af de offentlige udgifter til tilskud
Aktivitets-, produktivitets- og prisniveau
C: Analyse af konkurrenceforhold, herunder ejerskab og prisfastsættelse
Et centralt krav fra RLTN i overenskomstforhandlingerne har været tiltag, der kan
øge konkurrencen om tandlægeydelser. Der har endvidere i løbet af 2017-2018 væ-
ret løbende drøftelser i offentligheden om konkurrenceforholdene i voksentandple-
jen.
Konkret har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) bl.a. i oktober 2017 of-
fentliggjort analysen
Potentiale for øget konkurrence og besparelser i tandlægebranchen.
KFST
konkluderede her, at regler om pris- og ejerskabsforhold i tandlægeoverenskomsten
svækker konkurrencen i branchen, og identificerede konkret følgende udfordringer
med det nuværende overenskomstsystem:
Faste priser, som forhindrer, at tandlæger f.eks. kan give rabatter på ydelser
Krav om, at hver tandlæge maksimalt kan eje to klinikker
Kun tandlæger må eje majoriteten af en klinik
KFST vurderede samlet set, at der er potentiale for forbedringer af konkurrencen
på pris- og ejerskabsforhold, uden at gå på kompromis med hhv. kvalitet og pati-
entsikkerhed.
Aktive forbrugere spiller en vigtig rolle i forhold til realiseringen af potentialet for
øget konkurrence på tandlægemarkedet. Arbejdsgruppen skal derfor inddrage for-
brugernes adfærdsmønstre i analysen og undersøge, hvordan konkurrencen kan
øges ved at gøre forbrugerne mere aktive.
Arbejdsgruppen skal, bl.a. på baggrund af KFST’s konklusioner, opstille forslag til
tiltag, der kan styrke produktiviteten og konkurrencen i sektoren, og dermed opnå
lavere priser i voksentandplejen. Arbejdsgruppen skal bl.a. analysere:
Barrierer for øget konkurrence på området, herunder forbrugernes adfærd
Dynamik mellem virksomhederne på tandlægeområdet
Pris- og indtjeningsforhold i tandlægebranchen
Forskellige selskabsmodeller
Mulighed for opgaveglidning ift. andre grupper i tandplejen
D. Model for den fremtidige tandpleje
Med inddragelse af de forudgående delleverancer (A-C) vil arbejdsgruppen skulle
opstille en model (evt. modeller) for organisering af voksentandplejen. Udgangs-
punktet for modellerne er de retningslinjer, som fremgår af den politiske aftale om
voksentandplejen, dvs. at de opstillede modeller samlet set kan:
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Side 5 af 7
Understøtte og udbygge den gode og tværfaglige forebyggelsesindsats i Dan-
mark.
Understøtte bedre overgange mellem børne- og ungetandplejen og voksen-
tandplejen.
Understøtte social lighed i tandsundhed
Understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen
For de enkelte forslag skal arbejdsgruppen vurdere effekten ift.:
Tandsundheden
Det samlede niveau af brugerbetaling opgjort i kr.
Det samlede niveau af offentlige udgifter til tilskud opgjort i kr.
Det offentliges budgetsikkerhed
De forventede prisændringer i tandlægebranchen
Den forventede produktivitetsstigning i tandlægebranchen
Den forventede effekt på samfundsøkonomien (målt i BNP)
Det er en forudsætning, at det generelle niveau for brugerbetaling (dvs. den sam-
lede brugerbetaling pr. borger) i voksentandplejen ikke må stige, og at de offent-
lige udgifter ikke må stige ift. den nuværende aftalte økonomiske ramme, jf. oven-
for. Arbejdsgruppen skal i forbindelse med modellerne derfor også fremlægge
konkrete forslag til at sikre, at brugerbetalingen og de offentlige udgifter til tilskud
ikke må stige ift. det nuværende niveau.
Endvidere skal arbejdsgruppen i relevant omfang også se på regulering af tandlæ-
gernes personlige ansvar samt klage- og erstatningsansvaret på tandlægeområdet.
Sammensætning
I den politiske aftale af 28. februar 2018 er aftalepartierne enige om, at arbejdet med
en ny model for voksentandplejen bør gennemføres
”i en inddragende proces, hvor rele-
vante interessenter i tandplejen blandt andet vil blive inviteret til fx rundbordsdrøftelse.”
På den baggrund ses der et behov for at supplere den regeringsinterne arbejds-
gruppe med et
dialog- og inddragelsesforum
Arbejdsgruppe internt i regeringen
Arbejdsgruppen sammensættes af 1-2 repræsentanter fra følgende ministerområder:
Sundheds- og Ældreministeriet (formand)
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Arbejdsgruppen sekretariatsbetjenes af Sundheds- og Ældreministeriet med bidrag
fra relevante ministerier.
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221440_0006.png
Side 6 af 7
Arbejdsgruppen kan efter behov inddrage øvrige ministerier/styrelser, Danske Re-
gioner, KL og nedsætte mindre arbejdsgrupper. Arbejdsgruppen kan i forbindelse
med udarbejdelsen af leverancer desuden indhente ekstern bistand fra konsulenter
og sagkyndige samt nationale og internationale samarbejdsfora.
Dialog- og inddragelsesforum
Der etableres et dialog- og inddragelsesforum, som skal bidrage aktivt til arbejdet
med nye modeller for voksentandplejen samt sikre, at modelarbejdet gennemføres
kvalificeret og i en inddragende proces som beskrevet i den politiske aftale af fe-
bruar 2018.
Dialog- og inddragelsesforummet sammensættes af 1-2 repræsentanter fra følgende:
Medlemmer af arbejdsgruppen, jf. ovenfor
Danske Regioner
KL
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Tandlægeforeningen
Praktiserende Tandlægers Organisation
Ansatte Tandlægers Organisation
DE
Danske Tandplejere
Tandlægeskolerne
Ældresagen
Danske Patienter
Danske Handicaporganisationer
Forbrugerrådet
Rådet for Socialt Udsatte
Deltagerne i dialog- og inddragelsesforummet skal bidrage til og kvalificere forbe-
redelsen af nye rammer for voksentandplejen. Herudover skal øvrige organisationer
og individer med særlig interesse/fagkundskab med relevans for modelarbejdet lø-
bende kunne inddrages i forbindelse med f.eks. specifikke drøftelser og oplæg.
Proces
Arbejdsgruppen inddrager aftalepartierne og eksterne interessenter i tandplejen
som forudsat i den politiske aftale,
jf. tabel 2.
Tabel 2 – Tidsplan for leverancer
Tidspunkt
Ultimo maj
Indhold
Nedsættelse af arbejdsgruppen og dialog- og inddragel-
sesforummet
Møde i arbejdsgruppe
Primo Juni 2018
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221440_0007.png
Side 7 af 7
Medio juni 2018
Møde i dialog- og inddragelsesforum med deltagelse af
sundhedsministeren (kick off til arbejdet)
Møde med aftalepartierne om status vedr. delleverance
(Punkt
A)
Møde i dialog- og inddragelsesforum
Drøftelse af delleverancer (Punkt
B,C)
Status vedr. delleverancer (Punkt
B, C)
Sendes til både aftalepartier og dialog- og inddragelsesfo-
rum
Evt. møde i dialog- og inddragelsesforum
Samlet afrapportering inkl. ny model (Punkt
D)
til aftale-
partierne
Ultimo juni 2018
September 2018
November 2018
Ultimo 2018
Primo 2019
7