Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221427_0001.png
KFST –
uafhængig konkurrencemyndighed
VELFUNGERENDE
MARKEDER
09 |
2017
POTENTIALE FOR ØGET
KONKURRENCE OG BESPARELSER
I TANDLÆGEBRANCHEN
Regler om pris- og ejerskabsforhold i tandlæge-
overenskomsten svækker konkurrencen i bran-
chen. Øget konkurrence kan give patienterne
billigere og bedre tandlægeydelser samt offent-
lige besparelser.
Der er aftalt faste priser for en række ydelser i tandlæge-
overenskomsten, hvilket betyder, at tandlægerne ikke kan
tiltrække patienter ved at give rabatter.
Tandlægers mulighed for at give rabat på tandlægeydelser
begrænses yderligere af branchens fortolkning af overens-
komsten. Patienterne kan dermed gå glip af billigere tand-
lægeydelser, og det offentlige kan gå glip af besparelser.
Læs den fulde artikel
Tandlæger kan heller ikke uden særlig tilladelse eje mere
end to tandklinikker. Overenskomsten medfører desuden, at
andre private aktører end tandlæger har begrænsede mu-
ligheder for at investere i tandklinikker. Det kan begrænse
tandklinikkers muligheder for at opnå stordriftsfordele og
øget effektivitet.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221427_0002.png
SID E 2
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
T
andlægeydelser adskiller sig fra mange andre pro-
dukter, da markedet for tandlægeydelser er præget
af asymmetrisk information. Patienterne betragter
tandlægeydelser som komplicerede ”produkter”,
som det er vanskeligt at vurdere kvaliteten af. Det er ofte
tandlægen, der må afgøre, hvilke ydelser der er brug for og
af hvilken kvalitet. Derfor spiller tillid til tandlægen en stor
rolle for patienterne.
overenskomsten og fortolkningen heraf, er en nødvendig
konsekvens af den offentlige regulering på området.
5
Prisfastsættelse af tandlægeydelser
Tandlægeoverenskomsten bestemmer, at der er faste priser
på en række tandlægeydelser. Det gælder fx tandeftersyn,
tandrensning og røntgenbilleder. De faste priser betyder, at
der ikke er priskonkurrence på disse ydelser. Tandlægerne
kan derfor eksempelvis ikke give rabatter på disse ydelser
for at tiltrække patienter.
Aftaler om faste priser, herunder manglende mulighed for
at give rabatter, er normalt til skade for forbrugerne, da den
manglende priskonkurrence forhindrer forbrugerne i at
opnå lavere priser.
Af tandlægernes overenskomst fremgår det, at en tandlæ-
ge ikke må give rabat på ydelser, der i overenskomsten er
aftalt et fast grundhonorar for, hvis regionen betaler tilskud
til den pågældende behandling:
”Afregner tandlægen med
regionen for en ydelse, har tandlægen pligt til at opkræve den
fulde patientandel for ydelsen.”
6
Det fremgår derimod ikke af bestemmelsens ordlyd, hvor-
dan en tandlæge må prisfastsætte en ydelse, når regionen
ikke betaler tilskud til den pågældende behandling.
På baggrund af udtalelser fra Landssamarbejdsudvalget
(boks 2) om fortolkningen af overenskomsten, er Tandlæge-
foreningen og Københavns Tandlægeforening imidlertid
kommet med flere udmeldinger om, at tandlæger alminde-
ligvis ikke kan give patienter rabat på ydelser omfattet af
overenskomsten, selv når tandlægerne fravælger tilskud fra
regionen.
Landssamarbejdsudvalget har således meldt ud, at det kun
bør ske helt undtagelsesvist, fx hvis den behandlende tand-
læge er i tvivl om, hvorvidt den udførte behandling er korrekt.
Boks 2:
Landssamarbejdsudvalget for Tandlægehjælp
og de regionale samarbejdsudvalg
Landssamarbejdsudvalget er et privatretligt klageorgan, der
er tillagt den øverste kompetence til at fortolke tandlæge-
overenskomstens bestemmelser. Udvalget består af tre med-
lemmer udpeget af Tandlægeforeningen og tre medlemmer
udpeget af Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Udvalget
træffer beslutninger ved enstemmighed.
