Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2264985_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9300
Doknr.
317813
Dato
21-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 755 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 755:
”Er ministeren tilfreds med plejefamiliers fire dages uddannelse set i lyset
af, at det
ofte er meget behandlingskrævende børn, der ender i familiepleje, og set i lyset af at
regeringen vil anbringe flere børn?”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at anbragte børn vokser op i hjem med trygge og stabile ram-
mer, uanset hvilke støttebehov barnet måtte have. Det forudsætter, at vores plejefami-
lier kan rumme børn med forskellige behov, og familierne godkendes i dag generelt
efter tre kategorier på baggrund af en samlet vurdering af familiens kompetencer.
Kategorierne
er ’almene’, ’forstærkede’ og ’specialiserede’ plejefamilier, hvor sidst-
nævnte er familier, der kan tage imod børn med svære støttebehov. De vil have særlige
kompetencer og kvalifikationer, der gør dem egnet hertil
det kan være uddannel-
sesmæssige kvalifikationer, solid erfaring med at arbejde med udsatte børn og unge
mv.
Når spørgeren henviser til ”plejefamiliers fire dages uddannelse”, antager jeg, at der
her menes det grundkursus, som er en integreret del af godkendelsesprocessen til at
blive plejefamilie, og som skal have en varighed på minimum fire dage. Grundkurset
står dog ikke alene, når der ses på en plejefamilies kvalifikationer, der som nævnt kan
være øvrig uddannelse, relevant erfaring, mv. Socialtilsynet godkender familierne ge-
nerelt til en af de tre kategorier på baggrund af en samlet vurdering, der følger en fast
kvalitetsmodel. Grundkurset udgør således ikke den eneste kvalifikation for en pleje-
familie, og i vurderingen af plejefamiliens kvalitet ses der på en lang række af para-
metre.
Plejefamilierne modtager desuden efteruddannelse, supervision, rådgivning og vejled-
ning i overensstemmelse med plejeopgavens omfang, ligesom der kan sættes ind med
supplerende støtte eller behandling til plejebarnet.
Det er helt afgørende, at kvaliteten i anbringelser er gennemgående høj, og det gælder
naturligvis også anbringelsesstederne og støtten til plejeforældre og
–børn.
Regerin-
gen har generelt et stort fokus på området og vil senere på året komme med udspillet
’Børnene Først’, der skal sikre, at anbragte børn og unge får en tryg og omsorgsfuld
opvækst.
Med venlig hilsen
Astrid Krag