Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2214565_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-06-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJBR
Sagsnr.: 2008119
Dok. nr.: 1256050
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1240 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1240:
”Forsøgsordningen
med medicinsk cannabis har nu løbet i ca. 2,5 år, men der er
endnu ikke danske produkter på markedet. Ministeren bedes oplyse, hvordan det for-
holder sig med ordninger i andre europæiske lande ifht. produktsortiment?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”Generelt
kan Lægemiddelstyrelsen oplyse, at den danske forsøgsordning med medi-
cinsk cannabis er en national ordning, som er politisk vedtaget og konstrueret alene
til at fungere i Danmark. Der er således også tale om dansk lovgivning, som regulerer
forsøgsordningen. Det modsatte er tilfælde for almindelige lægemidler, hvor største-
delen af området er funderet i EU-regulering, hvilket betyder, at der er stor ensret-
ning i hele Europa.
Lægemiddelstyrelsen er bekendt med, at nogle andre europæiske lande også har el-
ler arbejder på at skabe en national ordning med medicinsk cannabis. Da der er tale
om nationale anliggender, er det dog ikke noget, som der er et udbredt kendskab på
tværs af de europæiske lande. Lægemiddelstyrelsen har således ikke kendskab til den
portugisiske og tyske ordning med medicinsk cannabis.
Lægemiddelstyrelsen har derfor ikke mulighed for at oplyse om disse ordninger eller
sammenholde ordningerne med den danske ordning.
Samtidig er det væsentligt at bemærke, at der, netop fordi det er nationale ordnin-
ger, kan der være store forskelle i ordningerne, herunder deres præmis (den bagved-
læggende nationale politiske beslutning), opbygning af ordningen, de krav der stilles
til virksomhederne og cannabisprodukterne, administration af forsøgsordningen mv.
Dette bevirker, at det generelt vil være meget svært blot at sammenholde udvalgte
elementer i de nationale ordninger.
Lægemiddelstyrelsen kan således alene forholde sig til den danske forsøgsordning
med medicinsk cannabis, herunder redegøre for detaljerne heri og administrationen
af ordningen.
Lægemiddelstyrelsen kan oplyse, at det i den danske forsøgsordning er en grundlæg-
gende præmis, at det er virksomhederne (kaldet mellemproduktfremstillerne), som
skal ansøge om at få et cannabisprodukt optaget i den danske ordning. Der kan enten
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1241: Spm. om, hvor hurtigt virksomheder kan få tilladelse til at få produkter på markedet i Portugal, og hvordan det ser ud i forhold til Danmark, når man sammenligner den tid det tager at få produkter på markedet, til sundheds- og ældreministeren
være tale om et importeret produkt eller et dansk dyrket og fremstillet produkt. Her-
efter er det Lægemiddelstyrelsens opgave at vurdere, om ansøgningen og den tilhø-
rende dokumentation er fyldestgørende, og om kravene i lovgivningen er opfyldt, så-
ledes at produktet kan optages i forsøgsordningen.
Lægemiddelstyrelsen har som tidligere nævnt ikke indsigt i, hvordan det forholder sig
med ordninger i andre europæiske lande, herunder oplysninger om produktsortiment
i andre lande, men kan oplyse, at de produkter, som den danske mellemproduktfrem-
stiller ’Ca gros ApS’ har fået optaget i forsøgsord i ge , alle er i porteret fra Hol-
land, og at styrelsen er bekendt med, at disse 3 produkter indgår i den hollandske
ordning med medicinsk cannabis.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Julie Broholm
Side 2