De regionale samarbejdsudvalg er også privatretlige
klageorganer. Disse vejleder om forståelse og praktisering af
overenskomsten, og behandler klager i henhold til overens-
komsten. Samarbejdsudvalgene består ligeledes af tre
medlemmer udpeget af henholdsvis det offentlige og
Tandlægeforeningen. De regionale samarbejdsudvalg træffer
beslutning ved enstemmighed, og udvalgets beslutninger
kan ankes til landssamarbejdsudvalget.
Tandlægeydelser til voksne er i Danmark finansieret ved
offentligt tilskud samt en egenbetaling. Egenbetalingen
udgør en relativt stor del af branchens omsætning. Omkring
82 pct. af den samlede omsætning for privatpraktiserende
tandlæger og tandplejere er egenbetaling. Resten af omsæt-
ningen finansieres af offentlige tilskud.
1
Boks 1: Fakta om tandlægebranchen
Sidste år var ca. 2,5 mio. danskere hos tandlægen én eller
flere gange.
2
De offentlige udgifter til voksentandplejen var i
2016 på 1,6 mia. kr.
3
Tandlæger i privat praksis er selvstændige erhvervsdrivende.
Den gennemsnitlige tandlæge omsætter ifølge Tandlæge-
foreningen for 2-3 millioner kroner årligt og klinikejerens løn
udgør ca. 35 pct. heraf svarende til mellem 800.000 og 1
million kroner.
4
Den offentlige regulering af tandlægeområdet består af
sundhedsloven, en række bekendtgørelser samt tandlæge-
overenskomsten, der samlet udgør den forvaltningsmæssige
ramme.
Kompetencen til at fastsætte nærmere regler for tandlæge-
ydelser er specifikt overdraget til Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Tandlægeforeningen, der i fællesskab aftaler
indholdet af tandlægeoverenskomsten. Den overenskomst-
mæssige regulering af tandlægeerhvervet er fastlagt med
hjemmel i sundhedslovens § 227.
I denne artikel diskuteres nogle af de konkurrencebegræn-
sende elementer, som følger af tandlægeoverenskomsten
og branchens fortolkning af overenskomsten. Det drejer sig
bl.a. om branchens fortolkning af reglerne for tandlægernes
prisfastsættelse, når tandlægerne ikke får tilskud fra regio-
nen og de ejerskabsbegrænsninger, som følger af tandlæge-
overenskomsten.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan ikke behandle de
konkurrencebegrænsende elementer i tandlægeoverens-
komsten efter de danske konkurrenceregler, selv om der er
tale om bl.a. prisaftaler, der som udgangspunkt er ulovlige.
Det skyldes, at Sundheds- og Ældreministeriet, efter en
henvendelse fra styrelsen med afsæt i konkurrencelovens
§ 2, stk. 4, har vurderet, at pris- og ejerskabsforholdene i
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221427_0003.png
SID E 3
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
Derudover er konkurrence på pris ikke velset i det faglige
miljø. Tandlægeforeningen har i en pressemeddelelse ud-
trykt, at
”Det kan aldrig blive ”undtagelsesvist” og et ”ekstra-
ordinært tilfælde”, hvis man i sin markedsføring forsøger at
tiltrække nye patienter ved fx at tilbyde dem gratis undersø-
gelse.”
7
Flere tandlæger har forsøgt at tilbyde patienterne gratis
eller billigere tandlægeydelser, mod at give afkald på tilskud
fra regionen, men er blevet stoppet af Tandlægeforeningen.
Københavns Tandlægeforening har også givet udtryk for, at
tilbuddene kan betragtes som ”ukollegial selvpromovering.”
8
Tandlægekæden Godt Smil havde et tilbud på gratis tand-
eftersyn, som var rettet mod de patienter, der ikke har været
til tandlægen længe. For at kunne give tilbuddet uden at
handle i strid med overenskomsten, havde Godt Smil fravalgt
at modtage tilskud fra regionen, men derimod betalt reg-
ningen selv. Efter det oplyste måtte Godt Smil imidlertid op-
give det tilbud efter henvendelser fra Tandlægeforeningen.
