Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2097851_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 214
Doknr.
18968
Dato
01-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. oktober 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 8 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke forvaltningsmæssige krav og øvrig lovgivning en
kommune skal følge, inden kommunen kan træffe afgørelse om, at et anbragt barn skal
hjemtages til biologisk familie?”
Svar:
En anbringelse uden for hjemmet skal som andre støtteforanstaltninger ophøre, når
formålet med foranstaltningen er opnået, når foranstaltningen ikke længere er for-
målstjenlig, eller når den unge fylder 18 år, jf. § 68 i lov om social service. Kommunen
skal således løbende påse, om anbringelsen fortsat opfylder sit formål, eller om der
grundlag for justere indsatsen eller hjemgive barnet eller den unge til forældremyn-
dighedsindehaveren. En anbringelse kan ophøre enten på initiativ af kommunen eller
på initiativ af forældremyndighedsindehaveren eller den anbragte unge, der er fyldt 15
år.
Hvis kommunen ikke længere finder, at der er grundlag for en anbringelse af barnet
eller den unge enten med eller uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver, skal
kommunen træffe en afgørelse om at hjemgive barnet eller den unge, og som altover-
vejende udgangspunkt samtidig fastsætte en hjemgivelsesperiode.
Hjemgivelsesperioden er en overgangsperiode, hvor barnet eller den unge fortsat er
anbragt, før barnet eller den unge faktisk overdrages til forældremyndighedsindehave-
ren. Formålet er at hindre, at en hjemgivelse sker pludseligt og uden forberedelse, så
den er til skade for barnets eller den unges trivsel og udvikling.
Perioden kan vare op til seks måneder, og længden skal fastsættes under hensyn til
bl.a. at sikre, at barnet eller den unge får en skånsom og planlagt hjemgivelse, og at der
er mulighed for at forberede eventuel fremadrettet støtte til barnet eller den unge eller
forældrene. Kommunen kan alene undlade at fastsætte en hjemgivelsesperiode i særli-
ge tilfælde, hvilket for eksempel kan være, hvis plejeforældrene flytter eller siger op
samtidig med, at barnet eller den unge af andre årsager skal hjemgives.
Kommunen skal altid tilbyde barnet eller den unge en samtale, før der træffes afgørel-
se om hjemgivelse, så barnet eller den unge får mulighed for at give sin holdning til
hjemgivelsen til kende. Kommunen skal endvidere også indhente en udtalelse fra an-
bringelsesstedet til belysning af sagen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke forvaltningsmæssige krav og øvrig lovgivning en kommune skal følge, inden kommunen kan træffe afgørelse om, at et anbragt barn skal hjemtages til biologisk familie, til social- og indenrigsministeren
2097851_0002.png
Derudover gælder forvaltningslovens regler, når kommunen skal træffe en afgørelse
om hjemgivelse. Det betyder bl.a., at parterne i afgørelsessagen har en række partsbe-
føjelser, f.eks. ret til partsaktindsigt og partshøring, og der stilles en række krav til
selve afgørelsen, f.eks. krav om begrundelse og klagevejledning.
Endelig skal kommunen forud for hjemgivelsen revidere barnets eller den unges hand-
leplan, og angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen.
Kommunens afgørelse om henholdsvis hjemgivelse og fastsættelse af en hjemgivelses-
periode kan påklages til Ankestyrelsen af forældremyndighedsindehaver og barnet
eller den unge, der er fyldt 12 år.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2