-- AKT 334414 -- BILAG 1 -- [ Bilag 6. SIMs anmodning om redegørelse af 25. juni 2020 ] --
Københavns Kommune
Socialforvaltningen
att. Direktør Mikkel Boje
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
Doknr.
266918
Dato
25-06-2020
Redegørelse for København Kommunes beregning af administrationsudgifter
for tilbud med driftsoverenskomst med Københavns Kommune
Social- og Indenrigsministeriet er via Folketingets Social- og Indenrigsudvalg og
Selveje Danmark blevet gjort opmærksom på en sag, hvor et konkret tilbud, Kollegiet
Gl. Køge Landevej, som efter det oplyste har driftsoverenskomst med Københavns
Kommune, øjensynligt, jf. vedlagte budgetskema, betaler et meget højt beløb i
administrationsomkostninger til kommunen set i forhold til tilbuddets samlede
budget.
Til kommunens orientering vedlægges social- og indenrigsministerens besvarelser af
folketingsspørgsmål nr. S 1274
–
S 1278 og SOU alm. del
–
spm. 514, som er stillet
med udgangspunkt i oplysningerne i det konkrete budgetskema.
Social- og Indenrigsministeriet anmoder på den baggrund om, at Københavns
Kommune fremsender en redegørelse med svar på nedenstående spørgsmål.
Er det korrekt, at Københavns Kommune har driftsoverenskomst med
Kollegiet Gl. Kongevej? I bekræftende fald bedes driftsoverenskomsten
vedlægges redegørelsen.
Hvem fastlægger budgettet for de tilbud, som Københavns Kommune har
driftsoverenskomst med - kommunen eller tilbuddet selv? Spørgsmålet bedes
besvaret både generelt og ift. det konkret omtalte tilbud.
Hvor stor en del af de administrationsudgifter, der fremgår af budgetskemaet
for Kollegiet Gl. Kongevej, afholdes af den kommunale forvaltning? Betaler
tilbuddet til kommunen eller trækkes beløbet på forhånd af et evt.
driftstilskud? Er dette generel praksis?
Hvordan beregner kommunen de direkte og indirekte
administrationsomkostninger? Bedes besvaret både generelt og ift. det
konkrete tilbud.
Er der andre omkostningselementer i det enkelte tilbuds budget, der betales til
kommunen? Bedes besvaret både generelt og ift. det konkrete tilbud.
Hvad ligger der i de administrative opgaver, der varetages af kommunen for
det enkelte tilbud med driftsoverenskomst? Og har tilbuddet mulighed for at