Tandlægekæden PLUS1 har også valgt at give tilbud på
overenskomstfastsatte tandlægeydelser. PLUS1 har bl.a.
haft tilbud på en pakke med tandeftersyn, tandrensning,
røntgenbilleder og individuel forebyggende behandling, jf.
figur 1. PLUS1 gav til gengæld afkald på at modtage tilskud
fra regionen til de pågældende behandlinger. Københavns
Tandlægeforening har med opbakning fra Tandlægeforenin-
gen klaget over denne adfærd til det regionale samarbejds-
udvalg. I juni 2017 afgjorde Landssamarbejdsudvalget, at
tilbuddet var i strid med overenskomsten.
Figur 1
Besparelser ved pakketilbud, sammenholdt med den faste
pris i overenskomsten.
1000
Som det fremgår af figur 1, kan de tilbud, som nogle tand-
læger ønsker at give, både medføre væsentlige besparelser
for patienterne og reducere det offentliges udgifter, og
måske tiltrække nye patienter som ellers ikke går til tand-
læge pga. prisen. Overenskomsten og branchens tolkning
af reglerne medfører imidlertid, at tandlægerne har meget
begrænsede muligheder for at give sådanne tilbud til
patienterne.
Den manglende priskonkurrence kan gøre det sværere for
nye aktører, eksempelvis udenlandske aktører, at komme
ind på det danske tandlægemarked. Det kan også begræn-
se mulighederne for bedre og billigere tandlægeydelser i
Danmark.
En rapport fra 2013, som blev udarbejdet af flere ministe-
rier, har foreslået, at de faste priser i overenskomsten kan
erstattes af maksimalpriser, jf. boks 3 nedenfor. Det vil give
plads til konkurrence på prisen uden at gå på kompromis
med de centrale mål med reguleringen, herunder ønsket
om at sikre patienterne mod unødigt høje priser og det
offentlige mod unødigt høje udgifter til tandlægeydelser.
Boks 3:
Rapport om potentialet for øget konkurrence
på tandplejeområdet
Finansministeriet, det daværende Ministerium for Sundhed
og Forebyggelse og det daværende Erhvervs- og Vækstmini-
sterium udgav i maj 2013 en rapport om potentialet for øget
konkurrence på tandplejeområdet.
Rapporten identificerer et øget potentiale for konkurrence
gennem påvirkning af særligt tre områder – honorarforhold,
prisgennemsigtighed og ejerskabsforhold. Rapporten pegede
på følgende mulige forslag:
- Maksimalpriser indføres på tandlægeområdet
- Mulighed for at eje flere end to klinikker uden særlig
tilladelse
- Fjernelse af krav om, at kun tandlæger må eje majoriteten
af en klinik
- Bedre prisoversigter og flere ydelser på sundhed.dk
- Krav om, at tandlæger og tandplejere henviser til
sundhed.dk på deres egen hjemmeside
OFFENTLIG
BESPARELSE
424,-
500
FORBRUGER-
BESPARELSE
507,-
Fast honorar
1130,-
PLUS 1
199,-
Forbrugerpris
Offentlige udgifter
Anmærkning:
PLUS1’s pris er baseret på et pakketilbud på tandeftersyn, tand-
rensning, røntgenbilleder og individuel forebyggende behandling, som tandlæge-
klinikken havde i 2016.
Kilde:
Honorartabellerne over de faste priser, der iht. tandlægeoverenskomsten er
aftalt for voksentandplejen med den offentlige sygesikring, reguleret 1. april 2017.
På tandlægeområdet er der etableret en tandskadeerstat-
ningsordning, som skal sikre, at patienterne kan få erstatning
for skader, der eksempelvis stammer fra en undersøgelse
eller behandling.
9
Dette er en beskyttelse af patienterne,
udover den de kan få hos Patienterstatningen, hvis erstat-
ningsbeløbet overstiger 10.000 kr.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221427_0004.png
SID E 4
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
Tandskadeerstatningsordningen er bl.a. finansieret ved en
indbetaling på 2,5 pct. af det tilskud, som regionen yder til
behandlinger, hvor der er aftalt fast pris og tilskud. Hvis
tandlæger fravælger et tilskud for at give rabatter, kan
konsekvensen være, at der bliver indbetalt et mindre beløb
til tandskadeerstatningsordningen. Det kan i givet fald
kræve, at den begrænsede del af ordningens finansiering,
der dermed måtte bortfalde, findes på anden måde. Fx kan
de tandlæger, der giver rabatten, på anden vis bidrage til
ordningen.
Muligheden for at tilbyde rabatter kan også resultere i, at
patienterne hyppigere skifter tandlæge, end de gør i dag.
