Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2293470_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato:
<Vælg dato>
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPMMES
Sagsnr.: 2014530
Dok. nr.: 1428441
Bilag 2
Sundheds- og Ældreministeriets område
frit valg og
beregningsmetoder
På sundheds- og ældreområdet er der frit valg inden for mange forskellige områder. I
nedenstående oversigt fremgår fritvalgsordninger og korte beskrivelser af
beregningsmetoder.
Tilbudstype
Frit valg og beregningsmetode
Fastsættelse af afregningspriser til leverandører af personlig og praktisk hjælp og
madservice hænger sammen med hvilken kontraktform, som kommunalbestyrelsen har
valgt at anvende, herunder om der eksempelvis er tale om udbud eller en
Personlig pleje og praktisk hjælp
godkendelsesordning. Derudover kan det oplyses at der i serviceloven ikke er fastsat
særskilte beregningsmetoder for kommunalbestyrelsens konkurrenceudsættelse ifm.
etablering af borgernes frie valg af leverandør af personlig pleje og praktisk hjælp efter § 83
i serviceloven.
Madservice
Prisfastsættelsen af madservice er den samme som ved personlige pleje og praktisk hjælp.
En borger, der er visiteret til en plejebolig, har ret til at vælge en friplejebolig.
Friplejeboligleverandøren kan afregnes efter to forskellige systemer, også omtalt som det
oprindelige og det nye afregningssystem. Det oprindelige er baseret på tre
afregningsmoduler og en række nationale takster, som er fastsat på baggrund af
Plejebolig
omkostningsanalyser i kommunernes tilsvarende tilbud. Det nye afregningsmodel er baseret
på, at friplejeboligleverandøren og kommunalbestyrelsen kan aftale én eller flere takster for
levering af ydelser i friplejeboliger. Hvis parterne ikke kan opnå en aftale, skal taksterne
beregnes af kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen. Det skal ske på baggrund af
beliggenhedskommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved drift af tilsvarende
tilbud.
Reglerne om frit sygehusvalg fremgår af sundhedslovens § 86. En person, der henvises til
sygehusbehandling, kan vælge mellem bopælsregionens egne sygehuse, andre regioners
sygehuse og de private sygehuse m.fl., der er nævnt i sundhedslovens § 79, stk. 2.
Efter sundhedslovens § 235 afholder bopælsregionen udgifter til sygehusbehandling m.v.
efter bl.a. § 86. Den region, der yder sygehusbehandlingen, kan opkræve bopælsregionen
eller opholdsregionen betaling herfor. Bopælsregionens pligt til at yde vederlagsfri behandling
i henhold til § 79, stk. 2, er begrænset til en årlig økonomisk ramme for hver institution. De
økonomiske rammer er senest fastsat i bekendtgørelse nr. 1348 af 9. december 2019 om
økonomiske rammer for frit valg til private specialsygehuse m.v.
Frit sygehusvalg
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: MFU spm. om, hvilke beregningsmetoder der anvendes ifm. frit valg, til social- og indenrigsministeren
2293470_0002.png
Tilbudstype
Frit valg og beregningsmetode
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1348
De overordnede afregningsprincipper er fastsat i bekendtgørelse nr. 290 af 16. april 2018
om regioners betaling for sygehusbehandling ved en anden regions sygehusvæsen
(Takstbekendtgørelsen). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/290
Reglerne om udvidet frit sygehusvalg fremgår af sundhedslovens § 87.
Udvidet frit sygehusvalg i forhold til behandling indebærer, at patienter, der er henvist til
sygehusbehandling, kan vælge at blive behandlet på et (privat) aftalesygehus, hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 30 dage, efter patienten er udredt, kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et samarbejdssygehus.
