Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2268788_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9502
Doknr.
315664
Dato
28-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 780 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 780:
”Vil
ministeren redegøre for, om Familieretshuset blåstempler en problematisk skils-
missekultur i nogle muslimske miljøer? Hvad vil ministeren gøre for nærmere at un-
dersøge problematikken?”
Svar:
Jeg er helt enig i, at danske myndigheder ikke skal følge fremmede skilsmissekulturer,
når de behandler skilsmissesager.
I Danmark behandles skilsmissesager alene af Familieretshuset og domstolene, og
sagerne afgøres udelukkende efter dansk ret. Det gælder også, selvom ægtefællerne
har en stærk tilknytning til udlandet.
Det samme gælder for de spørgsmål om navnlig forældremyndighed og børnebidrag,
som ofte opstår i forbindelse med en skilsmisse.
I pressen har der været omtale af såkaldte religiøse skilsmissekontrakter, der anvendes
i nogle muslimske miljøer. Ifølge pressen indeholder disse kontakter vilkår for skils-
missen, bl.a. om selve skilsmissen, forældremyndighed og børnebidrag.
Som kontrakterne er beskrevet i pressen, er de
bortset fra enkelte elementer
ikke
gyldige efter dansk ret. Dette er nærmere gennemgået i vedlagte notat.
I anledning af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Familieretshuset om Fa-
milieretshusets behandling af skilsmissesager, hvor der fremlægges en skilsmissekon-
trakt som beskrevet i pressen. Familieretshuset har oplyst følgende:
”Familieretshuset
skal indledningsvist understrege, at Familieretshuset ikke
godkender aftaler, der ikke er gyldige efter dansk ret.
Foruden de vilkår, der skal tages stilling til ved en skilsmisse, indgår ægtefæl-
lerne ofte en række aftaler om eksempelvis deres børn og om deling af deres
formue. Under behandlingen af skilsmissesagen kan ægtefællerne indsende så-
danne aftaler til Familieretshuset. Familieretshuset journaliserer i givet fald af-
talerne på skilsmissesagen. Men det betyder ikke, at Familieretshuset dermed
har godkendt
eller ”blåstemplet”
aftalerne eller de religiøse holdninger, der i
nogle situationer ligger til grund for aftalerne.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om ministeren kan redegøre for, om Familieretshuset blåstempler en problematisk skilsmissekultur i nogle muslimske miljøer, til social- og indenrigsministeren
2268788_0002.png
Familieretshuset er naturligvis opmærksom på og tager hånd om sager, hvor
magtbalancen mellem parterne er skæv, uanset grunden hertil, f.eks. vold, social
kontrol eller religiøs overbevisning.
I det omfang Familieretshuset bliver bekendt med, at ægtefæller i forbindelse
med en skilsmissesag har indgået aftaler, der ikke er gyldige efter dansk ret,
kontakter Familieretshuset dem med vejledning herom.
Endelig skal Familieretshuset understrege, at alle afgørelser om skilsmisse træf-
fes efter dansk ret, og at gyldigheden af religiøse skilsmissekontrakter ligeledes
vurderes på baggrund af dansk ret.”
På den baggrund finder jeg ikke anledning til yderligere undersøgelse af Familierets-
husets
godkendelse eller ”blåstempling” af
skilsmissekontrakter som de omhandlede.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag: Notat om religiøse skilsmissekontrakter
2