Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Koordineret med: FOPS
Sagsnr.: 2005766
Dok. nr.: 1206611
Dato: 13-05-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Torsdag d. 14. maj kl. 15-16, Sundheds- og Ældreudvalget, Landstingssalen
Samrådsspørgsmål BB
Hvad kan ministeren oplyse om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF), Per Larsen (KF), Martin Geertsen
(V), Ellen Trane Nørby (V) og Jane Heitmann (V).
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Lige nu ligger Danmark i top i forhold til, hvor mange der
testes
vi ligger aktuelt nr. 14 i verden ifølge hjemmesiden
world-o-meter. Vi har testet mere end 357.000 personer,
357.986 pr. 14. maj, og vi har udført i alt 416.835 prøver. Vi
er dermed et af de lande, der har testet suverænt flest i
forhold til indbyggertallet, en af dem der ligger suverænt i
toppen. Jeg er klar over, det er forhold, som oppositionen
prøver at negligere, vi ligger helt i top globalt. Og vi udvider
med flere målgrupper som led i indsatsen for at sørge for en
sikker genåbning af det danske samfund.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
Det har været en rejse i ukendt land at nå hertil, og det er
måske det, som samrådsspørgeren også dykker ned i i sin
motivation for samrådsspørgsmålet
og det vil jeg også
vende tilbage til i min besvarelse. Jeg kommer direkte fra at
have besøgt et af teltene i TestCenter Danmark i går aftes, og
tidligt i morges besøgte mikrobiologer på Odense
Universitetshospital, som gør en kæmpe indsats, en kæmpe
indsats, og som havde bygget op på kort, kort tid denne her
store, store indsats, som man gør i hele Danmark, og som har
placeret os nu i den absolutte verdenstop, fra et tidspunkt,
hvor vi ikke kendte sygdommen, hvor vi har været enormt
udfordrede ligesom nærmest alle andre lande på kapacitet, på
at skulle efteruddanne medarbejdere med mere. Derfor vil
jeg, på trods af humøret fra Venstre, tillade mig at sige tak til
vores medarbejdere, men også at glæde mig over det meget,
der er nået. Kæmpe respekt for medarbejdere, for vores
regioner, kæmpe respekt for de private virksomheder som
har helt konkret, helt kontant, og helt konkret hjulpet til at få
bygget vores testkapacitet op til det sted, hvor vi er nu.
COVID-19 er en helt ekstraordinær udfordring for vores land
generelt, for sundhedsvæsnet i særdeleshed. Vi er kommet
virkelig langt på få måneder.
Også i forhold til test er det sket ved, at danskerne har løftet i
flok.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
De tal, vi har nu, de er gode, men det er ikke planen, at vi
skal blive på det her niveau, det skal ikke være nogen
sovepude, at vi ligger flot netop nu. Vi skal følge
udviklingen tæt, teste bredt og tilpasse håndteringen, når
epidemien kalder på det.
[Fremadrettet strategi]
Og lige nu er vi som bekendt i en fase, hvor samfundet skal
åbnes op igen, så hurtigt som muligt, men selvfølgelig uden
at gå på kompromis med sundheden og sikkerheden. Og
derfor spiller test en helt central rolle i håndteringen af
COVID-19 også i den her fase. Det er faktisk særligt vigtigt,
når aktiviteten i mange sektorer begynder igen. For det er
bl.a. med udgangspunkt i test i stort omfang, at vi kan sikre
borgernes tryghed i forbindelse med genåbningen. Vi kan
sikre, at vi sætter ind og stopper smittekæder, at der ikke
findes skjulte smittelommer i samfundet.
Målet med genåbningen af Danmark er, gradvist at
genetablere aktiviteten, uden at sundhedsvæsnets kapacitet
sættes under pres.
Som det er partierne bekendt, fordi alle partier er med i
aftalen, så hviler genåbningsaftalen på fem elementer,
herunder test i form af:
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
o
En offensiv teststrategi med testning både i et
sundhedsspor og et samfundsspor, smitteopsporing og
isolation af smittede.
Og i tirsdags blev den teststrategi, som nævnt i aftalen fra
torsdag og fredag i sidste uge, for det kommende kvartal så
lanceret. Den skal understøtte, at smittetrykket holdes nede.
Der skal ske en øget testning, og der skal følges op på smitte
med effektiv kontaktopsporing og isolation af smittede. Det
vil sige, de tre ben er: test
opsporing
isolation.
Den danske testkapacitet er oprustet betydeligt. Aktuelt er
det regionernes kapacitet at kunne teste ca. 10.000 pr. dag.
Det søges udvidet yderligere. Det er det såkaldte
sundhedsspor.
Som supplement er der jo som bekendt iværksat en
yderligere testindsats
det såkaldte TestCenter Danmark,
hvor der er kapacitet til også 10.000 test pr. dag. Det er
samfundssporet.
Kernen i
sundhedssporet
er test af personer, der har
symptomer, med særligt fokus på dem med alvorlig sygdom,
eller hvor der er risiko for smittespredning hos særligt
sårbare grupper.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
Personer, der er indlagt på hospitalerne med anden sygdom
end COVID-19, bliver også testet i sundhedssporet, ligesom
personale i sundhedssektoren, ældresektoren eller på
området for socialt udsatte også testes i det spor i forbindelse
med konstateret smitte på institutioner med mere.
I
samfundssporet
de hvide telte - skal en række grupper af
asymptomatiske personer testes. Den højst prioriterede
målgruppe vil være personer, som har været i nær kontakt
med personer, der er smittede. Men vi tester som bekendt
også sundheds- og plejepersonale med daglig kontakt til
risikogrupper. Vi kigger hele tiden på at udvide med nye
grupper, fx pårørende til sårbare personer og vandrende
arbejdstagere. Vi er også gået i gang med at teste et
repræsentativt udsnit af befolkningen i stikprøve for at styrke
overvågningen af epidemien generelt.