Udvidet frit sygehusvalg i forhold til udredning indebærer, at en patient kan vælge at blive
helt eller delvist udredt på et (privat) aftalesygehus, hvis bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke inden for 30 dage kan tilbyde patienten endelig udredning
ved egne sygehuse eller et af samarbejdssygehusene. Ved udredningsforløb, som af faglige
årsager ikke kan afsluttes inden for 30 dage, gælder udvidet frit sygehusvalg til de dele af
forløbet, som forlænges yderligere af kapacitetsmæssige årsager.
Efter sundhedslovens § 87, stk. 4, indgår Danske Regioner aftale med de privatejede
sygehuse, klinikker m.v., som ønsker at indgå aftale om behandling af patienter efter reglerne
om udvidet frit sygehusvalg.
Efter sundhedslovens § 235 afholder bopælsregionen udgifter til sygehusbehandling m.v.
efter bl.a. § 87. Den region, der yder sygehusbehandlingen, kan opkræve bopælsregionen
eller opholdsregionen betaling herfor. Bopælsregionens pligt til at yde vederlagsfri behandling
i henhold til § 79, stk. 2, er begrænset til en årlig økonomisk ramme for hver institution. De
økonomiske rammer er senest fastsat i bekendtgørelse nr. 1348 af 9. december 2019 om
økonomiske rammer for frit valg til private specialsygehuse m.v.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1348
De overordnede afregningsprincipper er fastsat i bekendtgørelse nr. 290 af 16. april 2018
om regioners betaling for sygehusbehandling ved en anden regions sygehusvæsen
(Takstbekendtgørelsen). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/290
Fsva. alment praktiserende læger og praktiserende speciallæger ydes vederlagsfri
behandling efter Sundhedslovens § 60 og § 64.
For gruppe 1-sikrede borgere har man frit valg af praktiserende læge inden for en afstand af
15 kilometer fra sin bopæl (mindst to lægeklinikker), såfremt den pågældende læge har
åbent for tilgang af patienter. Man kan til enhver tid skifte praktiserende læge mod et gebyr
på 205 kr. (2020-priser), dog kan man også skifte læge gebyrfrit efter en række
undtagelser, fx ved flytning.
For gruppe 1-sikrede borgere har man frit valg af praktiserende speciallæge, der har
overenskomst med Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Behandling kræver som
udgangspunkt lægehenvisning, dog er der en række undtagelser, bl.a. kræver øjenlæge- og
ørelægehjælp ikke lægehenvisning.
Langt størstedelen af ydelseshonorarer for almen praksis og speciallægepraksis aftales i
overenskomstaftaler.
Side 2
Udvidet frit sygehusvalg
Valg af alment praktiserende læge
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: MFU spm. om, hvilke beregningsmetoder der anvendes ifm. frit valg, til social- og indenrigsministeren
2293470_0003.png
Tilbudstype
Valg af praktiserende speciallæge
Frit valg og beregningsmetode
Se ”valg af alment praktiserende læge”.
Unge på 16 og 17 år kan vælge at modtage det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud hos
en praktiserende tandlæge efter eget valg, selv om kommunalbestyrelsen har besluttet at
tilrettelægge ungdomstandplejen på offentlige klinikker eller har indgået aftale med én eller
flere tandlæger om varetagelse af opgaven. Ønsker unge på 16 og 17 år en anden eller
dyrere behandling i privat tandlægepraksis end den, der kan godkendes af kommunen, kan
Frit valg i den kommunale børne- og
ungetandpleje
de få refunderet et beløb svarende til prisen på den behandling, som kommunalbestyrelsen
har godkendt.
