Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2220661_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-07-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPALBR
Sagsnr.: 2008422
Dok. nr.: 1261377
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1274 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 1274:
”I
det danske sundhedsvæsen skal der være lige adgang til sundhed. Men sundheds-
professionelles manglende viden om patienters kulturelle baggrund og patienternes
manglende viden om det danske sundhedssystem udgør barrierer, der kan føre til
misforståelser, behandlingsforsinkelse og fejl. Vil ministeren tage initiativer for, at
sundhedsfaglige personer får øget viden om behandling af patienter med andet sprog
og kultur?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har ministeriet indhentet bidrag fra Sundheds-
styrelsen, som oplyser følgende:
”Læger
under uddannelse skal, både i grund- og i videreuddannelsen gennemgå
en række obligatoriske kurser, herunder i kommunikation. Formålet er at lægen op-
når kompetencer i forhold til samtale med patienter, hvor kommunikation kan være
svær
f.eks. pga. situationen, patientens baggrund, sproglige udfordringer m.m.
Af vejledning nr. 9689 af 20. juli 2017, fremgår formålet for kommunikationskurset:
”At u derstøtte læge s uligheder for at videreudvikle ko
u ikative færdigheder
og demonstrere, at han/hun kan kommunikere med patienter, pårørende,
kolleger og a dre sa arbejdspart ere … ”.
Lægen skal efter gennemført kursus kunne:
Gennemføre patientkonsultation, herunder i samarbejde med patient og kol-
legaer at planlægge behandling og opfølgning.
Fremlægge kliniske problemstillinger og patientcases klart og præcist.
Følge op på plan for og med indlagt patient ved konsultation eller stuegang.
Afdække forhold i patientens aktuelle livs- og sygdomssituation og andre hel-
bredsmæssige forhold som kan have betydning for prognose- og behand-
lingsmuligheder, herunder udvise generel forståelse for og accept af patien-
ter med særlige kommunikative eller psykosociale behov.
Sikre sammenhæng i patientbehandling, patientforløb og overgange.
Demonstrere forståelse for samarbejde på tværs af specialer og sektorer som
forudsætning for det gode patientforløb.
Varetage kommunikationen i forbindelse med intrahospital transport.
Varetage vagtfunktion og lede relevante behandlingsteam.
Formidle fagligt stof for sundhedsprofessionelle.
Hensigten er, at kurset understøtter lægen i at blive i stand til at agere i dagligdagen
på e hospitalsafdeli g og i al e praksis.”
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1274: Spm. om ministeren vil tage initiativer for, at sundhedsfaglige personer får øget viden om behandling af patienter med andet sprog og kultur, til sundheds- og ældreministeren
2220661_0002.png
Ud over vejledningens bestemmelser er der udarbejdet målbeskrivelse for
kursusindholdet og for de kompetencer, som den enkelte uddannelseslæge,
skal opnå via deltagelse i kurset. Målbeskrivelsen for kurset og de kompetencer
der skal opnås kan ses på Sundhedsstyrelsens hjemmeside
https://www.sst.dk/da/uddannelse/kbu//-/media/Udgivelser/2017/Målbeskrivelse-
KBU/Målbeskrivelse-for-KBU-version-2,-d-,1-30,-d-,06,-d-,2017_II.ashx
Derudover kan der være etableret regionale og/eller kommunale tilbud på
området, med henblik på løsning af konkrete opgaver.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag, idet jeg bemærker, at der bl.a. er
fokus på kommunikation i forbindelse med uddannelse af læger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Alberte Rodskjer
Side 2