Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2221388_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-07-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCDHE
Sagsnr.: 2008377
Dok. nr.: 1256360
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1239 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1239:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilken lovhjemmel plejehjem har til at beboere kan gå en
tur, besøge pårørende eller blot forlade plejehjemmet og efterfølgende at stille krav
om 14 dages karantæne ved tilbagevenden?”
Svar:
Plejehjemsboeres mulighed for at forlade et plejehjem eller plejecenter er ikke regu-
leret i gældende regler eller påbud om besøgsrestriktioner. Besøgsrestriktionerne er
således ikke til hinder for, at beboere på plejehjem, plejecentre mv. kan forlade pleje-
hjemmet for fx at gå eller køre en tur med en pårørende, og vende tilbage til sin egen
bolig igen.
Når en borger forlader plejehjemmet, kan de potentielt bringe smitte med tilbage. Ef-
ter Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggelse af smitte med COVID-19 på pleje-
centre, bosteder og andre institutioner opfordres personalet bl.a. til at indgå dialog
med borgeren og eventuelle pårørende om at udvise samme adfærd, som personer i
øget risiko generelt anbefales til, herunder at beboeren især støttes i grundig hånd-
hygiejne.
I de situationer hvor det, pga. borgerens betydelige og varigt nedsatte funktionsevne,
ikke er muligt indgå i en dialog med borgeren eller håndtere situationen ved brug af
socialpædagogiske virkemidler, kan det ikke udelukkes, at servicelovens magtanven-
delsesregler kan anvendes. Reglerne om magtanvendelse hører under Social- og In-
denrigsministeriet, hvorfor det er blevet bedt om et bidrag til brug for besvarelsen.
Social- og Indenrigsministeriet har i deres svar oplyst:
”Ifølge servi elove s al i delige regler o
agta ve delse skal perso alet altid for-
søge at håndtere situationen med socialpædagogiske virkemidler, herunder ved at
lede borgeren væk ved brug af fysisk guidning efter servicelovens § 124 b. Fysisk guid-
ning er ikke magtanvendelse.
Er det ikke på denne måde muligt at afværge en akut situation, kan personalet være
nødt til at fastholde, tilbageholde eller føre en person tilbage til boligen eller et andet
opholdsrum, jf. servicelovens § 124 d. Er der tale om en person, hvis betydelige og
varigt nedsatte funktionsevne er en konsekvens af demens eller anden fremadskri-
dende mental svækkelse, er der yderligere hjemmel til at fastholde, tilbageholde eller
føre personen tilbage, hvis personen udviser en meget grænseoverskridende eller
meget konfliktskabende adfærd, jf. servicelovens § 136 d.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1251: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/6-20 fra Ældre Sagen om lempelse af besøgsrestriktioner, til sundheds- og ældreministeren
Hvis der opstår situationer, hvor servicelovens regler om magtanvendelse ikke er til-
strækkelige, eksempelvis hvis der er tvivl om, hvorvidt en borger, der ikke kan for-
klare sig, er smittet, kan personalet henvende sig til sundhedsmyndighederne, der
har a dre eføjelser, ed he lik på løs i g af situatio e .”
I forlængelse af dette kan jeg oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed i medfør af
epidemiloven undtagelsesvist kan udstede et påbud om fx isolation af en person, som
ikke vil lade sig selvisolere på trods af, at personen er smittet eller formodes smittet
med COVID-19.
Styrelsen giver dog kun påbud om isolation, hvis det er tvingende nødvendigt for at
forebygge smittespredning, og hvis mindre indgribende midler ikke er tilstrækkelige.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Christina Debes Helm
Side 2