Børn og unge under 16 år, der ønsker et andet tandplejetilbud end det,
kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at modtage børne- og
ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter eget valg. Valg af privat praksis gælder det
samlede tandplejetilbud,
Der er ikke fastsat regler om prisfastsættelse i forhold til frit valg af genoptræning. Det følger
af § 1 i bekendtgørelse nr. 919 af 22/06/2018 om aftaleindgåelse i forhold til frit valg af
genoptræning efter sundhedsloven, at KL indgår aftaler med private leverandører om
levering af genoptræning efter sundhedslovens § 140, stk. 4, jf. kapitel 2. Aftaler kan indgås
med enkeltleverandører eller som rammeaftaler med foreninger, brancheorganisationer etc.,
Frit valg af genoptræningstilbud efter
udskrivning fra sygehus
hvor enkeltleverandørerne løbende kan tilslutte sig rammeaftalerne, såfremt de lever op til
de fastsatte krav. Det følger af stk. 2, at KL ved indgåelse af aftaler med nye leverandører
efter stk. 1 om ydelser, hvor der allerede er indgået aftaler, kan tage udgangspunkt i den
eller de allerede indgåede aftaler om den pågældende type genoptræning. KL har med
ordningen forholdsvis stor frihed i forhold til at tilrettelægge aftaleindgåelse m.v. KL skal dog
blandt andet sikre, at private leverandører har mulighed for at indgå aftaler på rimelige
vilkår.
Idet det lægges til grund, at der med beregningsmetode i denne sammenhæng sigtes til
betalingsforpligtelse, kan det oplyses, at borgerens bopælskommune efter sundhedslovens §
Frit valg ifm. lægelig stofmisbrugsbehandling 252 afholder udgifter til behandling for alkoholmisbrug efter § 141 og til lægelig
(substitutionsbehandling)
stofmisbrugsbehandling efter § 142, og at denne forpligtelse også gælder, når borgeren gør
brug af retten til frit valg.
Frit valg ifm. alkoholbehandling
Se ”fritvalg ifm. Lægelig stofmisbrugsbehandling (substitutionsbehandling)”.
Efter henvisning til psykologbehandling fra alment praktiserende læge yder Regionsrådet i
den borgeres bopælsregion et tilskud på 60 pct. af de i overenskomst mellem Regionernes
Frit valg af psykolog
Lønnings- og Takstnævn og Dansk Psykolog Forening fastsatte honorarer pr.
psykologkonsultation jf. bekendtgørelse om tilskud til psykologbehandling i praksissektoren
for særligt udsatte persongrupper § 2, stk. 1, § 4, stk. 1-2.
Side 3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: MFU spm. om, hvilke beregningsmetoder der anvendes ifm. frit valg, til social- og indenrigsministeren
2293470_0004.png
Tilbudstype
Frit valg og beregningsmetode
I nærmere bestemte tilfælde betaler Regionsrådet hele psykologens honorar efter henvisning
fra alment praktiserende læger. Det gælder for det første for personer mellem 18 år og 21 år
(inkl.), der lider af let til moderat depression eller angst. Dette er en forsøgsordning, som
løber til og med 2021, jf. § 4, stk. 5. For det andet betaler regionsrådet hele psykologens
honorar for personer, som har forældremyndigheden over et barn, der afgår ved døden inden
det fyldte 18. år som følge af en anerkendt behandlings- eller lægemiddelskade efter klage-
og erstatningsloven, jf. § 4, stk. 4. Familierne skal i dette tilfælde søge om godtgørelsen hos
Patienterstatningen, men skal henvises til psykologhjælpen gennem egen læge.
Tilskuddet eller den fulde betaling af psykologens honorar ydes til op til 12 konsultationer.
For patienter, der lider af let til moderat depression eller angst, er der dog mulighed for at
blive genhenvist af alment praktiserende læge til yderligere 12 konsultationer, jf. § 3. Tilskud
til psykologbehandling er desuden betinget af, at behandlingen ydes af en psykolog, der har
tilsluttet sig den gældende overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og
Dansk Psykolog Forening, og således er tildelt et ydernummer, jf. § 2, stk. 1.
Der er frit valg mellem kiropraktorer, men offentligt tilskud forudsætter behandling ved
Frit valg af kiropraktor
overenskomsttilsluttet kiropraktor. Taksterne for ordningen er fastsat i overenskomsten
mellem RLTN og Dansk Kiropraktor Forening.
