Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2112197_0001.png
Dato 29-10-2019
Sagsnr. 4-1612-61/5
MLKM
72227656
Serviceeftersyn af pakkeforløb på kræftområdet
Indhold
Baggrund
Kræftplan IV-initiativer i forbindelse med serviceeftersyn af pakkeforløb
Afsluttede og igangsatte revisioner af pakkeforløb
Plan for håndtering af de resterende pakkeforløb
Kriterier for revision
Status på revision af pakkeforløb
Pakkeforløb, der er færdigreviderede
Pakkeforløb, der er påbegyndt revision i første halvår 2019
Pakkeforløb, der planlægges revideret i 2020
Pakkeforløb, der planlægges revideret i 2021
Pakkeforløb for kræft, hvor planer for revision ikke er afklaret
1
2
2
3
3
4
4
4
5
6
6
Som led i ”Patienternes Kræftplan – Kræftplan IV”, har Sundhedsstyrelsen fået til opgave at
opdatere og revidere udvalgte pakkeforløb, så der i højere grad gives plads til den enkelte pa-
tients ønsker og behov samt planlægningen af det optimale forløb af høj faglig kvalitet i rela-
tion til patientens individuelle sygdomsbillede.
Helt grundlæggende er formålet med kræftpakkerne fortsat at sikre hurtig vished for patien-
ten, at patienterne ikke oplever unødig ventetid, at der leveres en ensartet god kvalitet i hele
landet og at der sikres sammenhæng i hele patientens forløb med plads til de individuelle be-
hov.
Baggrund
De overordnede rammer for revisionen er beskrevet i Udmøntningsaftalen for Kræftplan IV,
som er indgået i samarbejde mellem Regeringen, Danske Regioner og Kommunernes Lands-
forening.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om status for gennemgangen af samtlige kræftpakkeforløb, til sundheds- og ældreministeren
2112197_0002.png
Planen er, over en periode, at gennemgå et servicetjek af samtlige kræftpakkeforløb. Flere er
allerede færdigreviderede. Dette notat indeholder overblik over de reviderede kræftpakkefor-
løb og plan for håndteringen af de resterende (inkl. opfølgningsprogrammer).
Kræftplan IV-initiativer i forbindelse med serviceeftersyn af pakkeforløb
Med finansiering fra Kræftplan IV og RKKP, er der i perioden 2017-2020 investeret i en fag-
lig gennemgang af de landsdækkende kliniske retningslinjer på kræftområdet. Formålet er at
understøtte den evidensbaserede kliniske beslutningstagning, for at sikre en stabil høj og ens-
artet kvalitet i kræftbehandlingen på tværs af landet.
Med henblik på at styrke indsatsen omkring udarbejdelse og vedligehold af retningslinjerne,
er der i efteråret 2017 oprettet et
Sekretariatet for Kliniske Retningslinjer på Kræftområdet
i
regi af DMCG og RKKP.
Med strømligningen og kvalitetsløftet af DMCG
1
’ernes landsdækkende kliniske retningslinjer
styrkes de faglige miljøers nationale faglige fora, som danner rammerne for at sikre høj og
ensartet kvalitet i kræftbehandlingen på tværs af landet, herunder drøftelsen af faglige standar-
der og udarbejdelsen af benchmarkinganalyser mv.
Arbejdet med retningslinjerne er én af DMCG'ernes kerneopgaver, og Sundhedsstyrelsen har
haft et tæt samarbejde med Sekretariatet for Kliniske Retningslinjer på Kræftområdet i forbin-
delse med revision af kræftpakkerne. Som en central og naturlig del af revisionsarbejdet, inte-
greres de kliniske retningslinjer i kræftpakkerne. Således vil de reviderede pakkeforløb hen-
vise
til DMCG’ernes
landsdækkende kliniske retningslinjer og andre faglige retningsgivende
dokumenter i forhold til kræftpakkernes beskrivelse af fagligt indhold.
Afsluttede og igangsatte revisioner af pakkeforløb
I overensstemmelse med udmøntningsaftalen, igangsatte Sundhedsstyrelsen medio 2017 en
gennemgang af Pakkeforløb for Brystkræft og Pakkeforløb for Lungekræft
2
. Arbejdet med re-
visionen af de to pakkeforløb blev præsenteret for Task Force for patientforløb på det 45.
møde i december 2017 og offentliggjort d. 20. juni 2018.
Med baggrund i drøftelsen på det 45. møde i Task Force igangsatte Sundhedsstyrelsen efter-
følgende, primo 2018, revisionen af de fire gynækologiske pakkeforløb
3
samt pakkeforløb for
urinveje
4
, som blev offentliggjort henholdsvis 4. marts og 14. maj 2019. Pakkeforløb for pri-
mær hjernekræft blev offentliggjort i august 2019 og pakkeforløb for hoved- og halskræft
5
blev igangsat medio 2018 og forventes offentliggjort i første halvdel af 2020.
