Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221429_0001.png
Kommissorium for arbejde om nye rammer for voksentandplejen
maj 2018
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Enhedslisten, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti (aftalepartierne) har den 28. februar 2018
indgået
Politisk Aftale om nye rammer for voksentandplejen,
jf. også boks 1 nedenfor. På
baggrund heraf nedsætter regeringen derfor en arbejdsgruppe, som skal udarbejde
forslag til fremtidige modeller i voksentandplejen.
Opsigelse af tandlægeoverenskomst og hastelovændring
RLTN har opsagt
Overenskomst om tandlægehjælp
den 28. februar 2018 med virkning
pr. 1. juni 2018. Baggrunden for opsigelsen er, at det ikke har været muligt at opnå
enighed i forhandlingerne med Tandlægeforeningen om styringsmekanismer i
overenskomsten, som kan modvirke de årlige rammeoverskridelser i perioden
2015-2017 på ca. 20 pct. af den samlede økonomiske ramme i voksentandplejen.
Sundheds- og Ældreministeriet har den 2. maj 2018 fremsat forslag for Folketin-
get om en hastelovændring med henblik på ikrafttræden den 1. juni 2018. Lovæn-
dringen skal sikre patienternes fortsatte adgang til tandpleje med offentligt tilskud
og overholdelse af de nuværende økonomiske rammer indtil en ny model for vok-
sentandplejen kan fastlægges.
Formål
Tandsundheden i Danmark er generelt høj i international sammenhæng. Arbejdet
med en ny model for voksentandplejen skal derfor sikre grundlaget for, at Dan-
mark kan fastholde og understøtte den positive udvikling i tandsundheden frem-
adrettet.
Aftalepartierne er i den politiske aftale derfor blevet enige om en række overord-
nede retningslinjer, jf. boks 1.
Boks 1
Politisk aftale om voksentandplejen - Februar 2018
Aftalepartierne er i den politiske aftale af 28. februar 2018 enige om at igangsætte et arbejde, der skal undersøge
modeller for voksentandplejen, som kan:
understøtte og udbygge den gode og tværfaglige forebyggelsesindsats i Danmark
understøtte bedre overgange mellem børne- og ungetandplejen og voksentandplejen
understøtte social lighed i tandsundhed, og
understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen.
Det er her en forudsætning, at det generelle niveau for brugerbetaling ikke må stige, og at en model kan realiseres
inden for den nuværende aftalte økonomiske ramme for regionernes tilskud til behandling hos tandlæge i
praksissektoren ca. 1,4 mia. kr. i 2018-prisniveau
Kilde: Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og De Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
– ”Politisk Aftale om nye rammer for
voksentandplejen”
- 28. februar 2018.
Definitioner
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221429_0002.png
Side 2 af 7
Begrebet ”voksentandpleje” afgrænses som den tilskudsbaserede tandpleje, der i
dag er reguleret via
Overenskomst om tandlægehjælp
mellem RLTN og Tandlægefor-
eningen fra april 2015 (som er opsagt med virkning pr. 1. juni 2018) og
bekendtgø-
relse om tilskud til behandling hos tandlæge i praksissektoren
(som ophæves og erstattes af
en ny bekendtgørelse med hjemmel i hastelovændringen ovenfor).
Begrebet ”den aftalte økonomiske ramme” afgrænses som den økonomiske ram-
me i Bilag 1 ”Aftale
om overenskomstens økonomi”
til
Overenskomst om tandlægehjælp,
som
er aftalt mellem RLTN og Tandlægeforeningen i april 2015.
Den økonomiske ramme for voksentandplejen er i den hidtidige overenskomst
fastsat til ca. 1,4 mia. kr. i 2018-prisniveau.
Leverancer
Det foreslås, at arbejdsgruppen udarbejder i alt 4 delleverancer bestående af en
kortlægning, 2 delanalyser og et forslag til nye modeller (punkt A-D nedenfor)
med forventet afslutning primo 2019.
A. Kortlægning af de eksisterende ordninger i den danske tandpleje
Sundheds- og Ældreministeriet har vurderet, at der aktuelt eksisterer i alt 14 sær-
skilte tandplejeordninger i Danmark, som er forankret i lovgivning inden for hhv.
