Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2255454_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8731
Doknr.
309758
Dato
05-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 11. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 725 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 725:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på SOU alm. del spørgsmål 256 bekræfte, at bor-
gere ikke kan blive pålagt at tilbagebetale en del af tilskuddet til en BPA-ordning, uden
at der først er truffet afgørelse herom, og at det følger af servicelovens § 3 a, at der gæl-
der et varsel på 14 uger, hvis kommunen træffer afgørelse om nedsættelse eller fraken-
delse af bevilget hjælp efter servicelovens § 95 eller § 96.”
Svar:
Jeg kan bekræfte, at det kræver en afgørelse herom fra kommunens side, hvis en bor-
ger skal pålægges at tilbagebetale en del af tilskuddet i en hjælperordning efter service-
lovens §§ 95 eller 96. Ligeledes vil det kræve en afgørelse herom fra kommunen, hvis
det tilskud, som tidligere er udmålt i en hjælperordning, fremadrettet skal nedsættes.
Jeg kan endvidere bekræfte, at der efter servicelovens § 3 a gælder et varsel på mindst
14 uger, hvis kommunen træffer afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af hjælpen
i en hjælperordning efter servicelovens §§ 95 eller 96.
Det bemærkes i den forbindelse, at varslingen på mindst 14 uger alene gælder for de
afgørelser, hvor hjælperordningen frakendes, eller timetallet i ordningen nedsættes.
Derimod gælder varslingen ikke for afgørelser, hvor et tidligere udmålt tilskud nedsæt-
tes fremadrettet uden ændringer i timetallet i hjælperordningen.
I sådanne tilfælde gælder imidlertid de almindelige forvaltningsretlige regler om tilba-
gekaldelse af begunstigende forvaltningsakter. Det betyder bl.a., at afgørelser om ned-
sættelse af det udmålte tilskud uden ændret timetal skal gennemføres med et rimeligt
varsel. Det beror på en konkret vurdering, hvad der i det enkelte tilfælde kan anses for
et rimeligt varsel. Her vil der bl.a. skulle tages hensyn til, hvor indgribende afgørelsen
er med inddragelse af almindelige proportionalitetssynspunkter. En kommunes afgø-
relse om nedsættelse af det udmålte tilskud kan påklages til Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag