Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
Socialdemokratiet
Dansk Folkeparti
Enhedslisten
Alternativet
Radikale Venstre
Socialistisk Folkeparti
København, den 28. februar 2018
Politisk aftale om nye rammer for voksentandplejen
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti og er enige om at igangsætte et arbejde
med at gentænkte voksentandplejen i Danmark.
Den danske tandsundhed er forbedret markant i de sidste 25 år
særligt blandt børn og unge. Og
tandsundheden i Danmark er høj i international sammenhæng, herunder også sammenlignet med de andre
nordiske lande. Aftalepartierne er derfor enige om, at det er vigtigt at understøtte den positive udvikling, og
at den forebyggende indsats i børne- og ungdomstandplejen også fremover skal være et centralt og bærende
element i den danske tandpleje.
Aftalepartierne konstaterer dog samtidig, at der i de seneste år er identificeret væsentlige
styringsudfordringer i voksentandplejen. Den forbedrede tandsundhed i befolkningen har således ikke ført
til færre udgifter i den del af tandplejen, som i dag er reguleret via
”Overenskomst
om Tandlægehjælp”,
og
som er aftalt mellem det offentlige og de privatpraktiserende tandlæger. Der er i praksistandplejen aktuelt
årlige overskridelser på ca. 20 pct. af den aftalte økonomiske ramme.
I efteråret 2017 offentliggjorde Sundhedsstyrelsen samtidig en evaluering af den nationale kliniske
retningslinje (NKR) for diagnostiske undersøgelser i tandplejen. Evalueringen viste her, at der var betydelige
udfordringer med at omsætte retningslinjen til praksis, og at der i de seneste par år har været en
aktivitetsudvikling inden for bestemte ydelser, som er vanskelig at forklare i lyset af den løbende forbedring
af tandsundheden.
For aftalepartierne er det afgørende, at midlerne i sundhedsvæsenet forvaltes på forsvarlig vis, og at man
som borger i Danmark ikke skal betale for meget for ydelser i tandplejen. Aftalepartierne ser derfor et behov
for at se på nye modeller for voksentandplejen, som i højere grad afspejler de seneste års udvikling i
tandsundheden, som sikrer den bedste anvendelse af sundhedsvæsenets ressourcer til gavn for patienterne,
og som samtidig sikrer, at patienterne ikke bliver mødt med større brugerbetaling end i dag.
Aftalepartierne kan konstatere, at Danske Regioner
efter forhandlinger på mere end et halvt år om en ny
aftale med Tandlægeforeningen
har anmodet regeringen og aftalepartierne om at tage skridt til at finde en
løsning på de aktuelle økonomiske styringsudfordringer på området. Som følge heraf har Regionernes
Lønnings- og Takstnævn (RLTN) derfor valgt at opsige den nuværende overenskomst om tandlægehjælp med
ikrafttræden den 1. juni 2018.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der er behov for en kortlægning af de eksisterende ordninger i den
danske tandpleje, som omfatter følgende: Voksentandplejen, børne- og ungdomstandplejen,
omsorgstandplejen, specialtandplejen, regionstandplejen, særordninger vedr. bestemte sygdomstilstande,
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
tilskud i særlige tilfælde i medfør af lov om aktiv socialpolitik samt hhv. personlige tillæg og helbredstillæg i
medfør af lov om social pension. Endvidere skal kendte lokale ordninger også inddrages i kortlægningen.
Kortlægningen skal bidrage til at skabe overblik over tilskudsformer og patientgrupper i tandplejen, herunder
også hvor der er adgang til ydelser for udenlandske statsborgere samt flygtninge. Aftalepartierne vil på den
baggrund understøtte udviklingen af en ny model for voksentandplejen ved:
At regulere voksentandplejen via lovgivning, som skal sikre patienternes fortsatte ret til tilskud til
tandpleje og overholdelse af de gældende økonomiske rammer indtil der kan fastlægges en ny og samlet
model for voksentandplejen. Sundhedsministeren vil i foråret 2018 fremsætte hastelovforslag herom med
henblik på, at lovreguleringen skal gælde fra og med den 1. juni 2018.
At igangsætte et arbejde, der skal undersøge modeller for voksentandplejen, som kan:
o
understøtte og udbygge den gode og tværfaglige forebyggelsesindsats i Danmark
o
understøtte bedre overgange mellem børne- og ungetandplejen og voksentandplejen
o
understøtte social lighed i tandsundhed, og
o
understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen.
Det er her en forudsætning, at det generelle niveau for brugerbetaling ikke må stige, og at en model kan
realiseres inden for den nuværende aftalte økonomiske ramme for regionernes tilskud til behandling hos
tandlæge i praksissektoren (ca. 1,38 mia. kr. i 2017-niveau).
At diskutere forslag til en samlet fremtidig model for voksentandplejen i Danmark med udgangspunkt i de
principper, som er beskrevet ovenfor.
Proces:
Der fremsættes et hastelovforslag forventeligt i maj 2018 med ikrafttræden 1. juni 2018.
Aftalepartierne er enige om, at arbejdet med en ny model for voksentandplejen bør gennemføres i en
inddragende proces, hvor relevante interessenter i tandplejen blandt andet vil blive inviteret til fx
rundbordsdrøftelse.
Aftalepartierne lægger op til en drøftelse af kortlægningen inden sommerferien 2018, og en overordnet
drøftelse af foreløbige modeller for tandplejen i efteråret 2018.
Aftalepartierne er enige om, at der skal gøres status for modeller og forslag herom primo 2019 med henblik
på udarbejdelse af et samlet forslag til organisering af voksentandplejen.
2