Sundheds- og Ældreministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet, Ud-
lændige- og Integrationsministeriet og Forsvarsministeriets ressort,
jf. tabel 1.
Der er ikke nødvendigvis en entydig afgrænsning mellem disse tandplejeordninger,
da målgrupperne i de specialiserede tandplejeordninger kan overlappe med mål-
gruppen for hhv. børne- og ungdomstandplejen og voksentandplejen.
Kortlægningen skal endvidere
i det omfang, det vurderes at være relevant
ind-
drage erfaringer med kendte decentrale/lokale tandplejeordninger
som evt. ikke
er reguleret via lovgivning
herunder det supplerende tilbud om tandpleje for
kontanthjælpsmodtagere i Herlev Kommune.
Arbejdsgruppen skal gennemføre en kortlægning af de forskellige ordninger mhp.
at skabe et samlet overblik over målgrupper, aktivitet, udgifter og adgang for
udenlandske statsborgere samt flygtninge.
Tabel 1
Tandplejeordninger i Danmark
Ordning
Voksentandpleje
Børne- og
ungdomstandpleje
Omsorgstandpleje
Lovgrundlag
Sundhedsloven
Målgruppe
Personer over 18 år
Sundhedsloven
Børn og unge under 18 år
Personer med nedsat førlighed eller vidtgående
fysisk eller psykisk handicap
Sindslidende og psykisk udviklingshæmmede
Sundhedsloven
Specialtandpleje
Sundhedsloven
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221429_0003.png
Side 3 af 7
Regionstandpleje
Sundhedsloven
Patienter med lidelser, der ubehandlede medfører
varig funktionsnedsættelse
Tandproteser*, Sjøgrens Syndrom, kræftpatienter og
patienter med medfødte sjældne sygdomme
Modtagere af integrationsydelse, uddannelseshjælp
eller kontanthjælp
Personer, som modtager ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik svarende til integrationsydelses-, ud-
dannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau
Folkepensionister, hvis økonomiske forhold er sær-
ligt vanskelige.
Folkepensionister med en formue under den lovbe-
stemte formuegrænse (Førtidspensionister på gam-
mel ordning er også omfattet heraf)
Folkepensionister med en formue under den lovbe-
stemte formuegrænse (Førtidspensionister på gam-
mel ordning er også omfattet heraf)
Indsatte i Kriminalforsorgen i 3 måneder eller der-
over
Udlændige i Danmark
Særordninger
Sundhedsloven
Særlige tilfælde
Rettighedsbaseret
tilskud
Personligt tillæg
Lov om aktiv socialpolitik
Lov om aktiv socialpolitik
Lov om social pension
Almindeligt helbreds-
Lov om social pension
tillæg
Udvidet helbredstil-
læg
Kriminalforsorgen
Tandbehandling
udlændige
Lov om social pension
Straffuldbyrdelsesloven
Retsplejeloven
til Integrationsloven og ud-
lændigeloven
Tandpleje til værne-
Finansloven
pligtige
Personer, der er værnepligtige over 8 måneder
*ved ulykkesbetingede tandskader og tandskader som følge af epileptiske anfald
Formålet med kortlægningen af de øvrige ordninger er at beskrive gældende ram-
mer og omfang, herunder målgrupper, aktivitet, udgifter og adgang for udenland-
ske statsborgere samt flygtninge for de øvrige tandplejeordninger og disses sam-
spil med voksentandplejen.
Det bemærkes i den forbindelse, at arbejdsgruppens opgave er at opstille forslag
til modeller for voksentandplejen.
Arbejdsgruppen skal herunder tage stilling til, om en anden organisering af vok-
sentandplejen kan have afledte konsekvenser (herunder økonomiske konsekven-
ser) for de øvrige ordninger.
B. Analyse af tandplejeordninger i andre udvalgte lande
Det kan konstateres, at der i andre lande, som Danmark normalt sammenlignes
med (herunder Sverige, Norge og Tyskland) benyttes andre principper og model-
ler for organisering og finansiering af tandplejen.
