Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-11-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPANS
Sagsnr.: 1909313
Dok. nr.: 1026635
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 100 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 100:
”Hvad er i istere s ko
e tar til uddraget af rapporte ”O kost i ger og gevi -
ster ved øget rug af flash glukose ålere”,
januar 2019: Store afledte besparelser
ved rug af flash glukose ålere” fra Cope hage E o o i s for rug af glukose å-
lere, og giver det regeringen anledning til ændring af praksis så både børn og voksne
med diabetes og brug for nøjagtige blodsukkertal altid kan få ret til en gratis glukose-
måler fra enten kommune eller region, jf. SUU alm. del - bilag 33?
”
Svar:
Indledningsvist skal jeg gøre opmærksom på, at den rapport som bilag 33 refererer
til, er en rapport der er bestilt og finansieret af den virksomhed, der producerer flash
glukosemålere.
For så vidt angår børnene, har vi i den nationale diabeteshandlingsplan sikret, at alle
børn og unge til og med 18 med type 1-diabetes får tilbudt en glukosemåler.
Regionernes retningslinjer for udlevering af flash glukosemålere til voksne patienter
med type 1-diabetes trådte i kraft i andet halvår af 2019.
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra Danske Regioner,
som oplyser følgende:
”Danske
Regioner og regionerne er bekendte med analyserne fra Copenhagen Econo-
mics. De konkrete beregninger omkring omkostninger og gevinster er blevet vurderet
i regi af Det Nationale Netværk for Diabetes i forbindelse med at udarbejde oplæg til
retningslinjer for udlevering af flash glukosemålere for voksne med type 1 diabetes.
Den økonomiske analyse fra Copenhagen Economics har været taget i betragtning i
forhold til en samlet vurdering af, hvornår det ud fra både et fagligt og et økonomisk
hensyn kan begrundes, at man udleverer et behandlingsredskab på linje med insulin-
pumper, kontinuerte glukosemålere og øvrige behandlingsredskaber til specifikke pa-
tientgrupper. Det er ikke alle dele af den økonomiske analyse fra Copehagen Econo-
mics, som regionerne har fundet realistisk. Særligt scenarierne omkring gevinster an-
ses med forbehold. Regionerne lægger f.eks. vægt på, at gevinsterne, som Copeha-
gen Economics beskriver, er beregnet ift. en fireårig periode. De alvorlige følgeskader
af diabetes opstår over 10 til 20 år.”