Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Koordineret med:
Sagsnr.: 2002634
Dok. nr.: 1132519
Dato: 12-03-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg 26.05.2020 kl. 14
Samråd om kapacitet og ændringer i de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier (spm. AY-AØ)
Samrådsspørgsmål AY:
Vil ministeren på baggrund af Rigsrevisionens beretning om
sygehusbyggerierne redegøre for
1) om forudsætningerne for tidssvarende, fuldt
funktionsdygtige byggerier med tilstrækkelig kapacitet
efter ministerens vurdering er ændret,
2) og om byggerierne kan realiseres inden for rammerne,
3) og således at tilsagnskriterierne bliver overholdt?
Samrådsspørgsmål AZ:
Kan ministeren redegøre for
1) ministeriets tilsyn med sygehusbyggerierne,
2) og om hvordan ministeriet sikrer, at regionerne
overholder det tilsagnskriterie, der handler om, at
regionerne sikrer tilstrækkelig kapacitet fremadrettet?
Samrådsspørgsmål AÆ:
Vurderer ministeren, at de nu 12 år gamle planer for
kapacitet i regionerne er fyldestgørende i forhold til at danne
baggrund for en kommende reform af sundhedsområdet?
Spørger: Peder Hvelplund (EL)
***
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
Samrådsspørgsmål AØ:
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning afgivet til
Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger (beretning
11/2019) bl.a., at regionerne har gennemført mindst 300
ændringer i sygehusbyggerierne, siden de fik endeligt tilsagn
om tilskud til byggerierne. Det fremgår endvidere bl.a., at
Statsrevisorerne ikke er tilfredse med, at hverken regionerne
eller Sundheds- og Ældreministeriet fuldt ud har forholdt sig
til konsekvenserne af ændringerne i sygehusbyggerierne.
Hvordan vurderer ministeren konsekvenserne af ændringerne
i sygehusbyggerierne?
Spørger: Ellen Trane Nørby (V), Peder Hvelplund (EL)
og Martin Geertsen (V)
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
Svar:
Samrådet her ligger i forlængelse af samråd I-K og samråd
AJ-AP om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Spørgsmålene i dag henviser til Rigsrevisionens beretning
om ændringer i sygehusbyggerierne fra februar i år.
Beretningen kritiserer både regionerne og ministeriets tilsyn.
Den del af kritikken, der vedrører ministeriets tilsyn, handler
om 12 besparelseskataloger fra perioden maj 2013 til
december 2018 og syv ændringer, der er besluttet i perioden
august 2013 til august 2018.
Og jeg vil sige indledningsvis, at jeg kommer ikke til at
kommentere Rigsrevisionens kritik i detaljer. Det kommer i
ministerredegørelsen til statsrevisorerne. Og redegørelsen
bliver selvfølgelig også oversendt til udvalget.
[Svar på spørgsmål AY-1]
Jeg bliver spurgt, om forudsætningerne for tidssvarende,
fuldt funktionsdygtige byggerier med tilstrækkelig kapacitet
efter min vurdering er ændret.
Hvis man skal svare på det, så er det vigtigt for det første at
skitsere, hvad de tre begreber betyder i denne sammenhæng.
Tidssvarende. Fuldt funktionsdygtige. Og tilstrækkelig
kapacitet.
I en vis forstand handler hele kvalitetsfondsinvesteringen jo
om at skabe
tidssvarende sygehuse.
Men hvis man skal fremhæve nogle hovedpunkter i
anbefalingerne fra ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer,
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
så er der dels nogle
strukturelle
og
organisatoriske
anbefalinger, dels nogle anbefalinger til selve
bygningerne.
I forhold til sygehusstrukturen,
så forudsatte
ekspertpanelet i forlængelse af Sundhedsstyrelsens
anbefalinger til akutberedskabet fra 2007, at der skulle ske
en centralisering af sygehusstrukturen.
I forlængelse af Sundhedsstyrelsens anbefalinger skulle de
nye sygehuse også
organisere arbejdet på en ny måde.
akutte patienter modtages i fælles akutmodtagelser med
visiteret adgang - og med speciallæger i front.
I forhold til selve bygningerne,
så anbefalede
ekspertpanelet, at alle nye sengestuer skulle være enestuer.
For med enestuer får patienterne mere ro og privatliv. Og
samtidig styrker vi både patientsikkerhed og arbejdsmiljø.
Ekspertpanelet lagde vægt på, at pladsen skulle udnyttes
bedre, og at de nye bygninger skulle gøre det nemmere at
arbejde effektivt
blandt andet via bedre logistik.
De lagde vægt på, at man skulle bygge fleksibelt. Så man
med tiden kan flytte funktioner, bygge om og bygge til.
Og så lagde de vægt på, at regionerne generelt skulle undgå
at bygge for stort. Netop fordi udviklingen gik i retning af, at
mere og mere behandling kunne foretages uden at patienten
skulle placeres i en seng, iført hospitalsskjorte og armbånd.