Dette kan isoleret set være udgiftsdrivende. Det hænger
bl.a. sammen med, at overenskomsten forpligter tandlægen
til at foretage en diagnostisk grundundersøgelse på alle nye
patienter, uanset om der for nyligt er foretaget en sådan
undersøgelse hos en anden tandlæge. Ydelsen er tilskuds-
berettiget, og såfremt antallet af diagnostiske grundunder-
søgelser stiger som følge af hyppige tandlægeskift, vil det
også forårsage en mindre stigning i det offentliges udgifter
til tilskud til denne ydelse.
Det er imidlertid rimeligt at forvente, at effekterne af at pa-
tienterne muligvis vil skifte tandlæge oftere, som minimum
vil blive udlignet ved de besparelser, som det offentlige må
forventes af få, når andre tandlæger fravælger det offentlige
tilskud. Desuden er der givetvis andre muligheder for at
begrænse eventuelt udgiftsdrivende effekter af hyppigere
tandlægeskift, som ikke i lige så høj grad begrænser kon-
kurrencen. Dette kan fx ske ved, at der kun i mindre grad
ydes tilskud til patienter, der skifter tandlæge flere gange
inden for en given periode.
Da prisreguleringen følger af overenskomsten og dens
fortolkning, vil en eventuel justering, som åbner for rabatter,
imidlertid også kræve, at Tandlægeforeningen og Regioner-
nes Lønnings- og Takstnævn kan nå til enighed om en anden
struktur og sammenhæng i overenskomsten.
Ejerskabsbegrænsninger
Tandlægeoverenskomsten indeholder en række bestemmel-
ser om ejerskab af tandklinikker. Disse bestemmelser med-
fører begrænsninger i tandlægernes muligheder for at eje
mere end to tandklinikker, og for at andre end tandlæger
kan eje majoriteten af en klinik.
Maksimalt to klinikker
Når en tandlæge har opnået tilladelse til selvstændigt at
praktisere som tandlæge, har tandlægen mulighed for at
åbne eller overtage en tandklinik.
10
Som udgangspunkt har
alle danske tandklinikejere et såkaldt ydernummer. Det er
alene tandklinikker med ydernummer, der kan få udbetalt
tilskud fra regionen for de tilskudsberettigede behandlinger
i tandlægeoverenskomsten. En tandlæge med tilladelse til
selvstændigt virke kan ansøge Tandlægeforeningen om at
få tildelt et ydernummer, hvis tandlægen har tiltrådt
tandlægeoverenskomsten.
Af tandlægeoverenskomsten følger det desuden, at en tand-
læge som udgangspunkt kun må eje to klinikadresser.
Restriktionerne for, hvor mange klinikker en tandlæge må
eje, er ifølge Tandlægeforeningen bl.a. begrundet i, at det
fagligt skulle være uforsvarligt, hvis en tandlæge driver
mere end to klinikker. Dette begrænser det antal klinikker,
som tandlægen, der har det faglige og økonomiske ansvar
for sine klinikker, skal sikre patientsikkerheden i. Ønsker en
tandlæge at praktisere fra mere end to adresser, kan tand-
lægen dog søge om tilladelse hertil i det relevante regionale
samarbejdsudvalg, med mulighed for anke til Landssamar-
bejdsudvalget.
Samarbejdsudvalgene er sammensat af et lige antal med-
lemmer udpeget af henholdsvis Tandlægeforeningen og det
offentlige, jf. boks 2 ovenfor. Det indebærer, at halvdelen
af medlemmerne i samarbejdsudvalgene kan være kon-
kurrenter til den tandlæge, som har søgt om tilladelse til
at etablere en ekstra klinik. Samarbejdsudvalgene træffer
beslutninger ved enstemmighed. Det er derfor muligt for
konkurrenter at nedlægge veto mod en tandlæges ønske
om at ekspandere.
Samarbejdsudvalgenes sagsbehandling er baseret på for-
valtningsretlige principper og det er kutyme, at eventuelle
afslag skal begrundes. I en principbeslutning fra 2011 har
Landssamarbejdsudvalget udviklet nogle retningslinjer, der
skal danne grundlag for vurderingen. De forhold, som bliver
tillagt betydning, er bl.a. (i) om der er tale om et yderområde,
(ii) hvor mange patienter, der er i området, (iii) om tand-
lægen kan dokumentere, at etableringen af en yderligere
klinik kan ske under iagttagelse af patientsikkerheden såvel
på denne, som på øvrige praksisadresser. Muligheden for at
søge om tilladelse til at praktisere fra flere praksisadresser
blev oprindeligt indført i overenskomsten for at sikre
tilgængelighed i yderområderne.