I begge spor arbejdes der samtidig med at afprøve og
udbrede antistoftest.
Udviklingen bliver fulgt tæt. Senere vil regeringen
fremlægge en teststrategi for efteråret.
[Bagudrettet billede]
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
Hvis vi kigger tilbage på forløbet fra
sundhedsmyndighederne fik de første meldinger om
udbruddet af corona, var vi i Danmark hurtige til
overhovedet at kunne udføre test.
”SARS-CoV-2”
blev første
gang påvist den 7. januar 2020, og den genetiske sekvens
blev identificeret den 12. januar, og få dage efter, kunne vi
teste patienter i det danske sundhedsvæsen på to hospitaler.
Vi har over tid bevæget os fra en inddæmningsstrategi med
fokus på at håndtere, at smittede rejste ind i landet, til en
afbødningsstrategi, der skal begrænse smittespredningen
bredt i samfundet. Som jeg sagde før, har test har hele tiden
været en vigtig del af håndteringen af COVID-19.
Den strategi, der har været for test
hvem der skulle testes
hvornår
har løbende udviklet sig. Det har den, fordi den
viden, der er om den her nye sygdom, løbende er blevet
større og større, og fordi vi er blevet klogere på epidemiens
udvikling i Danmark.
Sundhedsmyndighederne tilpasser også tilgangen løbende
efter relevant viden om fx epidemiens forløb i udlandet og
internationale anbefalinger fra WHO og ECDC.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen har opdateret de generelle retningslinjer
til sundhedsvæsnet for håndtering af COVID-19 17 gange
siden første udgave fra 15. januar. Og i tråd med strategien
om at teste flere, er kredsen af personer med adgang til test
blevet udvidet ad flere omgange.
[Kapacitet]
I Danmark har vi ligesom resten af verden været bremset af
den globale mangel på bl.a. testkit. Og der har været
udfordringer med kapaciteten, så det ikke har været praktisk
muligt at teste i så stort omfang, som vi gerne ville.
Der er jo det, der er blevet arbejdet så målrettet på at gøre
noget ved netop for at øge antallet af test, og vores regioner
har udvidet deres testkapacitet markant. Og et vigtigt skridt
er, at vi med hjælp fra Novo Nordisk Fonden i tæt
samarbejde hermed har åbnet det nye testspor
samfundssporet, Testcenter Danmark. Det har været et
kæmpestort arbejde på rekordtid at bygge testkapaciteten op,
og det har bragt os hertil, hvor vi er i dag
helt i top blandt
verdens lande.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
I tråd med det, vi viderefører i den samlede teststrategi, har
der ved kapacitetsudfordringer været behov for at prioritere
de grupper, for hvem test er mest afgørende, foran andre
grupper. Og det vigtigste er i sådan en situation, at syge
både patienter med coronasymptomer eller andre
behandlingskrævende, der indlægges på vores hospitaler
og personalet i frontlinjen i sundheds- og plejesektoren samt
på socialområdet kan blive testet, fordi vi på den måde
beskytter de svageste bedst mod smitte.
Og vi har som bekendt udvidet kapaciteten, så 20.000 nu kan
testes hver dag. Vi har dermed sikret kapacitet til vores
offensive strategi med test af nære kontakter, plejepersonale
og så videre.
[Afslutning]
Så det har på intet tidspunkt været nogen hemmelighed, at
det har været en kæmpe opgave at bygge kapacitet op på
testområdet. Og at Sundhedsstyrelsens retningslinjer for test
er blevet ændret flere gange i takt med, at vi har fået mere
viden om sygdommen. Med ændringerne er der blevet skruet
op for omfanget af test, helt i tråd med regeringens
strategiske mål om at teste flere.
I en periode var der udfordringer med testkapaciteten, så det
blev nødvendigt at prioritere, og det satte styrelsen de
nødvendige rammer op for.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
Så kan man spørge: kunne der være kommunikeret mere
klart til befolkningen om de løbende ændringer i styrelsens
retningslinjer? Måske. Og det er helt naturligt, at vi - når vi
er på den anden side af denne krise - følger op på forløbet og
lærer også af det her element
så vi er forberedt, hvis vi skal
møde en lignende udfordring i fremtiden.
Nu er vi der, hvor 357.000 danskere er blevet testet. Og hvis
man har milde symptomer - så bliver man testet! Hvis man
bliver indlagt - så bliver man testet! Hvis man er på et
plejehjem med mistanke om smitte
så bliver man testet!
Og fra denne uge opsporer vi smittedes kontakter, så de kan
blive testet, uanset om de har symptomer eller ej.
Vi har testet personale i frontlinjen i vores sundheds- og
ældresektor, vi er rykket ud for at teste borgere på plejehjem
og andre institutioner, og på den måde har vi fundet 10.000
smittede. På den måde har vi stoppet smittekæderne.
Så vores fokus er på at navigere Danmark så godt, trygt og
sikkert som overhovedet muligt igennem pandemien. Lige
nu taler tallene for sig selv
Danmark klarer sig godt. Det er
selvfølgelig for tidligt at konkludere noget endeligt, men det
er positivt, at vi sammenlignet med andre lande oplever et
lavt smittetryk.
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1068: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 14/5-20 om regeringens hidtidige og fremadrettede test-strategier, til sundheds- og ældreministeren
Jeg ser frem imod at drøfte teststrategien for efteråret med
følgegruppen senere på året.
Tak for ordet.
Side 10