Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2210768_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
[email protected]
Peder Hvelplund
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 20. maj 2020 stillet beskæftigelsesmini-
steren følgende spørgsmål nr. 1137 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 1137:
”I
lov om social aktivpolitik (aktivloven) § 25, stk. 3, nr. 4 og 5 fremgår det, at per-
soner der har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni,
skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk
tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emo-
tionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen kan få forhøjet kontant-
hjælp, hhv. 13.952 kr./10.500 kr. alt efter forsørgerpligt. Vil ministeren redegøre
for begrundelsen for, at personer med svære spiseforstyrrelser ikke er omfattet af
denne forhøjede takst?
Svar:
De gældende regler om højere satser til unge under 30 år med en dokumenteret
psykisk lidelse, der modtager kontanthjælp, blev indført ved lov nr. 88 af den 30.
januar 2007. Loven udmøntede Folketingsbeslutning B 116, der blev vedtaget den
2. juni 2006, hvorefter unge under 25 år med psykiske lidelser i det skizofrene
spektrum eller med emotionel ustabil personlighedsstruktur af borderlinekarakter
(F 60.31 i WHO’s diagnosesystem ICD-10)
modtager et tillæg til deres kontant-
hjælp. Med tillægget opnår den unge en samlet månedlig ydelse svarende til ni-
veauet for kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 25 år. Særreglen er således rettet
mod en specifik og sundhedsfagligt afgrænset gruppe, der følger
WHO’s diagnose-
system ICD-10.
Aldersgrænsen for at modtage tillæg ved psykiske diagnoser blev med kontant-
hjælpsreformen i 2014 ændret til 30 år.
Kontanthjælpsreformen gav samtidig unge, der ikke er uddannelses- eller jobpa-
rate, ret til at modtage et aktivitetstillæg til hjælpen. Retten til et aktivitetstillæg af-
hænger af, om den unge vurderes at have længerevarende udsigt til at komme i ud-
dannelse eller job, fx fordi den unge har helbredsmæssige problemer, og dermed
visiteres som værende aktivitetsparat.
16. juni 2020
J.nr.
20/09132
2020-4332
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1137: Spm. om begrundelsen for, at personer med svære spiseforstyrrelser ikke er omfattet af den forhøjede takst, som andre personer med en dokumenteret psykisk lidelse, til beskæftigelsesministeren
Aktivitetstillæg kan, ligesom satserne til unge med visse psykiske lidelser, bringe
forsørgelsesgrundlaget for unge udeboende mellem 25-29 år på niveau med de sat-
ser, der gives til kontanthjælpsmodtagere fyldt 30 år. For unge udeboende under 25
år, kan aktivitetstillægget bringe forsørgelsesgrundlaget på niveau med de satser,
der gives til udeboende kontanthjælpsmodtagere under 30 år. Hermed har også an-
dre udsatte unge mulighed for at modtage et højere forsørgelsesgrundlag, der tager
hensyn til deres livssituation.
Det skal afslutningsvis nævnes, at regeringen har nedsat en Ydelseskommission,
som skal komme med anbefalinger til et nyt kontanthjælpssystem.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2