Dato 05-05-2020
Beskrivelse af håndtering og podning af nære kontakter i almen
praksis
Baggrund
En forudsætning for den gradvis kontrollerede genåbning af samfundet i Danmark er et samti-
digt og stort fokus på at mindske smitte i befolkningen. Det er afgørende for at undgå en
uhensigtsmæssigt hastig spredning af COVID-19.
Det er vigtigt at sætte ind, der hvor der er en øget eller særlig risiko for smitte. Indsatsen skal
være effektiv og bæredygtigt. I en langvarig og bæredygtigt åbning af samfundet er det afgø-
rende at de programmer vi iværksætter på den ene side effektivt mindsker smittespredningen,
men de skal samtidig muliggøre vores hverdagsliv og opretholdelse af vores velfærdssam-
fund.
Dette kan fremadrettet understøttes med effektiv opsporing af patienter, der er smittet med
COVID-19, og med opsporing af dem, som i denne sammenhæng kan betegnes som ’nære
kontakter’ til den, der er påvist smittet med COVID-19. Programmet har ikke som ambition at
sikre opsporing af alle nære kontakter. Ambitionen er et program der kan reducere smitten i
samfundet og kan bidrage til effektiv kontrol af epidemien.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en retningslinje for smitteopsporing og håndtering af nære
kontakter (udkast vedlagt som bilag), hvori rammerne for kontaktopsporing og testning af
nære kontakter beskrives. Istedet for at sætte nære kontakter i karantæne tilrettelægges en ind-
sats med kombineret indsats med selvisolation og testning.
Kontaktopsporingen baseret på frivillighed og ansvarlighed, og understøttes med rådgivning
og støtte fra myndighederne. Langvarig karantæne som kan have stor betydning for hverdags-
liv og mentale helbred erstattes af en kombination af kortvarig selvisolation og test. Det ende-
lig program skal endeligt afklares, men forventeligt bliver der tale om to test.
Det er væsentligt at alle borgere kan tilbydes kontaktopsporing og test uanset hvor de bor. For
at sikre en høj tilslutning i hele landet er det hensigtsmæssigt, at podningen kan varetages i et
let tilgængeligt tilbud i nærheden af borgeren.