Bestemmelsen og retningslinjerne medfører, at samarbejds-
udvalgene, og i sidste ende Landssamarbejdsudvalget, kan
beslutte, at der ikke må etableres konkurrerende tandlæ-
gepraksisser i et givent område, fordi de vurderer, at der
allerede er et tilstrækkeligt antal klinikker.
Det kan svække konkurrencen og dynamikken på markedet,
at eventuelle konkurrerende tandlæger har mulighed for at
nedlægge veto mod en tandlæges etablering af flere end to
praksisadresser.
Disse ejerskabsbegrænsninger mv. kan desuden hindre
succesfulde og dygtige tandlæger i at udvide deres kunde-
grundlag og ekspandere deres forretning. Dermed bliver
det vanskeligere at opnå stordriftsfordele i form af fx bedre
udnyttelse af faglige kompetencer, IT og administration
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221427_0005.png
SID E 5
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
samt skabe et bedre grundlag for kvalitetsudvikling, til gavn
for både patienterne og det offentlige.
I den tidligere nævnte rapport fra ministerierne, blev det
foreslået at give tandlæger mulighed for at eje flere end to
tandklinikker uden en særlig tilladelse, jf. boks 3. Det er
selvsagt fortsat tandlæger, der udfører selve arbejdet på
klinikkerne, og tandlægerne skal leve op til tandlægeer-
hvervets faglige og etiske standarder.
Der kan her drages en parallel til børne- og ungetandplejen,
hvor ”ejeren”, dvs. den økonomisk ansvarlige for børne- og
ungetandplejen i det offentlige, ikke er en tandlæge, som er
fysisk tilstede på klinikkerne. Arbejdet udføres derimod af
de ansatte tandlæger.
En forøgelse af det maksimale antal klinikker, som en tand-
læge kan eje uden særlig tilladelse, eller en ophævelse af
maksimumgrænsen, vil skabe grobund for øget konkurren-
ce mellem de praktiserende tandlæger, herunder på service,
kvalitet og pris (i de tilfælde, hvor der ikke er faste priser).
Flere tandklinikker har vist interesse for at etablere tand-
lægekæder med flere end to klinikker. Tandklinikken PLUS1
har bl.a. ytret ønske om at praktisere fra flere end to adres-
ser. Klinikken oplever imidlertid, at den nuværende regule-
ring begrænser dens mulighed for at ekspandere.
11
I forbindelse med de igangværende overenskomstforhand-
linger med Regionernes Lønnings- og Takstnævn har Tand-
lægeforeningens Klinikejerudvalg desuden tilkendegivet,
at det er parat til at bløde op på, hvor mange klinikker den
enkelte tandlæge kan eje.
12
Kun tandlæger må eje majoriteten af en klinik
Sådanne aktører kan potentielt bidrage til øget produkti-
vitet og kan også styrke konkurrence på pris og kvalitet til
gavn for patienterne.
Flere kapitalfonde og private investorer har vist interesse
for at investere og etablere sig i tandlægebranchen. På nu-
værende tidspunkt findes der flere aktive kæder i Danmark.
Som eksempler kan nævnes DentConnect, dinTANDLÆGE
og Godt Smil. Det er imidlertid som nævnt tandlæger, som
ejer majoriteten af den indskudte kapital i de klinikker, der
indgår i kædesamarbejdet. Dette krav om, at tandlæger skal
eje majoriteten af virksomheden, udgør en adgangsbarriere
for private aktører uden tandlægebaggrund.
Det øgede konkurrencepres, som en lempelse af ejerskabs-
restriktionerne vil kunne medføre, kan komme patienterne
til gode i form af lavere priser. Andre mulige effekter er
længere åbningstider, kortere ventetider, bedre tilgængelig-
hed og evt. øget specialisering.
De gevinster, der almindeligvis vil være ved markeder, som
er drevet af effektiv konkurrence, er illustreret i figur 2.