1
DMCG/Dansk Multidisciplinære Cancer Grupper/de faglige selskaber
2
Jf. Bilag 2017 nr: 15. Revision af kræftpakkeforløb fra det 43. møde i Task Force for Patientforløb på Kræft-
og Hjerteområdet, juni 2017.
3
Pakkeforløb for: kræft i æggestokkene, kræft i livmoderen, kræft i livmoderhalsen, kræft i de ydre kvindelige
kønsorganer.
4
Pakkeforløbet indeholder forløbsbeskrivelser for blærekræft, nyrekræft og kræft i nyrebækken.
5
Jf. Bilag 2017 nr 40_Sundhedsstyrelsens notat om valg af kræftpakker til revision i 2018 fra det 45. møde i
Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet, december 2017.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om status for gennemgangen af samtlige kræftpakkeforløb, til sundheds- og ældreministeren
På det 47. møde i Task Force juni 2018 godkendte Task Force Sundhedsstyrelsens forslag til
revision af pakkeforløb for 2019, og på baggrund heraf har Sundhedsstyrelsen i 2019 igangsat
revision af Pakkeforløb for modermærkekræft-, bugspytkirtelkræft og kræft i galdegange samt
Pakkeforløb for patienter med uspecifikke symptomer på alvorlig sygdom, der kunne være
kræft (Diagnostisk pakkeforløb) og Pakkeforløb for patienter med metastaser uden organspe-
cifik kræfttype.
Plan for håndtering af de resterende pakkeforløb
En central overvejelse i forbindelse med vurdering af behovet for at revidere det enkelte pak-
keforløb er, om en revision af pakken er det rigtige redskab til at løse eventuelle udfordringer
i patientgruppens forløb.
Som udgangspunkt skal en revision af et pakkeforløb tilgodese, om der er:
behov for nationalt at præcisere forhold omkring organisering og ansvarsfordeling
ved de forskellige faser i en kræftpatientgruppes forløb.
behov for at understøtte, at kræftindsatsen for denne kræfttype prioriteres, og det vur-
deres, at det ikke er tilstrækkeligt, eller at det vil have en mindre effekt at løse proble-
merne regionalt fx ved i forbindelse med kapacitetsproblemer med speciallæger.
Det må i den forbindelse også overvejes:
om der er behov for en fuld gennemgang med nedsættelse af arbejdsgruppe, eller om
der blot er behov for mindre justeringer i de udvalgte pakkeforløb.
om nogle kræftpakkeforløb ikke længere vurderes relevante at bibeholde (vurderet på
baggrund af hensyn og kriterier beskrevet nedenfor). Og i et sådant tilfælde, om der
skal sættes andre tiltag i gang for at understøtte patientforløbet (eksempelvis visitati-
onsretningslinje eller awareness program).
Kriterier for revision
Sundhedsstyrelsen har med udgangspunkt i ovenstående overvejelser opstillet en række krite-
rier og hensyn med relevans for vurdering og herefter prioritering af, hvilke pakkeforløb der
skal revideres, ligesom nødvendigheden af pakkerne vurderes.
Sundhedsstyrelsen har indhentet inputs i relation til vurderingen af disse fra DMCG’erne og
RKKP. Derudover er Kræftens Bekæmpelse og Task Force løbende blevet orienteret om pro-
cessen og har bidraget med at kvalificere vurderingen og prioritering af, hvilke pakkeforløb,
der skal revideres hvornår, samt hvilke pakker, der kan sammenlægges eller evt. afvikles. På
baggrund af drøftelserne på det 49. møde i Task Force for Patientforløb for Kræft- og Hjerte-
området,
fremsendte faglige inputs og kommentarer fra DMCG’s forretningsudvalg
samt
drøftelse på Sundhedsstyrelsens Udvalg for Kræft i september 2019, har Sundhedsstyrelsen
revideret den samlede plan for revision af de resterende pakker.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om status for gennemgangen af samtlige kræftpakkeforløb, til sundheds- og ældreministeren
2112197_0004.png
Status på revision af pakkeforløb
Pakkeforløb, der er færdigreviderede
Tabel 1
Kræftpakke
Bryst
Lunge
Æggestokke
Livmoder
Livmoderhals
Ydre kvindelige kønsorganer
Urinveje
Hjerne
Kommentarer
Udgivet, juni 2018
Udgivet, juni 2018
Udgivet, marts 2019
Udgivet, marts 2019
Udgivet, marts 2019
Udgivet, marts 2019
Udgivet, maj 2019
Udgivet, august 2019
Pakkeforløb, der er påbegyndt revision i første halvår 2019
I tabellerne nedenfor ses en oversigt over Sundhedsstyrelsens forslag til prioritering af pakke-
forløb med behov for revision i perioden medio 2019 til og med 2021. Behov for revision er
vurderet ud fra en række kriterier bl.a. forekomst af sygdommen (nye tilfælde), faglig udvik-
ling inden for det enkelte område, forekomst af kliniske retningslinjer og eventuelle udfor-
dringer med planlægning af og flow i forløb.
