Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-06-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJNY
Sagsnr.: 2007222
Dok. nr.: 1248212
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. maj 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1086 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 1086:
”Vil
ministeren i forlængelse af samråd 14/5-20 redegøre for aktuelle svartider på co-
vid-19-test?”
Svar:
Test for COVID-19 foregår både i regi af det regionale sundhedsvæsen (sundhedsspo-
ret) og TestCenter Danmark, der er etableret under Statens Serum Institut (sam-
fundssporet).
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet oplysninger om svartider fra
Danske Regioner og Testcenter Danmark.
Fsva. svartider i sundhedssporet oplyser Danske Regioner følgende:
”Regio er e opgør svartider for he holdsvis 50 pct. af prøver e, 75 pct. af prøver e
og 95 pct. af prøverne. Den seneste opgjorte dato er den 8. juni. Det fremgår heraf:
50 pct. af prøverne er besvaret inden for 16 timer.
75 pct. af prøverne er besvaret inden for 22 timer.
95 pct. af prøverne er besvaret inden for 29 timer.
Dette betyder, at over 75 pct. af prøverne er besvaret inden for 24 timer.
Danske Regioner kan ikke opgøre antal og andel der har en svartid mellem 24
–
48 ti-
mer, 48
–
72 timer og over 72 timer. Men hele 95 procent af alle prøver er besvaret
inden for 29 timer. Regionerne har ikke opgørelser over de sidste 5 pct. af prøverne.
De vil have en længere svartid end 29 timer.
Regionerne gennemfører mellem 10.000 og 12.000 test på hverdage.
Regionerne opgør svartiderne hver uge, og har data fra og med den 6. maj. Der er en
positiv udvikling, idet svartiderne er reduceret i hele perioden. Opgørelsen af svarti-
derne er vægtet mellem regionerne. I weekenderne er svartiderne lavere. Dette hæn-
ger sammen med, at der er færre prøver.
De patientkritiske prøver besvares inden for 4-6 timer, og regionerne har anskaffet/er
ved at anskaffe point-of-care udstyr, der vil reducere svartiden til ca. 1 time. Dette ud-
styr kan eksempelvis benyttes på de fælles akutmodtagelser til hurtig afklaring af,
hvorvidt patie te skal fastholdes i isolatio
v.”