Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9577
Doknr.
315952
Dato
28-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 785 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 785:
”Vil ministeren redegøre for, om klager i socialtilsynene skal journaliseres?
Hvad er
konsekvensen, hvis journaliseringen af klagen ikke foretages korrekt eller slet ikke er
foretaget?”
Svar:
Forvaltningsmyndigheder, og det gælder også socialtilsynene, har journaliseringspligt.
Reglerne om journalisering findes i offentlighedslovens § 15. Pligten gælder for doku-
menter, der er modtaget eller afsendt af en myndighed som led i administrativ sagsbe-
handling i forbindelse med myndighedens virksomhed. Dette omfatter bl.a. klager
over socialtilsynenes afgørelser. Journaliseringspligten gælder kun for dokumenter,
der har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Formålet med journalisering er bl.a. at sikre nødvendig dokumentation i de enkelte
sager. Korrekt journalisering giver desuden overblik over sagens dokumenter, letter
sagsbehandlingen og understøtter kvalitet og effektivitet i myndighedens sagsbehand-
ling.
Mangelfuld journalisering indebærer bl.a. risiko for, at myndigheden skal bruge ekstra
ressourcer på at genskabe bortkomne eller slettede dokumenter. Desuden er der risiko
for, at en sags oplysningsgrundlag bliver mangelfuldt, hvilket har betydning for doku-
mentationen for, hvad der er sket i sagen, og i værste fald kan det betyde, at der træffes
en forkert afgørelse. Dette må anses for bekymrende dels for borgerens partsrettighe-
der og forvaltningens sagsbehandlingsmæssige pligter og dels for borgerens retssik-
kerhed.
Med venlig hilsen
Astrid Krag