Opfølgningsprogrammerne integreres i alle pakkeforløbene, der gennemgår revision.
I Sundhedsstyrelsens plan for revisionen af pakkeforløb, indgår der ligeledes forslag om sam-
menlægning af enkelte pakkeforløb. Dette gælder for
’Pakkeforløb
for kræft i bugspytkirtlen’,
der ønskes sammenlagt med
’Pakkeforløb
for kræft i galdegangene’
og ’Pakkeforløb for pri-
mær
leverkræft’,
samt
’Pakkeforløb
for metastaser uden kendt primær tumor’, der ønskes
sammenlagt med
’Diagnostisk
pakkeforløb for alvorlige symptomer, der kunne være kræft’.
Overvejelserne i forbindelse med dette fremgår af tabel 3.
Pakkeforløb for børn (tabel 4) med kræft bliver revideret i forlængelse af den igangværende
specialeplansproces indenfor børneonkologien.
Tabel 2
Kræftpakke
Hoved-Hals
Kommentarer
Der er særligt fokus på den faglige udvikling indenfor udredningen, hvor
nye teknikker kan tages i anvendelse, og indenfor behandlingen, hvor be-
handling med partikelterapi bliver en mulighed. Dertil behov for drøf-
telse af ensartet tilgang til tandsanering forud for strålebehandling.
Der er stigning i forekomst af sygdommen, og behov for et særligt fokus
på ansvarsfordeling, forskelle i opfølgning og udfordringer med venteti-
der på udredning ved recidiv særligt inden for patologien. Der er ikke de
store ændringer i udrednings- og behandlingsprincipper. Nye retnings-
linjer fra det faglige selskab ligger klar ultimo 2019.
Modermærke
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om status for gennemgangen af samtlige kræftpakkeforløb, til sundheds- og ældreministeren
2112197_0005.png
Pakkeforløb, der er påbegyndt revision i andet halvår 2019
Tabel 3
Kræftpakke
Bugspytkirtlen
Kommentar
Der har været udfordringer ift. registrering og operationskapacitet
grundet stigende forekomst af sygdommen og udvidet indikation for
operation. Der er sat øget fokus på bedre nationalt samarbejde. Områ-
det følges pt. i regi af de supplerende indberetninger
Der er meget få patienter årligt. Pakkeforløbet planlægges sammenlagt
med pakkeforløb for kræft i bugspytkirtlen, da der stort set er samme
indgangskriterier til de to pakkeforløb og da patienterne udredes i
samme regi.
Pakkeforløbet planlægges sammenlagt med pakkeforløb for kræft i bug-
spytkirtel og galdegange, da der er sammenfald i indgangskriterier og
patienterne udredes i samme regi.
Der er fokus på forskelligartet regional og interregional variation i antal
henviste patienter, organisering og forløbstider. Dertil fokus på fagligt
indhold af udredningen.
Pakkeforløbet bruges i begrænset omfang og med betydelig regional va-
riation.
Pakkeforløbet planlægges med sammenlagt med diagnostisk pakkefor-
løb, da patienterne i de to pakker flere steder i landet håndteres i
samme hospitalsenheder/-centre.
Sammenlægningen kan forenkle og for-
bedre udredningsforløbet og samle henvisningsvejene for undersøgende
læge og hermed være med til at præcisere håndtering af patienter, der ikke
kan henvises til de organspecifikke pakkeforløb.
Galdegange
Primær Lever
Diagnostisk pakke for pa-
tienter med uspecifikke
symptomer, der kunne
være kræft.
Pakkeforløb for metasta-
ser uden organspecifik
kræfttype
Pakkeforløb, der planlægges revideret i 2020
Tabel 4
Kræftpakke
Lymfeknudekræft og CLL
Kommentar
Der er særligt fokus på lange forløb, ikke mindst hos patienter, der også
har andre lidelser, samt fokus på senfølger, recidiv og bivirkninger Pak-
keforløbet fungerer godt. Der er ikke store ændringer i principper for
udredning og behandling.
Pakkeforløbet er overordnet i sin beskrivelse, og derfor ikke så foræl-
det. Patientgruppen vokser, både i incidens og prævalens. Revision kan
fokusere på integration af opfølgningsprogrammet og evt. definere for-
løbstider.
