Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2268000_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9498
Doknr.
315454
Dato
26-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 778 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 778:
”Den 23. september 2020 blev der udstedt en bekendtgørelse om mulighed for
lokalt
at fastsætte midlertidige besøgsrestriktioner på anbringelsessteder og botilbud m.v. på
socialområdet i forbindelse med håndtering af COVID-19. Bekendtgørelsen skulle
træde i kraft dagen efter, den 24. september 2020 og ophæves den 1. oktober 2020.
Den 24. september blev der imidlertid udstedt en ny bekendtgørelse, som først ophæ-
ves den 1. marts 2020. Ordførerne på området blev først orienteret herom d. 29. sep-
tember 2020 ved orienteringsbrev fra social- og indenrigsministeren. Vil ministeren i
den forbindelse redegøre for følgende:
-
Hvorfor var det nødvendigt at udstede to bekendtgørelser på to dage, når
smittetallene havde været stigende i flere dage op til udstedelsen af den første
bekendtgørelse?
Hvad ligger der til grund for, at bekendtgørelsen først skulle være gældende til
den 1. oktober, dvs. i ca. en uge, mens den efterfølgende skulle være gældende
til den 1. marts 2021, dvs. i hele 5 måneder?
Hvorfor blev ordførerne ikke orienteret om den væsentlige udvidelse af tidspe-
rioden i bekendtgørelsen
før fem dage efter udstedelsen?”
-
-
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at bekendtgørelsen om besøgsrestriktioner på socialom-
rådet er udstedt efter bemyndigelse fra sundheds- og ældreministeren. Bemyndigelsen
findes i den tilsvarende bekendtgørelse om besøgsrestriktioner på sundheds- og æld-
reområdet.
På grund af smittesituationen med COVID-19 er bekendtgørelsen på sundheds- og
ældreområdet blevet forlænget flere gange. Den oprindelige ophævelsesdato var den 1.
juli 2020. Dernæst blev den ændret til den 1. september 2020, så til den 1. oktober
2020 og senest til den 1. marts 2021.
Der er siden sommerferien ad flere omgange indført regler om generelle midlertidige
besøgsrestriktioner på sociale tilbud i en række kommuner. Disse regelændringer har
hver gang af lovtekniske årsager skullet følge den aktuelle ophævelsesdato for be-
kendtgørelsen på sundheds- og ældreområdet.
På grund af de mange ændringer og de efterhånden mange kommuner, der blev omfat-
tet af de generelle midlertidige restriktioner, var det af lovtekniske årsager nødvendigt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 778: Spm. om, hvorfor var det nødvendigt at udstede to bekendtgørelser på to dage, når smittetallene havde været stigende i flere dage op til udstedelsen af den første bekendtgørelse m.v., til social- og indenrigsministeren
2268000_0002.png
ad to omgange at udstede bekendtgørelsen på socialområdet i en ny samlet udgave.
Dette blev også gjort for at gøre oversigten over omfattede kommuner mere overskue-
lig i form af en liste i bekendtgørelsens bilag. Disse udgaver blev offentliggjort i Lovti-
dende den 16. og 24. september.
De to september-bekendtgørelser blev udstedt, lige inden ophævelsesdatoen for be-
kendtgørelsen på sundheds- og ældreområdet blev forlænget til den 1. marts 2021.
Derfor var ophævelsesdatoen for de to september-bekendtgørelser af lovtekniske årsa-
ger nødt til at være den samme, som bekendtgørelsen på sundheds- og ældreområdet
havde på dette tidspunkt, nemlig den 1. oktober 2020.
Det var først i slutningen af september, at bekendtgørelsen på sundheds- og ældreom-
rådet blev forlænget til den 1. marts 2021. Denne ændring blev offentliggjort i Lovti-
dende den 29. september 2020, hvor der samtidig også skete forlængelse af bekendt-
gørelsen på socialområdet. Dette blev straks samme dag meddelt til socialordførerne.
Social- og Indenrigsministeriet er løbende i kontakt med sundhedsmyndighederne i
forhold til besøgsrestriktioner på socialområdet. På grund af den aktuelle smittesitua-
tion med COVID-19, er der stadig behov for regler herom. De generelle midlertidige
besøgsrestriktioner, der er indført for sociale tilbud i en række kommuner vil dog uan-
set ophævelsesdatoen den 1. marts 2021 blive ophævet i samråd med sundhedsmyn-
dighederne, så snart det er muligt. Der har f.eks. tidligere på efteråret været indført
generelle besøgsrestriktioner i Silkeborg, Varde, Aalborg og Aarhus, som efterfølgende
er ophævet. Der er dog på ny indført generelle besøgsrestriktioner i Aarhus.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2