Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9498
Doknr.
315454
Dato
26-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 778 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 778:
”Den 23. september 2020 blev der udstedt en bekendtgørelse om mulighed for
lokalt
at fastsætte midlertidige besøgsrestriktioner på anbringelsessteder og botilbud m.v. på
socialområdet i forbindelse med håndtering af COVID-19. Bekendtgørelsen skulle
træde i kraft dagen efter, den 24. september 2020 og ophæves den 1. oktober 2020.
Den 24. september blev der imidlertid udstedt en ny bekendtgørelse, som først ophæ-
ves den 1. marts 2020. Ordførerne på området blev først orienteret herom d. 29. sep-
tember 2020 ved orienteringsbrev fra social- og indenrigsministeren. Vil ministeren i
den forbindelse redegøre for følgende:
-
Hvorfor var det nødvendigt at udstede to bekendtgørelser på to dage, når
smittetallene havde været stigende i flere dage op til udstedelsen af den første
bekendtgørelse?
Hvad ligger der til grund for, at bekendtgørelsen først skulle være gældende til
den 1. oktober, dvs. i ca. en uge, mens den efterfølgende skulle være gældende
til den 1. marts 2021, dvs. i hele 5 måneder?
Hvorfor blev ordførerne ikke orienteret om den væsentlige udvidelse af tidspe-
rioden i bekendtgørelsen
før fem dage efter udstedelsen?”
-
-
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at bekendtgørelsen om besøgsrestriktioner på socialom-
rådet er udstedt efter bemyndigelse fra sundheds- og ældreministeren. Bemyndigelsen
findes i den tilsvarende bekendtgørelse om besøgsrestriktioner på sundheds- og æld-
reområdet.
På grund af smittesituationen med COVID-19 er bekendtgørelsen på sundheds- og
ældreområdet blevet forlænget flere gange. Den oprindelige ophævelsesdato var den 1.
juli 2020. Dernæst blev den ændret til den 1. september 2020, så til den 1. oktober
2020 og senest til den 1. marts 2021.
Der er siden sommerferien ad flere omgange indført regler om generelle midlertidige
besøgsrestriktioner på sociale tilbud i en række kommuner. Disse regelændringer har
hver gang af lovtekniske årsager skullet følge den aktuelle ophævelsesdato for be-
kendtgørelsen på sundheds- og ældreområdet.
På grund af de mange ændringer og de efterhånden mange kommuner, der blev omfat-
tet af de generelle midlertidige restriktioner, var det af lovtekniske årsager nødvendigt