Figur 2
Gevinster ved markeder drevet af effektiv konkurrence:
Mere effektiv
anvendelse af
virksomhedernes
ressourcer
Øget forskning,
udvikling og
innovation
Virksomheds-
dynamik
Afledte effekter:
Øget produktivitet
Lavere priser
Højere kvalitet
Bedre service
Tandlægeoverenskomsten sætter også grænser for, hvem
der kan eje en tandklinik. Det fremgår af overenskomsten,
at tandlæger skal eje majoriteten af den indskudte kapital
i klinikken. Den nuværende overenskomst giver således
mulighed for, at ikke-tandlæger maksimalt må 49,9 pct. af
en eller flere private tandklinikker.
Større udbud
Bedre konkurrencekraft
Højere beskæftigelse
Det sundhedspolitiske hensyn bag denne ejerskabsbe-
grænsning er at sikre kvalitet og patientsikkerhed. Tand-
lægeoverenskomsten indeholder en række krav om bl.a.
kvalitetsudvikling og patientklageforhold, og det vil kræve
ændringer i reglerne, hvis disse krav også skal gælde for
eventuelle klinikejere uden tandlægebaggrund.
Ejerskabsbegrænsningerne reducerer mulighederne for
professionel virksomhedsdrift i tandlægesektoren. Andre
aktører, der har generel erfaring med virksomhedsdrift
og udvikling af velfungerende virksomhedskoncepter, har
begrænsede muligheder for at drive tandlægevirksomhed.
Det kan indvendes, at private investorer pga. krav til egen-
kapitalforretning, eventuelt vil lade økonomiske interes-
ser veje tungere end faglighed og patientsikkerhed. Den
tandlægeuddannede klinikejer er imidlertid selvstændig
erhvervsdrivende, der i lighed med private investorer også
har et ønske om at tjene penge.
Hertil kommer, at ejere af en tandlægeklinik under alle
omstændigheder bør være forpligtede til at sikre den nød-
vendige faglighed og patientsikkerhed, uanset om de er
tandlæger eller har anden baggrund. Dette kan eventuelt
kræve yderligere regulering, udover de tiltag, der allerede
er implementeret (se nedenfor).
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1298: Spm., om oversendelse af det materiale, som ordførerne har fået udleveret eller er blevet præsenteret for under drøftelser om nye rammer for voksentandplejen under den tidligere regering, til sundheds- og ældreministeren
2221427_0006.png
SID E 6
V ELFUNGER EN DE M AR K EDER | KONK URRE NCE- OG F O RB RU GE RST YRE LSE N 2 0 1 7
Rapporten fra ministerierne fra 2013 indeholder også
forslag om at lempe ejerskabsrestriktionerne, jf. boks 3.
I slutningen af 2016 nedsatte Tandlægeforeningens hoved-
bestyrelse et udvalg, der skal undersøge ejerskabskonstruk-
tioner i branchen og vurdere, om ejerskabsbestemmelserne
med fordel kan lempes. Styrelsen er ikke bekendt med, om
undersøgelsen er afsluttet.
Konkurrence, kvalitet og patientsikkerhed kan godt gå
hånd i hånd
På tandlægemarkedet er det centralt, at der er fokus på og
kontrol med kvaliteten af de ydelser, som tandlægerne leve-
rer. Det skyldes, at patienterne har svært ved at bedømme
de ydelser, som de modtager.
For at understøtte en høj kvalitet i sektoren, har Sundheds-
styrelsen bl.a. udgivet tre nationale kliniske retningslinjer
til brug i tandplejen. De tre retningslinjer vedrører fastsæt-
telse af intervaller mellem diagnostiske undersøgelser i
tandplejen, behandling af sygdomme i væv omkring tænder
og tandimplantater og brug af antibiotika ved tandlæge-
behandling.
Derudover har Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og Tandlægeforeningen besluttet at udvikle Den Danske
Kvalitetsmodel for privatpraktiserende tandlæger. Arbejdet
består i at udarbejde et sæt kvalitetsstandarder, der skal
udgøre vurderingsgrundlaget for akkreditering af kvaliteten
i tandklinikkerne. Standarderne udarbejdes af en arbejds-
gruppe bestående af tandlæger fra praksissektoren, region-
ale repræsentanter og Institut for Kvalitet og Akkreditering
i Sundhedsvæsenet. Modellen og standarderne skal godken-
des og overdrages til overenskomstforhandlingerne i 2017.