Arbejdsgruppen skal i den forbindelse udvælge og beskrive relevante landes tand-
plejemodeller (herunder, men ikke begrænset til: Sverige, Norge, Tyskland, Neder-
landene og Storbritannien) og vurdere potentialet for at inddrage erfaringer fra
disse lande ift. modeller i den danske voksentandpleje.
Her vil det være relevant at inddrage:
Kriterier for og sammensætning af tilskud til behandling, herunder afgræns-
ning af patient- og sygdomsgrupper samt kobling og overgange mellem for-
skellige tandplejeordninger
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Side 4 af 7
Regulatoriske rammer og konkurrenceforhold for leverandører af tandpleje-
ydelser
Modeller for styring af de offentlige udgifter til tilskud
Aktivitets-, produktivitets- og prisniveau
C: Analyse af konkurrenceforhold, herunder ejerskab og prisfastsættelse
Et centralt krav fra RLTN i overenskomstforhandlingerne har været tiltag, der kan
øge konkurrencen om tandlægeydelser. Der har endvidere i løbet af 2017-2018
været løbende drøftelser i offentligheden om konkurrenceforholdene i voksen-
tandplejen.
Konkret har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) bl.a. i oktober 2017
offentliggjort analysen
Potentiale for øget konkurrence og besparelser i tandlægebranchen.
KFST konkluderede her, at regler om pris- og ejerskabsforhold i tandlægeover-
enskomsten svækker konkurrencen i branchen, og identificerede konkret følgende
udfordringer med det nuværende overenskomstsystem:
Faste priser, som forhindrer, at tandlæger f.eks. kan give rabatter på ydelser
Krav om, at hver tandlæge maksimalt kan eje to klinikker
Kun tandlæger må eje majoriteten af en klinik
KFST vurderede samlet set, at der er potentiale for forbedringer af konkurrencen
på pris- og ejerskabsforhold, uden at gå på kompromis med hhv. kvalitet og pati-
entsikkerhed.
Aktive forbrugere spiller en vigtig rolle i forhold til realiseringen af potentialet for
øget konkurrence på tandlægemarkedet. Arbejdsgruppen skal derfor inddrage
forbrugernes adfærdsmønstre i analysen og undersøge, hvordan konkurrencen kan
øges ved at gøre forbrugerne mere aktive.
Arbejdsgruppen skal,
bl.a. på baggrund af KFST’s konklusioner, opstille forslag til
tiltag, der kan styrke produktiviteten og konkurrencen i sektoren, og dermed opnå
lavere priser i voksentandplejen. Arbejdsgruppen skal bl.a. analysere:
Barrierer for øget konkurrence på området, herunder forbrugernes adfærd
Dynamik mellem virksomhederne på tandlægeområdet
Pris- og indtjeningsforhold i tandlægebranchen
Forskellige selskabsmodeller
Mulighed for opgaveglidning ift. andre grupper i tandplejen
D. Model for den fremtidige tandpleje
Med inddragelse af de forudgående delleverancer (A-C) vil arbejdsgruppen skulle
opstille en model (evt. modeller) for organisering af voksentandplejen. Udgangs-
punktet for modellerne er de retningslinjer, som fremgår af den politiske aftale om
voksentandplejen, dvs. at de opstillede modeller samlet set kan:
Understøtte og udbygge den gode og tværfaglige forebyggelsesindsats i Dan-
mark.
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
Side 5 af 7
Understøtte bedre overgange mellem børne- og ungetandplejen og voksen-
tandplejen.
Understøtte social lighed i tandsundhed
Understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen
For de enkelte forslag skal arbejdsgruppen vurdere effekten ift.:
Tandsundheden
Det samlede niveau af brugerbetaling opgjort i kr.
Det samlede niveau af offentlige udgifter til tilskud opgjort i kr.
