Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2310180_0001.png
Københavns Kommune
Socialforvaltningen
att. Direktør Mikkel Boje
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 6360
Doknr.
314325
Dato
19-10-2020
Vedrørende redegørelse fra Københavns Kommune om
Socialforvaltningens beregninger af administrationsudgifter til selvejende
tilbud med driftsoverenskomst
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget Københavns Kommunes redegørelse af 1.
september 2020 om Socialforvaltningens beregninger af administrationsudgifter til
selvejende tilbud med driftsoverenskomst.
Ministeriet har følgende bemærkninger til redegørelsen:
1.
Kommunen oplyser i sin redegørelse, at der er omkostninger, der indgår i
grundlaget for beregningen af den omkostningsbaserede tast for tilbuddet, men
som ikke fremgår af driftstilskuddet og af det budget for drift af tilbuddet, som
forelægges for socialtilsynet til godkendelse.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at både budget og
beregningsgrundlag skal indeholde samtlige omkostninger ved drift af tilbuddet.
Det fremgår da også af § 17, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 617 af 3. maj 2020 om
socialtilsyn, at det budget, der skal udarbejdes og godkendes af socialtilsynet, skal
tage udgangspunkt i grundlaget for beregning af tilbuddets takster. Dog skal
budgettet, jf. § 17, stk. 2, også indeholde andre indtægter.
Heraf følger, at de omkostninger, der indgår i beregningsgrundlaget, også skal
fremgår af budgettet og omvendt.
2. Det fremgår af redegørelsen, at administrationsposten i tilbuddet Gammel Køge
Landevejs budgetskema udgør 4.263.377 kr. Kommunen anfører, at kommunen i
tilknytning til det enkelte tilbud afholder en række udgifter centralt til bl.a.
administrative funktioner, boligrådgivere og sundhedspersonale, der servicerer
alle herberger i forvaltningen. Kommunen har således redegjort for, at
administrationsposten bl.a. består af henholdsvis 1.703.775 kr. (40 % af
administrationsposten) til kommunens boligrådgivere og 733.892 kr. (17 % af
administrationsposten) til kommunens Sundhedsteam. De to underposter i
administrationsposten udgør tilsammen 2.437.667 kr. (57 %) af den samlede post.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at de omkostninger, som, jf.
ovenfor, skal fremgå af tilbuddets budget, og som skal indgå i beregningen af
taksterne for et tilbud, skal være omkostningerne til tilbuddets levering af den
ydelse, som leveres i det specifikke tilbud. Der kan således ikke indregnes
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om at ministeren vil bede Københavns Kommune om en redegørelse for deres praksis i forhold til beregning og opkrævning af løn- og administrationsomkostninger til kommunen for de tilbud, som kommunen har indgået driftsoverenskomst med, til social- og indenrigsministeren
2310180_0002.png
omkostninger i taksten eller fremgå omkostninger af budgettet for et tilbud efter
servicelovens § 110, som ikke er en del af selve det specifikke tilbuds ydelse efter §
110. Det gælder også sundhedsydelser, der tilbydes borgere med ophold på § 110-
tilbud. Det betyder bl.a., at kommunens udgifter til støtte til borgerne ud over den
støtte, der modtages i tilbuddet, ikke kan indregnes.
Hvis tilbuddet trækker på generelle kommunale støtteordninger som et led i deres
støtte til borgerne i selve tilbuddet, kan den relative andel af omkostningen hertil
indregnes i budget og takst. Ud fra det oplyste, er det dog ministeriets
umiddelbare opfattelse, at der snarere er tale om borgerrelaterede udgifter end
administrationsomkostninger.
3. Det fremgår af redegørelsen, at kommunen beregner de indirekte
administrationsomkostninger for tilbud med driftsoverenskomst med henvisning
til den rammeaftale, der, jf. servicelovens § 6, er indgået mellem
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at kommunalbestyrelser og
regionsråd, jf. bestemmelsens ordlyd, hvert andet år indgår rammeaftaler om
faglig udvikling, styring og koordinering af
de kommunale og regionale tilbud
efter denne lov, som er beliggende i regionen.
Private tilbud er således ikke
omfattet af rammeaftalerne uanset, om de har indgået driftsoverenskomst med en
kommune eller en region.
4. Det fremgår af redegørelsen, at beregningen af de omkostningsbaserede takster
for herberger og krisecentre hvert år revisionspåtegnes, da der hjemtages
statsrefusion for kommunens udgifter til herberger og krisecentre.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at det fremgår af § 4, stk. 5, i
bekendtgørelse nr. 1467 af 16. december 2019 om statsrefusion og tilskud samt
regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden for Social- og
Indenrigsministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Udlændinge- og
Integrationsministeriets, Børne- og Undervisningsministeriets og Transport- og
Boligministeriets ressortområder, at den udgift, som en kommune efter
servicelovens § 177, nr. 5, kan hjemtage 50 pct. statsrefusion for, er kommunens
udgift til betaling af takst for ophold på tilbud efter servicelovens §§ 109 eller 110
for pågældende kommunes borgere.
Social- og Indenrigsministeriet skal bede om Københavns Kommunes bemærkninger
til ovenstående inden 14 dage fra d.d. Bemærkningerne bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Som også oplyst i forbindelse med ministeriets anmodning om en redegørelse fra
Københavns Kommune, bemærkes det, at kommunens redegørelse vil blive oversendt
til Folketingets Social- og Indenrigsudvalg, som led i ministerens orientering af
udvalget. Det samme gælder kopi af dette brev.
Eventuelle spørgsmål til dette brev kan rettes til Lone Larsen,
[email protected]
eller 41 85
10 28 eller Marie Bisgaard Nielsen,
[email protected]
eller 41 85 10 63.
Med venlig hilsen
Anita Hørby
Kontorchef, Socialjura og International
2