Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9326
Doknr.
315951
Dato
28-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 761 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 761:
”Vil ministeren redegøre for, hvor meget der skal til for at fjerne en plejegodkendelse,
når plejefamilien har mange års erfaring, og synes ministeren, at et tilsynsbesøg på 1�½
time, hvor den ene time f.eks. går med børnesamtaler, kan danne et fagligt forsvarligt
grundlag for en lukning eller skal et tilsyn være undrende og lave en grundig undersø-
gelse af de forhold, der er i en plejefamilie, før man lukker, og når der ikke er noget
akut, er det så okay, at et tilsyn bare tilsidesætter socialtilsynslovens § 5 og vurderer, at
forholdet er uforbederligt?”
Svar:
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler ophør af en plejefamilies
godkendelse, kan jeg i det hele henvise til min samtidige besvarelse af SOU alm. del
spm. 758.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler socialtilsynets løbende
driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud, herunder plejefamilier, kan jeg i det hele
henvise til min besvarelse af SOU alm. del spm. 786, hvoraf det bl.a. fremgår, at social-
tilsynet selv tilrettelægger tilsynsarbejdet ud fra en risikobaseret konkret vurdering af
forholdene i den enkelte plejefamilie. Socialtilsynet afgør således selv, hvilke temaer i
kvalitetsmodellen der skal være fokus på i tilsynsbesøget, samt hvem det f.eks. er rele-
vant at interviewe, og hvor mange anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg, der er behov
for at aflægge. Socialtilsynet skal ved varetagelsen af tilsynsopgaven indhente relevant
information, herunder fra handlekommuner, de anbragte børn hos plejefamilierne,
plejefamilien selv og andre relevante personer.
Uanset at socialtilsynene selv tilrettelægger tilsynsarbejdet ud fra en risikobasseret
tilgang, skal socialtilsynet som offentlig myndighed altid sikre, at en sag er tilstrække-
ligt oplyst, inden der træffes afgørelse. Det er et grundlæggende princip i forvaltnings-
retten. Formålet med officialprincippet er at understøtte, at der træffes materielt lovli-
ge og rigtige afgørelser. Ikke mindst af hensyn til borgerne.
Generelt ift. socialtilsynets driftsorienterede tilsyn vil jeg gerne understrege, at social-
tilsynets opgave dels er at føre kontrol med forholdene i plejefamilierne, men nok så
vigtigt er deres opgave at bidrage til, at kvaliteten løbende fastholdes og udvikles i
plejefamilierne. Et vigtigt redskab til begge dele er dialogen, det konstruktive samar-
bejde og gennemsigtigheden i socialtilsynets handlinger, observationer og afgørelser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag