Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2200929_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. maj 2020
Operativt kontor
Sara Stensgård
2020-0032/37-0056
1496123
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1072 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 18. maj
2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Nick Hækkerup
/
Sara Stensgård
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1126: Spm. om, hvor mange skal være ansat i den nye styrelse i Justitsministeriets regi, som skal sikre en central og koordineret indsats, bl.a. når det kommer til opbygning af lagre med værnemidler og sikring af testkapacitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1072 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valget:
”Hvad er begrundelsen for, at regeringen vil oprette en ny sty-
relse for beredskab og værnemidler f.eks. i forhold til fremtidige
pandemier, og hvad er årsagen til, at den skal ligge under Ju-
stitsministeriet?”
Svar:
Erfaringerne med håndteringen af COVID-19 i Danmark har vist, at der er
behov for en konsistent og tværgående koordination af myndighedernes ind-
satser. Det gælder f.eks., når det handler om at sikre forsyning af samfund-
skritisk infrastruktur.
I dag spiller Den Nationale Operative Stab (NOST) under Rigspolitiets le-
delse en central og koordinerende rolle på tværs af myndigheder med bl.a.
at skaffe værnemidler og tilvejebringe testkapacitet.
Den kommende styrelse vil være en videreudvikling af det eksisterende ar-
bejde, og styrelsen vil bl.a. skulle varetage en række af de opgaver i forhold
til COVID-19, som i dag understøttes af det tværsektorielle arbejde i Den
Nationale Operative Stab (NOST).
Det er regeringens opfattelse, at de opgaver, som en ny styrelse vil skulle
varetage, er tværsektorielle og understøttende og ikke snævert sundhedsfag-
lige. Det er således ambitionen, at styrelsen varigt vil styrke den samlede
myndighedsindsats i tilfælde af sundhedskriser af en vis størrelse, herunder
f.eks. dimensionere og koordinere testkapacitet og inddæmningsforanstalt-
ninger mv., gennemføre informationsaktiviteter samt koordinere operative
indsatser og arbejdet med bl.a. forsyningssikkerhed.
Den nye styrelse skal således bl.a. særligt levere merværdi i situationer, hvor
myndighederne på Sundhedsministeriets område er under et ekstraordinært
pres. En del af formålet med den nye styrelse er i den forbindelse at aflaste
sundhedsmyndighederne for noget af det, der ikke er sundhedsfaglige ker-
neopgaver. Styrelsens opgaver vil naturligvis skulle løftes i tæt samarbejde
med dels sundhedsmyndighederne, dels de øvrige beredskabsmyndigheder.
Styrelsen forventes at være i drift i august 2020, og der er endnu ikke taget
endelig stilling til styrelsens økonomi, antal medarbejdere, den geografiske
placering mv.
2