Endelig blev der på det enkelte byggeri øremærket et konkret
beløb til tidssvarende it, udstyr og apparatur mv.
I forhold til kravet om
fuldt funktionsdygtige sygehuse,
handler det i alt væsentligt om, at når byggerierne er
afsluttet, så skal de være klar til brug inden for budgettet.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
Det skal ikke være sådan, at regionerne er nødt til at slagte
sparegrisen for at gøre sygehusene helt færdige.
For det vil jo gå ud over regionernes mulighed for at
gennemføre andre byggerier - og for at renovere de
eksisterende sygehuse. Og det skal der også være råd til.
Ift.
at sikre en tilstrækkelig kapacitet,
så er det vigtigt at
huske på, ekspertpanelet ikke krævede eller anbefalede en
specifik kapacitet. Kravet var
og er
at de nye sygehuse
skal have en kapacitet, der er tilstrækkelig når de ibrugtages.
Det er regionerne, der driver sygehusene. Derfor er det også
regionerne, der vurderer, hvilken kapacitet, de har brug for.
Den vurdering foretager regionerne løbende. Og der er jo en
lang række knapper, man kan skrue på
både i forhold til at
påvirke efterspørgslen og forbedre kapacitetsudnyttelsen.
Det gælder optimering af patientforløb i og uden for
hospitalet. Det gælder omlægning til ambulant behandling
eller behandling i hjemmet. Og det gælder fleksibel
udnyttelse af senge og ambulatorierum på tværs af afdelinger
og specialer. Bare for at nævne nogle eksempler.
Så helt overordnet, så betyder ”tidssvarende
og fuldt
funktionsdygtige sygehuse med tilstrækkelig kapacitet”
det
samme i dag, som det gjorde for 10-12 år siden.
[Svar på spørgsmål AY-2]
Jeg bliver derefter spurgt, om byggerierne kan realiseres
inden for rammerne. Jeg forstår det som de økonomiske
rammer.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
Som det ser ud nu, forventer Region Hovedstaden, at
Rigshospitalet overskrider budgettet med ca. 10 pct. Og
psykiatrien i Slagelse gik ca. 17 pct. over budgettet.
Men byggeriet i Kolding og akutmodtagelsen i Slagelse er
afsluttet inden for budget. Og regionerne forventer, at også
de øvrige 12 projekter bliver færdige inden for budget. Heraf
er byggerierne i Aarhus, Viborg og Aabenraa så godt som
fuldt ibrugtaget.
[Svar på spørgsmål AY-3]
Jeg bliver også spurgt, om tilsagnskriterierne bliver
overholdt i byggerierne.
Her er der dels nogle
generelle kriterier.
Det er dem, jeg
forholdt mig til i første del af svaret
altså kravet om
tidssvarende og fuldt funktionsdygtige sygehuse med en
tilstrækkelig kapacitet.
Der kan også være nogle
projektspecifikke
kriterier, fx
vedr. omfanget af ombygning i de enkelte projekter.
På begge parametre kvitterer regionerne over for ministeriet
fortsat for, at de overholder tilsagnsvilkårene.
Rigsrevisionen vurderer til gengæld, at ministeriet i flere
tilfælde ikke har forholdt sig tilstrækkeligt systematisk til,
om ændringer og ændringsforslag har konsekvenser for
tilsagnsvilkårene.
Og Rigsrevisionen vurderer også, at der er risiko for, at
nogle af de elementer, der er skåret væk, reelt ikke kunne
undværes, og derfor må etableres senere.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
Der er vel at mærke tale om en risiko. Men det skal
ministeriet selvfølgelig til bunds i, og derfor er ministeriet i
gang med at gennemgå Rigsrevisionens konkrete
kritikpunkter for at skabe betryggelse for, at de enkelte
byggerier overholder tilsagnsvilkårene.
[Svar på spørgsmål AZ-1]
Så bliver jeg bedt om at redegøre for
ministeriets tilsyn
med byggerierne.
Det er sådan, at de overordnede rammer for ministeriets
tilsyn og regionernes rapportering er fastlagt i et
administrationsgrundlag
og i en
regnskabsinstruks.
Det er rammer, som Rigsrevisionen har kvitteret for i 2014 i
forbindelse med afslutningen af den første beretning om
sygehusbyggerierne fra 2011.
Helt overordnet, så er byggerierne et regionalt ansvar, og
ministeriets tilsyn er primært af økonomisk karakter. Det
fremgår af administrationsgrundlaget.
Det er regionsrådene, der er bygherrer, og det er dem, der
foretager de konkrete prioriteringer i projekterne.
Ministeriet skal følge op på, at regionerne lever op til
tilsagnskriterierne og bruger tilskuddet efter formålet.
Det gør ministeriet primært via den rapportering, regionerne
udarbejder til regionsrådene hvert kvartal.