Til trods for et meget stærkt fagligt miljø og flere retningslinjer, opleves
det jævnligt, at disse patienter henvises for sent.
Der vil blive foretaget en mindre tilpasning af kræftpakken i forbindelse
med, at pakkeforløbet bliver sammenlagt med Pakkeforløb for tarm-
kræftmetastaser i leveren.
Der har været udfordringer med forløbstider.
Børn
Myelomatose
Kræft i tyk- og endetarm
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om status for gennemgangen af samtlige kræftpakkeforløb, til sundheds- og ældreministeren
2112197_0006.png
Pakkeforløb, der planlægges revideret i 2021
Tabel 5
Kræftpakke
Prostata
Kommentar
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet visitationsretningslinje i 2018.
Det faglige selskab opstartede revision af faglige retningslinjer for ud-
redning og behandling i 2018 og ønsker en evt. revision af pakkeforlø-
bet tilpasset færdiggørelsen af disse dvs. efter sommeren 2019.
Der er udfordringer med operationskapacitet. Der kan være nogle for-
dele ved at pakken revideres sideløbende med pakkeforløb for bugspyt-
kirtelkræft og kræft i galdegange.
Pakkeforløbet fungerer fint og er fagligt opdateret, men er kendetegnet
ved mange forløbsovergange, der kræver særligt organisatorisk fokus,
som fx forløb med udredning på hovedfunktionsniveau og behandling
på specialiseret niveau.
Behandlingen er centreret på Rigshospitalet, hvor der er et Skandina-
visk Center for behandling af lungehindekræft.
Ny viden har vist, at en
kombination af nye behandlingsformer vil give bedre resultater.
Der vurderes at være et behov for fokus på rehabilitering for denne pa-
tientgruppe.
Spiserør/mavemund/ma-
vesæk
Sarkom i knogle og Sar-
kom i Bløddele
Lungehinde-kræft
Pakkeforløb for kræft, hvor planer for revision ikke er afklaret
Sundhedsstyrelsens vurdering af nødvendigheden af pakkeforløb baseres på om fagområderne
er fagligt og organisatorisk velfungerende, understøttes af opdaterede landsdækkende kliniske
retningslinjer og i nogle tilfælde er velreguleret via specialeplanen. Sundhedsstyrelsen vil li-
geledes kigge på eventuelle udfordringer med forløbstider eller maksimale ventetider, og hvor
høj forekomsten af nye tilfælde er. Dette lægges til grund for en drøftelse af, hvordan pakke-
forløb kan vurderes ift. deres nødvendighed, eller om de i nogle tilfælde kan erstattes af andre
værktøjer, der vurderes bedre at kunne understøtte den respektive patientgruppes forløb.
Nedenfor i tabel 6 ses en oversigt over pakkeforløb, som Sundhedsstyrelsen vurderer at præ-
sentere kræftformer, hvor pakkeforløbsbeskrivelsen ikke absolut bidrager nødvendigt for at
sikre hurtig vished for patienten, oplevelse af unødig ventetid, ensartet god kvalitet i hele lan-
det og sammenhæng i hele patientens forløb med plads til de individuelle behov. For denne
gruppe af pakkeforløb, er der ikke lagt plan om revision.
Tabel 6
Kræftpakke
Testikel
Kommentarer
Der er relativt lav forekomst af nye tilfælde, ingen standardforløbstider, ingen ud-
fordringer med maximale ventetider, velfungerende organisering og stærkt fag-
ligt fokus.
Der er relativt lav forekomst af nye tilfælde, velfungerende organisering og stærkt
fagligt fokus.
Der er lav forekomst af nye tilfælde, ingen standardforløbstider, ingen udfordrin-
ger med maximale ventetider og velfungerende organisering. Det faglige selskab
har planlagt revision af de kliniske retningslinjer.
Danmark er det eneste land i norden, der har pakkeforløb for øjne og orbita.
Der er relativt lav forekomst af nye tilfælde, velfungerende organisering, og ingen
standardforløbstider.
Akut leukæmi
Øjne og Orbita
Kronisk myeloide
sygdomme)
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om status for gennemgangen af samtlige kræftpakkeforløb, til sundheds- og ældreministeren
2112197_0007.png
Penis
Der er lav forekomst af nye tilfælde, velfungerende organisering og stærkt fagligt
fokus.
Der er relativ lav forekomst af nye tilfælde, igangværende opdatering af retnings-
linjer, ingen udfordringer med ventetider og forløbene fungerer fint.
Der ønskes et øget fokus på tidlig opsporing i primærsektoren, hvorfor det faglige
selskab har igangsat et awareness program rette mod almen praksis, som skal
mindske forsinkelse af udredning, da symptomer på analkræft ofte misfortolkes
som f.eks. hæmorider.
Anal
7