Det offentliges budgetsikkerhed
De forventede prisændringer i tandlægebranchen
Den forventede produktivitetsstigning i tandlægebranchen
Den forventede effekt på samfundsøkonomien (målt i BNP)
Det er en forudsætning, at det generelle niveau for brugerbetaling (dvs. den sam-
lede brugerbetaling pr. borger) i voksentandplejen ikke må stige, og at de offentli-
ge udgifter ikke må stige ift. den nuværende aftalte økonomiske ramme, jf. oven-
for. Arbejdsgruppen skal i forbindelse med modellerne derfor også fremlægge
konkrete forslag til at sikre, at brugerbetalingen og de offentlige udgifter til tilskud
ikke må stige ift. det nuværende niveau.
Endvidere skal arbejdsgruppen i relevant omfang også se på regulering af tandlæ-
gernes personlige ansvar samt klage- og erstatningsansvaret på tandlægeområdet.
Sammensætning
I den politiske aftale af 28. februar 2018 er aftalepartierne enige om, at arbejdet
med en ny model for voksentandplejen bør gennemføres
”i en inddragende proces,
hvor relevante interessenter i tandplejen blandt andet vil blive inviteret til fx rundbordsdrøftelse.”
På den baggrund ses der et behov for at supplere den regeringsinterne arbejds-
gruppe med et
dialog- og inddragelsesforum
Arbejdsgruppe internt i regeringen
Arbejdsgruppen sammensættes af 1-2 repræsentanter fra følgende ministerområ-
der:
Sundheds- og Ældreministeriet (formand)
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Arbejdsgruppen sekretariatsbetjenes af Sundheds- og Ældreministeriet med bidrag
fra relevante ministerier.
Arbejdsgruppen kan efter behov inddrage øvrige ministerier/styrelser, Danske
Regioner, KL og nedsætte mindre arbejdsgrupper. Arbejdsgruppen kan i forbin-
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221429_0006.png
Side 6 af 7
delse med udarbejdelsen af leverancer desuden indhente ekstern bistand fra kon-
sulenter og sagkyndige samt nationale og internationale samarbejdsfora.
Dialog- og inddragelsesforum
Der etableres et dialog- og inddrageslesforum, som skal bidrage aktivt til arbejdet
med nye modeller for voksentandplejen samt sikre, at modelarbejdet gennemføres
kvalificeret og i en inddragende proces som beskrevet i den politiske aftale af fe-
bruar 2018.
Dialog- og inddragelsesforummet sammensættes af 1-2 repræsentanter fra følgen-
de:
Medlemmer af arbejdsgruppen, jf. ovenfor
Danske Regioner
KL
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Tandlægeforeningen
Praktiserende Tandlægers Organisation
Ansatte Tandlægers Organisation
DE
Danske Tandplejere
Tandlægeskolerne
Ældresagen
Danske Patienter
Danske Handicaporganisationer
Forbrugerrådet
Rådet for Socialt Udsatte
Deltagerne i dialog- og inddragelsesforummet skal bidrage til og kvalificere forbe-
redelsen af nye rammer for voksentandplejen. Herudover skal øvrige organisatio-
ner og individer med særlig interesse/fagkundskab med relevans for modelarbej-
det løbende kunne inddrages i forbindelse med f.eks. specifikke drøftelser og op-
læg.
Proces
Arbejdsgruppen inddrager aftalepartierne og eksterne interessenter i tandplejen
som forudsat i den politiske aftale,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Tidsplan for leverancer
Tidspunkt
Ultimo maj
Indhold
Nedsættelse af arbejdsgruppen og dialog- og inddragel-
sesforummet
Primo Juni 2018
Møde i arbejdsgruppe
Møde i dialog- og inddragelsesforum med deltagelse af
sundhedsministeren (kick off til arbejdet)
Medio juni 2018
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221429_0007.png
Side 7 af 7
Ultimo juni 2018
Møde med aftalepartierne om status vedr. delleverance
(Punkt
A)
Møde i dialog- og inddragelsesforum
Drøftelse af delleverancer (Punkt
B,C)
Status vedr. delleverancer (Punkt
B, C)
Sendes til både aftalepartier og dialog- og inddragelses-
forum
Evt. møde i dialog- og inddragelsesforum
Samlet afrapportering inkl. ny model (Punkt
D)
til aftale-
partierne
September 2018
November 2018
Ultimo 2018
Primo 2019
7