Rapporteringen følger et koncept, der er aftalt med Danske
Regioner i 2012.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
Der er redegjort lidt mere detaljeret for rammerne for tilsynet
og regionernes rapportering i de statusnotater for
kvalitetsfondsprojekterne, som ministeriet udarbejder til
udvalget hvert kvartal. I den forbindelse skal jeg nævne, at
status pr. 1. kvartal er forsinket pga. COVID-19-situationen.
[Svar på spørgsmål AZ-2]
Hvordan sikrer ministeriet så, at de nye sygehuse planlægges
med tilstrækkelig kapacitet?
Det er jo op til den enkelte region af vurdere, hvilken
kapacitet man har brug for - og hvordan man vil prioritere
inden for de rammer, der er.
Så ministeriet kan ikke afgøre, hvilken kapacitet, der er den
rigtige. Men ministeriet skal holde regionerne op på, at hvis
man fx fjerner 50 senge, så skal man kunne forklare, hvordan
det hænger sammen med den opgave, man skal løse.
Om man
groft sagt - har grund til enten at forvente et
faldende kapacitetsbehov eller en bedre kapacitetsudnyttelse.
Rigsrevisionen vurderer, at ministeriet på et tidligere
tidspunkt burde have bedt Region Hovedstaden redegøre for
planerne for den samlede kapacitetskabale i Nordsjælland.
Det tager ministeriet til efterretning og strammer op på i det
fremtidige tilsyn
også i forhold til de øvrige projekter.
I forhold til håndteringen af den konkrete sag i Hillerød vil
jeg i øvrigt henvise til mit svar på S 553 fra januar i år.
Her fremgår det, at ministeriet siden 2016 under skiftende
regeringer har været i dialog med regionen om den planlagte
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
kapacitet i Hillerød. 2016 var jo det år, hvor den daværende
regering tog regionens beslutning om at reducere kapaciteten
med 92 senge til efterretning.
Det fremgår desuden, at regionen nu har en konkret plan for
at forebygge sengemangel, når det nye hospital står færdigt.
[Svar på spørgsmål AÆ]
Så bliver jeg spurgt, om jeg vurderer, at ”de nu 12 år gamle
planer for kapacitet i regionerne er fyldestgørende i forhold
til at danne baggrund for en kommende reform af
sundhedsområdet”.
Jeg går ud fra, at der hentydes til de forventninger til
fremtidigt kapacitetsbehov, der lå til grund for regionernes
ansøgninger til kvalitetsfonden fra 2008 og frem.
Regionerne opdaterer løbende de her beregninger, og de
justerer også byggerierne efter dem, så langt det er muligt.
Derfor er det heller ikke 12 år gamle kapacitetsberegninger,
der kommer til at danne grundlag for en sundhedsaftale.
Regeringen kommer til at tage udgangspunkt i de
udfordringer, vi kender nu, og de udfordringer som vi med
den aktuelle viden forventer at se inden for kommende årtier.
Og på det grundlag er det fortsat regeringens ambition, at der
i denne regeringsperiode skal inviteres til en åben og
inddragende proces frem imod en sundhedsaftale. En proces,
hvor alle relevante interessenter kommer til orde, og hvor der
bygges på viden og gode erfaringer.
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/5-20 om konsekvenserne af ændringer i de nye sygehusbyggerier og om byggerierne fortsat lever op til deres formål og tilsagnskriterier, til sundheds- og ældreministeren
[Svar på spørgsmål AØ]
Til sidst bliver jeg spurgt om, hvordan jeg
i lyset af
Rigsrevisionens beretning
vurderer konsekvenserne af
ændringerne i sygehusbyggerierne.
Først vil jeg understrege
som Rigsrevisionen også gør
at
det ikke i sig selv er et problem, at der er sket ændringer.
Men Rigsrevisionen vurderer, at der er risiko for, at der på
nogle af byggerierne er skåret for langt ind til benet. Så
regionerne risikerer at skulle bruge af egne anlægsmidler for
at sikre, at hospitalerne reelt bliver fuldt funktionsdygtige.
Det er selvfølgelig bekymrende.
Og derfor er ministeriet som nævnt i gang med at gennemgå
Rigsrevisionens konkrete kritikpunkter for at skabe
betryggelse for, at de enkelte byggerier overholder
tilsagnsvilkårene. Resultatet af den gennemgang vil indgå i
ministerredegørelsen.
Men helt overordnet, så bliver de nye sygehuse jo altså taget
i brug. Ét efter ét. Trods bump og sten på vejen. Fire
byggerier er fuldt ibrugtaget og yderligere syv er delvist
ibrugtaget.
Regionerne har måttet tage svære beslutninger for at holde
budgetterne. Men regionsrådene står inde for deres
beslutninger. Og de kvitterer for, at de fortsat lever op til
tilsagnskravene.
Og det indtryk jeg har - blandt andet fra besøg i Aabenraa og
på Rigshospitalet
det er, at der kommer sygehuse ud af det,
som vi kan være stolte af. Og glæde os til at tage i brug.
Tak for ordet.
Side 10