Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2293471_0001.png
Bilag 3
Børne- og Undervisningsministeriets område
frit valg og beregningsmetoder
Dagtilbud
Nedenstående oversigt indeholder en overordnet beskrivelse af reglerne for beregning af
driftstilskud til tilbud på dagtilbudsområdet. De anførte regler for beregning i forbindelse med frit
valg er indført på forskellige tidspunkter, men fælles gælder, at de er fastsat ud fra niveauet i det
enkelte barns opholdskommune, således at der sikres sammenhæng til opholdskommunens
serviceniveau.
Tilbudstype
Kommunal dagpleje
Privat dagpleje
Beregningsmetode
Tilskud skal udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct.
af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den kommunale dagpleje.
Tilskud til privat dagpleje fastsættes af kommunalbestyrelsen. Forældrenes
egenbetaling kan højst udgøre 25 pct. af den private dagplejes budgetterede
bruttodriftsudgifter som aftalt med kommunalbestyrelsen.
Tilskud skal udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct.
af de budgetterede bruttodriftsudgifter for ophold i daginstitutioner.
Ved optagelse i et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen
beregnes opholdskommunens tilskud, så det svarer til de gennemsnitlige
budgetterede nettodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i
opholdskommunen som beregnet for den aldersgruppe, barnet tilhører.
Tilskuddet kan dog højst svare til opholdskommunens tilskudsprocent for
aldersgruppen beregnet af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i
det benyttede dagtilbud i institutionskommunen som beregnet i
institutionskommunen.
Driftstilskuddet svarer til de gennemsnitlige budgetterede
nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter pr. barn i et
alderssvarende dagtilbud i kommunen. Driftstilskuddet kan fastsættes, så
det svarer til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive
støttepædagogudgifter pr. barn i en alderssvarende daginstitution, såfremt
dette er højere.
Kommunalbestyrelsen fastsætter tilskuddet til privat pasning. Tilskuddet
skal udgøre mindst 75 pct. af den billigste budgetterede nettodriftsudgift pr.
plads eksklusive udgifter til støttepædagog i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre 75 pct. af
forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.
Kommunalbestyrelsen fastsætter tilskud til pasning af egne børn. Tilskuddet
kan højst udgøre 85 pct. af den billigste nettodriftsudgift i et dagtilbud til
samme aldersgruppe i kommunen.
Kommunalbestyrelsen giver et tilskud pr. barn i ordningen i henhold til den
aftale, der er indgået med puljeordningen.
Kommunale, selvejende
og udliciterede
daginstitutioner
Dagtilbud i anden
kommune
Privatinstitutioner
Tilskud til privat
pasning, herunder
fleksibel pasning som led
i et kombinationstilbud
Tilskud til pasning af
egne børn
Puljeordninger
Grundskole
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: MFU spm. om, hvilke beregningsmetoder der anvendes ifm. frit valg, til social- og indenrigsministeren
2293471_0002.png
Nedenstående oversigt indeholder en overordnet beskrivelse af reglerne for beregning af
driftstilskud til fri- og privatskoler på grundskoleområdet. Derudover indeholder tabellen en
redegørelse for regelgrundlaget for frit valg på folkeskoleområdet. Som det fremgår af tabellen, er
frit valg på folkeskoleområdet et rent mellemkommunalt anliggende, og Børne- og
Undervisningsministeriet anvender ikke nogen regnemodeller i den forbindelse.
Grundskoletilbud
Fri- og privatskoler
Beregningsmetode
Staten yder et driftstilskud pr. årselev i fri- og privatskoler beregnet som en
andel (tilskudsprocenten) af nettodriftsudgiften pr. elev i folkeskolen på
landsplan 3 år før finansåret, og med tillæg af et pensionstillæg.
Tilskudsprocenten er 76 pct. i finansåret 2020.
Kommunerne betaler et kommunalt bidrag pr. elev i fri- og privatskoler til
staten til medfinansiering af fri- og privatskoler. Det kommunale bidrag
fastsættes som en andel af tilskudsandelen af driftstilskuddet til fri- og
privatskoler. I finansåret 2020 udgør den kommunale bidragsandel 85 pct.
Fri- og privatskolerne skal have andre indtægter end statstilskud i form af
skolepenge eller anden indtægt. Der er fastsat en mindstegrænse for
egendækningen på 1/8 af driftstilskuddet.
Efter folkeskolelovens § 36, stk. 3, har forældre krav på, at deres barn
optages i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en anden
kommune, under forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer,
kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat.
Reglerne om bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis
forældrene benytter sig af valg af folkeskole i en anden kommune end
bopælskommunen, fremgår af §§ 2-6 i bekendtgørelse nr. 1000 af 15.
september 2014 om hvilken kommune udgiften til folkeskolens
undervisning m.v. endeligt påhviler. Disse regler finder anvendelse, hvis
kommunerne ikke indgår anden aftale herom.
I de tilfælde, hvor der ikke indgås en aftale om bopælskommunens betaling
til skolekommunen, er tilbagefaldsreglen, at bopælskommunens betaling til
skolekommunen udgør bopælskommunens gennemsnitlige udgift pr.
folkeskoleelev, dog højst et beløb svarende til skolekommunens tilsvarende
udgift, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1.
Det følger af bekendtgørelsens § 2, stk. 2, at tilbagefaldsreglen for
specialundervisning er, at bopælskommunen betaler den forventede udgift
forbundet med elevens undervisning. Ved basisundervisning i dansk som
andetsprog betaler bopælskommunen den faktiske udgift forbundet med
elevens undervisning.
Folkeskole
Folkeskole i anden
kommune
2