Det er samtidig vigtigt at sikre den fornødne kontrol med,
at kvalitetstandarderne overholdes. Under det nugældende
system med faste priser, er der fx en økonomisk tilskyndelse
til at få mange patienter ”gennem fabrikken” og levere ydel-
ser, som giver høj indtjening i forhold til indsatsen, frem for
at sikre høj kundetilfredshed. Lignende udfordringer kan
der være i et system med maksimalpriser, idet der dog i så-
dan et system vil være større konkurrence om at tiltrække
og fastholde patienter.
I et system, hvor der åbnes op for rabatter og ændrede
ejerskabsrestriktioner, vil der således være mere dynamik
og konkurrence, hvilket som udgangspunkt er til gavn for
patienterne. Men det ændrer ikke på, at der bør sættes
standarder for ydelsernes kvalitet og føres kontrol med,
at de overholdes.
Efter lempelsen af apotekerloven trådte i kraft pr. 1. juli
2015, fik apotekere mulighed for, inden for en radius af
75 km fra apoteket, frit at oprette, flytte eller nedlægge
apoteksfilialer. En apoteker kan dog højst drive otte
receptudstedende enheder. Dette har man tilladt, selvom
udgangspunktet er, at Lægemiddelstyrelsen udsteder
bevilling til at drive ét apotek til én specifik farmaceut.
I apotekerbranchen stilles der ligeledes høje krav til faglig-
hed og patientsikkerhed. På samme måde burde der være
mulighed for, at en klinikejer i tandlægebranchen kan eje
flere end to praksisadresser.
Samlet set er det vurderingen, at der er potentiale for for-
bedringer af konkurrencen på pris- og ejerskabsforhold,
uden at gå på kompromis med de hensyn, der ønskes vare-
taget med den nuværende regulering.
KFST - uafhængig konkurrencemyndighed
Som uafhængig konkurrencemyndighed står KFST (Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen) for at håndhæve konkurrence-
loven og gennemføre analyser i medfør heraf. Konkurrence-
rådet er en del af KFST og har det overordnede ansvar for
KFSTs administration af konkurrenceloven og regler udstedt
i medfør heraf.
Finansministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Erhvervs- og
Vækstministerium (2013): Rapport om potentialet for øget konkurrence på
tandplejeområdet.
2 Danmarks Statistik, SYGP.
3 Danmarks Statistik, SYGU.
4 InsideBusiness,”Tandklinikker
i ny børskandidatkæde er langtfra prisførende”,
24. marts 2017.
5 Hvis et ressortministerium vurderer, at en eventuel konkurrencebegrænsning
på et sektorområde er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering,
er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afskåret fra at bedømme forholdet
efter den danske konkurrencelov. Hvis der er samhandelspåvirkning og EU’s
konkurrenceregler dermed finder anvendelse, er det umiddelbart vurderingen,
at det efter disse regler er konkurrencemyndigheden, der skal træffe afgørelse
om, hvorvidt offentlig regulering påtvinger virksomhederne den konkurrence-
stridige adfærd.
6 Jf. Tandlægeoverenskomsten § 28, stk. 3.
7 Københavns Tandlægeforenings pressemeddelelse,
”TF har en klar aftale med
regionerne om priser på tandpleje”,
31. august 2016.
8 Københavns Tandlægeforenings nyhedsbrev,
”Ulovligt, OK-stridigt eller ”bare”
ukollegialt?”,
1. marts 2016.
9 I medfør af ordningen kan patienter få erstatning fra forsikringen for skader i
forbindelse med behandling hos en privatpraktiserende tandlæge, hvis erstat-
ningsbeløbet er højere end 1.000 kr., men ikke overstiger 10.000 kr.
10 En autoriseret tandlæge (cand.odont.) kan efter et års (1440 timer) praktisk
oplæring hos en tandlæge med tilladelse til selvstændigt virke opnå tilladelse
til selvstændigt at virke som tandlæge efter ansøgning til Sundhedsstyrelsen.
11 Børsen,
”Vagthund kalder minister på banen i tandlægestrid”,
7. sep. 2016.
12 Tandlægebladet.dk,
”Klinikejerformand: 5 punkter vi tager med til forhandlin-
gerne”,
5. sep. 2017.
1
6