Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2269017_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9326
Doknr.
315951
Dato
28-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 758 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 758:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har, såfremt Socialtilsynet
ube-
rettiget lukker et socialt tilbud eller afgør, at en plejefamilies godkendelse skal ophø-
re?”
Svar:
Socialtilsynet kan efter de gældende regler træffe afgørelse om ophør af godkendelsen
af et tilbud eller en plejefamilie, hvis tilsynet ud fra en samlet faglig vurdering konklu-
derer, at den generelle kvalitet i tilbuddet eller plejefamilien er utilstrækkelig. Et ophør
af en godkendelse træffes således af hensynet til beboerne i tilbuddet eller de anbragte
i plejefamilien, som har krav på en kvalificeret indsats.
En afgørelse om ophør vil f.eks. efter en konkret vurdering kunne komme på tale, hvis
de forhold, der lå til grund for godkendelsen, har ændret sig væsentligt, og tilbuddet
eller plejefamilien dermed ikke længere opfylder betingelserne, som lå til grund for
godkendelsen.
Det forudsættes, at der forinden har været en dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet
eller plejefamilien, så tilbuddet eller plejefamilien har haft mulighed for at rette op på
forholdene. Der behøver ikke at have været givet et påbud eller være iværksat et skær-
pet tilsyn, før der kan træffes afgørelse om ophør af en godkendelse.
En afgørelse om ophør af en godkendelse skal fastsætte en rimelig frist, så både til-
buddet eller plejefamilien og kommunen/kommunerne, der har ansvaret for borgerne
i tilbuddet eller i plejefamilien, har mulighed for at indrette sig på det. Der kan dog
være særlige situationer, hvor godkendelsen bringes til ophør omgående, f.eks. som
følge af begrundet mistanke om seksuelle overgreb, eller hvor der i øvrigt er akut risiko
for borgernes sikkerhed og sundhed.
Dialogen mellem socialtilsynet og tilbuddet eller plejefamilien er et afgørende element
i det driftsorienterede tilsyn, og dialogen er også en forudsætning for, at socialtilsynet
kan bidrage til at udvikle kvaliteten. Dialogen er også afgørende for, at socialtilsynet
kan træffe en korrekt og oplyst afgørelse om f.eks. ophør af godkendelse
Hvis tilbuddet eller plejefamilie er uenig i socialtilsynets afgørelse om ophør af god-
kendelsen, kan der klages til det pågældende socialtilsyn, som herefter skal genvurdere
sagen. Hvis afgørelsen fastholdes, videresendes klagen til Ankestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 758: Spm. om, hvilke konsekvenser det har, såfremt Socialtilsynet uberettiget lukker et socialt tilbud eller afgør, at en plejefamilies godkendelse skal ophøre, til social- og indenrigsministeren
2269017_0002.png
Afgørelser om ophør af godkendelse har som udgangspunkt opsættende virkning. Det
betyder, at tilbuddet eller plejefamilien kan fortsætte, indtil Ankestyrelsen træffer
afgørelse i sagen. Borgerne i tilbuddet eller plejefamilien kan således forblive der, ind-
til Ankestyrelsen har truffet endelig afgørelse.
Der kan dog være særlige forhold, der gør det påkrævet, at socialtilsynet kan træffe
afgørelse om, at en klage ikke skal have opsættende virkning. Det vil medføre, at til-
buddets eller plejefamiliens godkendelse ophører straks. Det kan eksempelvis være
tilfældet, når forholdene eller kvaliteten i tilbuddet eller plejefamilien er af en sådan
karakter, at det giver anledning til bekymring for borgernes sikkerhed, sundhed eller
lignende.
Hvis Ankestyrelsen ikke er enig i socialtilsynets afgørelse om, at tilbuddets eller pleje-
familiens godendelse skal ophøre, og derfor ændrer eller ophæver socialtilsynets afgø-
relse, betyder det, at tilbuddets eller plejefamiliens godkendelse træder i kraft igen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2