Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2220507_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-07-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 2008495
Dok. nr.: 1264632
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. juni 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1212 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 1212:
”Ministeren
bedes oplyse, om der er en national plan for lagre af værnemidler og me-
dicin. Herunder hvor lagrene skal placeres, hvem der køber hvad, og hvilke forpligti-
gelser regioner og kommuner har til at dele værnemidler fra lagrene med andre regi-
oner eller kommuner?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har ministeriet indhentet bidrag fra Justitsministeriet, som
oplyser følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet ka oplyse, at der i regi af de atio ale operative stab NOST er udar-
bejdet et setup for organiseringen af indkøb af bl.a. værnemidler og kritisk udstyr på
tværs af statslige, regionale og kommunale aktører samt øvrige samfundskritiske
funktioner som led i COVID-19. Der er endvidere etableret indenlandsk produktion af
en række værnemidler med henblik på at sikre forsyningsvejene, og der er i regionalt
og kommunalt regi etableret midlertidige lagerfaciliteter til opbevaring af værnemid-
ler.
Alle indkøbende myndigheder har til opgave at disponere med henblik på, at der
etableres rigelighed af værnemidler og kritisk udstyr med et mål om at etablere lagre
til minimum 6 måneder. Opgaven med indkøb af værnemidler og kritisk udstyr til re-
gioner, kommunale aktører og øvrige samfundskritiske funktioner er i udgangspunk-
tet delegeret til Region Hovedstaden. Andre aktører, herunder andre regioner og
kommuner, vil imidlertid også kunne foretage fælles indkøb, hvis det af operative el-
ler øvrige hensyn vurderes hensigtsmæssigt eller nødvendigt. NOST sikrer det tværgå-
ende samarbejde og koordinering mellem myndighederne.
Region Hovedstaden koordinerer det samlede behov på vegne af alle regioner. Re-
gion Hovedstaden har således det samlede overblik over mangler på tværs af alle re-
gioner og står for indkøb af større samlede ordrer på vegne af alle regioner. Dette un-
derstøttes af National Samfundsrobusthed (NSR) under NOST med bl.a. en etableret
”luftbro” fra Ki a sa t et løbe de databaseret overblik over i dkøbsbehovet på
tværs af kommuner, regioner mv.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1212: Spm., om der er en national plan for lagre af værnemidler og medicin, til sundheds- og ældreministeren
De øvrige danske regioner har gennem hele forløbet skullet fortsætte deres egne,
mindre indkøb af værnemidler og udstyr for at sikre, at den lokale indkøbskapacitet
udnyttes i videst muligt omfang.
Aarhus Kommune koordinerer den samlede behovsopgørelse på vegne af alle kom-
muner og har mulighed for at indmelde indkøbsbehov til Region Hovedstaden med
henblik på placering af større samlede ordrer sammen med regionerne. Kommunerne
har ligeledes adgang til at få transporteret værnemidler mv. med luftbroen. Kommu-
nale indkøbsorganisationer fortsætter ligeledes egne mindre indkøb for at sikre, at
den lokale indkøbskapacitet udnyttes i videst muligt omfang.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at der som overbygning hertil er etableret en for-
delingsmekanisme, som fordeler værnemidlerne mellem de forskellige sektorer base-
ret på et opdateret overblik over lager og forbrug i de enkelte kommuner, regioner
og statslige myndigheder.
Endeligt kan Rigspolitiet oplyse, at målet er at skabe rigelighed af værnemidler, og at
der på nuværende tidspunkt er opbygget robuste lagre, svarende til minimum fire
ugers forbrug af relevante værnemidler, herunder desinfektion til hånd og overflade,
handsker til undersøgelse, kitler, masker (FFP2 og FFP3), masker (type ll og type llR)
og visir (beskyttelsesbriller).
Afslutningsvist bemærkes det, at et kommende setup for lagre af værnemidler og kri-
tisk udstyr, herunder lagrenes placering, vil blive etableret i regi af den kommende
styrelse, so skal styrke det sa lede kriseberedskab.””
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på SUU alm. del
svar på spm. 977, som bl.a. vedrører
tiltag, som Lægemiddelstyrelsen arbejder med for at imødegå kommende mangelsi-
tuationer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 2