Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221180_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-07-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPMHT
Sagsnr.: 2008663
Dok. nr.: 1262334
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1284 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1284:
”Ministeren
bedes oplyse, hvad årsagen er til, at den nationale kvalitetsdatabase
nedlægges og registreringer fsva. sygdommen søvnapnø dermed udfordres?
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag
fra Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram, RKKP, der har oplyst følgende:
”De kli iske kvalitetsdatabasers overord ede for ål er at bidrage
til at opnå højere
kvalitet og en mere ensartet behandling på tværs af landet til gavn for patienterne.
RKKP er Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram, der finansieres af regio-
nerne. RKKP skal fremme dataunderstøttet kvalitetsudvikling og bedre udnyttelse af
de landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser såvel klinisk, ledelsesmæssigt som
forskningsmæssigt. Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for at godkende kliniske kvali-
tetsdatabaser. RKKP-bestyrelsen består af sundhedsdirektører fra de fem regioner
samt repræsentanter for Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Danske Regio-
ner og Kommunernes Landsforening.
I 2019 gennemførte RKKP en evaluering af alle godkendte landsdækkende kliniske
kvalitetsdatabaser.
Som del af evalueringen blev der også gennemført en omfattende høringsproces,
hvor blandt andet en lang række patientforeninger, klinikere og hospitalsafdelinger,
faglige selskaber, styregrupper for databaser, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsdatasty-
relsen og KL gav høringssvar, som indgik i evalueringen.
En forudsætning for, at en klinisk kvalitetsdatabase kan få en effekt på kvaliteten af
patientbehandlingen og en mere ensartet behandling på tværs af landet, er, at der er
faglig klinisk enighed om behandlingen på området, hvad der udgør god kvalitet, og
hvad der dermed kan monitoreres på i databasen. Denne faglige kliniske enighed kan
f.eks. komme til udtryk i form af en national klinisk retningslinje.
For så vidt angår National Database for Søvnapnø viste evalueringsprocessen i 2019,
at der ikke synes at være national klinisk enighed om behandlingen af søvnapnø.
På denne baggrund besluttede RKKP-bestyrelsen i januar 2020 at bringe National Da-
tabase for Søvnapnø til ophør.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1284: Spm. om, hvad årsagen er til, at den nationale kvalitetsdatabase nedlægges, til sundheds- og ældreministeren
I forbindelse med evalueringen af National Database for Søvnapnø er det også kom-
met frem, at forskning på området sker med udgangspunkt i Landspatientregisteret.
Offentlige sygehuse, privathospitaler og privatklinikkers indberetning til Landspati-
entregisteret om undersøgelse og behandling af søvnapnø fortsætter uændret.
Der er fra søvnapnødatabasens styregruppes side gjort en stor indsats for at forbedre
behandlingskvaliteten for en udsat patientgruppe bl.a. via databasen. Denne indsats
anerkendes af RKKP-bestyrelsen.
Danske Regioner har oplyst, at sundhedsdirektørerne fra de fem regioner behandler
de regionale forskelle i behandling af søvnapnø på deres møde den 26. juni 2020,
herunder om RKKP skal arbejde for etablering af landsdækkende kliniske retningslin-
jer for behandling af søvnapnø.
Når der er etableret en landsdækkende klinisk retningslinje for behandling af søvn-
apnø med bred faglig opbakning i hele landet, er der basis for, at en klinisk kvalitets-
database på området kan bidrage til at opnå højere kvalitet og en mere ensartet be-
handling af søvnapnø på tværs af landet. I denne situation kan der ansøges om etab-
leri g af e y database på o rådet”.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Malte Harbou Thyssen
Side 2