Der er frit valg mellem fodterapeuter, men offentligt tilskud forudsætter behandling ved
Frit valg af fodterapeut
overenskomsttilsluttet fodterapeut. Taksterne for ordningen er fastsat i overenskomsten
mellem RLTN og Danske Fodterapeuter.
Som følge af § 12, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 710 af 27. juni 2008 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut og hos
ridefysioterapeut til personer med lægehenvisning. De nærmere vilkår for vederlagsfri
fysioterapi efter lægehenvisning hos fysioterapeut og hos ridefysioterapeut i praksissektoren,
herunder afregning, er overenskomstbestemt mellem RLTN og Danske Fysioterapeuter, jf. §
12, stk. 2.
Ifølge § 4, stk. 5 i overenskomsten om vederlagsfri fysioterapi kan personer, der er henvist til
vederlagsfri fysioterapi, frit vælge mellem at modtage fysioterapien hos en praktiserende
fysioterapeut, eller ved tilbud om vederlagsfri fysioterapi, som kommunen eventuelt har
etableret ved egne eller private institutioner, og kan i et vist omfang også vælge tilbud om
Frit valg af fysioterapeut
vederlagsfri fysioterapi på andre kommuners institutioner, jf. de ministerielt fastsatte regler
om patienternes valgmuligheder. Af § 43, stk. 1, fremgår, at fysioterapeuten skal afregne
elektronisk med den kommune, hvor fysioterapeutens klinik er beliggende, dog jf. stk. 10, der
bestemmer, at regionerne varetager på vegne af kommunerne i regionen opgaver vedrørende
yderadministration, afregning og generering af nødvendig statistik.
Ifølge §6, stk. 1 i overenskomsten om vederlagsfri ridefysioterapi kan patienten frit vælge
mellem de til overenskomstens tilmeldte ridefysioterapeuter og et eventuelt kommunalt
tilbud. Ridefysioterapeuten skal afregne elektronisk med den region, hvor
ridefysioterapeutens klinik er beliggende, jf. § 24, stk. 1. Regionerne varetager på vegne af
kommunerne i regionen opgaver vedrørende yderadministration, afregning og generering af
nødvendig statistik vedr. vederlagsfri fysioterapi herunder ridefysioterapi, jf. § 25, stk. 5.
Der er frit valg mellem tandplejere (voksentandpleje), men offentligt tilskud forudsætter
Frit valg af tandplejer (voksen)
behandling ved overenskomsttilsluttet tandplejer. Der er ingen regulering af antallet af
overenskomsttilsluttede tandplejere.
Side 4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: MFU spm. om, hvilke beregningsmetoder der anvendes ifm. frit valg, til social- og indenrigsministeren
2293470_0005.png
Tilbudstype
Frit valg og beregningsmetode
Der er frit valg mellem tandlæger (voksentandpleje), men offentligt tilskud forudsætter, at
tandlægen skriftligt har meddelt regionsrådet, at tandlægen ønsker at yde tandlægehjælp,
hvortil der ydes tilskud af regionsrådet til personer, der er omfattet af sygesikringsgruppe 1
og 2.
Tilskuddet er 4.000 kr. ved behandling på ét øre og 6.350 kr. ved behandling på begge ører
(reguleres årligt). Tilskuddet er fastsat ud fra en pris på selve apparatet på maksimalt 2.000
Frit valg af tandlæge (voksen)
Frit valg af høreapparatbehandler
kr., mens tilpasning og behandling ligeledes udgør 2.000 kr. ved behandling på ét øre, mens
der ved behandling på begge ører ydes yderligere 350 kr. hertil.
Personer, der får tilbudt tandpleje ved offentlig klinik, kan vælge i stedet at modtage
tandplejetilbuddet hos praktiserende tandlæge/klinisk tandtekniker.
Frit valg i omsorgstandplejen
Oversigten illustrerer, at der er frit valg på mange og meget forskellige områder. De
forskellige beregningsmetoder skal blandt andet ses i lyset af, at nogle tilbud er
reguleret i lovgivning, mens andre er reguleret via overenskomster.
Side 5