Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2269062_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9577
Doknr.
315952
Dato
28-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 786 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 786:
”Kan socialtilsynene føre tilsyn uden at møde fysisk op i en given sagen? Kan
fysisk
fremmøde f.eks. erstattes med et telefonopkald, og kan tilsynet alene på den baggrund
udarbejde en tilsynsrapport?”
Svar:
Socialtilsynet fører løbende tilsyn med, at tilbuddene ud fra en samlet faglig vurdering
har den fornødne generelle kvalitet.
Socialtilsynet skal, som led i det driftsorienterede tilsyn, både føre kontrol med
forholdene i tilbuddet, og indgå i dialog med tilbuddet med henblik på sikring og
udvikling af kvaliteten i tilbuddet.
Socialtilsynet skal aflægge minimum ét årligt tilsynsbesøg pr. tilbud og tilrettelægger i
øvrigt selv tilsynsarbejdet ud fra en risikobaseret vurdering af forholdene i det enkelte
tilbud. Socialtilsynet skal således føre et mere intensivt tilsyn med et tilbud, når der er
forhold, som giver anledning til, at der skal holdes ekstra øje med stedet. Socialtilsynet
kan f.eks. intensivere tilsynet ved at aflægge flere tilsynsbesøg. Tilsynsbesøgene kan
være anmeldte eller uanmeldte.
En øget tilsynsintensitet kan også komme til udtryk på andre måder end i form af flere
tilsynsbesøg. F.eks. kan socialtilsynet anmode et tilbud om yderligere oplysninger eller
indhente yderligere oplysninger fra andre kilder. Sådanne oplysninger kan f.eks. gives
telefonisk eller på skrift. Socialtilsynet kan også prioritere at fokusere på bestemte
forhold i det konkrete tilbud.
Tilsynsbesøget vil ofte være omdrejningspunktet for tilsynsprocessen, men
tilsynsbesøg er som nævnt blot én af de informationskilder, socialtilsynet har.
Den risikobaserede tilgang betyder også, at tilsynet ikke behøver at gennemgå alle
kvalitetstemaerne ifm. alle tilsyn. Om der er behov for et tilsynsbesøg kan afhænge af,
hvilke kvalitetstemaer, der aktuelt er i fokus. Tilsyn med tilbuddets økonomi
forudsætter f.eks. ikke nødvendigvis et tilsynsbesøg, mens tilsyn med de fysiske
rammer vanskeligt kan foregå uden et tilsynsbesøg.
Med venlig hilsen
Astrid Krag