Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2310179_0001.png
Regnskab og Kontrakt
Socialforvaltningen
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Københavns Kommunes kommentarer til Social- og In-
denrigsministeriets svar vedr. redegørelse om Social-
forvaltningens beregninger af administrationsudgifter
til selvejende tilbud med driftsoverenskomst
Københavns Kommune har d. 19. oktober 2020 modtaget Social- og In-
denrigsministeriets bemærkninger vedr. Københavns Kommunes rede-
gørelse om Socialforvaltningens beregninger af administrationsudgif-
ter til selvejende tilbud med driftsoverenskomst.
Social- og Indenrigsministeriet har angivet fire bemærkninger, som Kø-
benhavns Kommune kommenterer på herunder. Hvor bemærknin-
gerne indeholder flere led, er kommentarerne tilsvarende opdelt.
BEMÆRKNING 1
30. oktober 2020
Sagsnummer
2020-0189308
Dokumentnummer
2020-0189308-11
1.1 Kommunen oplyser i sin redegørelse, at der er omkostninger, der
indgår i grundlaget for beregningen af den omkostningsbaserede
tast for tilbuddet, men som ikke fremgår af driftstilskuddet
1.2 og af det budget for drift af tilbuddet, som forelægges for socialtil-
synet til godkendelse.
Københavns Kommunes kommentarer til bemærkning 1
Ad 1.1: Det er korrekt, at der er omkostninger, der indgår i grundlaget for
beregningen af den omkostningsbaserede takst for tilbuddet, men som
ikke fremgår af driftstilskuddet.
Det samlede grundlag for beregning af den omkostningsbaserede takst
består således af driftstilskuddet tillagt udgifter afholdt af Københavns
Kommune, dvs. direkte og indirekte driftsomkostninger samt andel af
central ledelse, jf. bek. 1017 af 19.08.2017, § 2, stk. 2, nr. 2 og 3
Ad 1.2: Det er ikke korrekt, at der er omkostninger, der indgår i grundla-
get for beregning af den omkostningsbaserede takst, der ikke fremgår
Regnskab og Kontrakt
Bernstorffsgade 17
1577 København V
EAN-nummer
5798009683380
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om at ministeren vil bede Københavns Kommune om en redegørelse for deres praksis i forhold til beregning og opkrævning af løn- og administrationsomkostninger til kommunen for de tilbud, som kommunen har indgået driftsoverenskomst med, til social- og indenrigsministeren
Regnskab og Kontrakt
2/4
af det budget for drift af tilbuddet, som forelægges for Socialtilsynet til
godkendelse.
Alle langsigtede omkostninger er en del af det budget, som Socialtilsy-
net godkender. Det fremgår således også af det budgetskema vedr. til-
buddet Kollegiet Gl. Køge Landevej, der fulgte med Social- og Inden-
rigsministeriets anmodning om en redegørelse af 25. juni 2020.
BEMÆRKNING 2
2. Det fremgår af redegørelsen, at administrationsposten i tilbuddet
Gammel Køge Landevejs budgetskema udgør 4.263.377 kr. Kom-
munen anfører, at kommunen i tilknytning til det enkelte tilbud af-
holder en række udgifter centralt til bl.a. administrative funktioner,
boligrådgivere og sundhedspersonale, der servicerer alle herberger
i forvaltningen. Kommunen har således redegjort for, at admini-
strationsposten bl.a. består af henholdsvis 1.703.775 kr. (40 % af
administrationsposten) til kommunens boligrådgivere og 733.892
kr. (17 % af administrationsposten) til kommunens Sundhedsteam.
De to underposter i administrationsposten udgør tilsammen
2.437.667 kr. (57 %) af den samlede post.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at de omkost-
ninger, som, jf. ovenfor, skal fremgå af tilbuddets budget, og som
skal indgå i beregningen af taksterne for et tilbud, skal være om-
kostningerne til tilbuddets levering af den ydelse, som leveres i det
specifikke tilbud. Der kan således ikke indregnes omkostninger i
taksten eller fremgå omkostninger af budgettet for et tilbud efter
Servicelovens § 110, som ikke er en del af selve det specifikke til-
buds ydelse efter § 110. Det gælder også sundhedsydelser, der tilby-
des borgere med ophold på § 110- tilbud. Det betyder bl.a., at kom-
munens udgifter til støtte til borgerne ud over den støtte, der mod-
tages i tilbuddet, ikke kan indregnes.
Hvis tilbuddet trækker på generelle kommunale støtteordninger
som et led i deres støtte til borgerne i selve tilbuddet, kan den rela-
tive andel af omkostningen hertil indregnes i budget og takst. Ud
fra det oplyste, er det dog ministeriets umiddelbare opfattelse, at
der snarere er tale om borgerrelaterede udgifter end administrati-
onsomkostninger.
Københavns Kommunes kommentarer til bemærkning 2
De nævnte udgiftsposter til Boligrådgivere og Sundhedsteam svarer til
den relative andel af de generelle kommunale støtteordninger til alle
kommunens tilbud efter § 110 og er udtryk for støtte, der ydes til bor-
gerne i selve tilbuddet.
Budgetposterne vedr. de konkrete støtteordninger fordeles på de en-
kelte tilbud ud fra en fordelingsnøgle, der beregnes på baggrund af
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om at ministeren vil bede Københavns Kommune om en redegørelse for deres praksis i forhold til beregning og opkrævning af løn- og administrationsomkostninger til kommunen for de tilbud, som kommunen har indgået driftsoverenskomst med, til social- og indenrigsministeren
Regnskab og Kontrakt
3/4
tilbuddets størrelse. Fordelingsnøglen er gennemgået og påtegnet af
Københavns Kommunes eksterne revisor, Deloitte.
Årsagen til, at udgiftsposterne er angivet som administrationsudgifter,
skal findes i en aftale indgået mellem Socialforvaltningen og selvejende
tilbud med driftsoverenskomst med Københavns Kommune. Ifølge af-
talen anvendes feltet Administrationsudgifter i Socialtilsynets budget-
skema til indberetning af samtlige udgiftsposter, som vedrører de kom-
munale støtteordninger finansieret direkte af Socialforvaltningen.
Københavns Kommune er enig i, at de nævnte udgiftsposter er borger-
relaterede udgifter, og Socialforvaltningen vil allerede til budget 2021
anvende andre felter til de kommunale støtteordninger efter § 110, f.eks.
feltet
Ekstern behandling/rådgivning borgere.
BEMÆRKNING 3
3. Det fremgår af redegørelsen, at kommunen beregner de indirekte
administrationsomkostninger for tilbud med driftsoverenskomst
med henvisning til den rammeaftale, der, jf. servicelovens § 6, er
indgået mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at kommunal-
bestyrelser og regionsråd, jf. bestemmelsens ordlyd, hvert andet år
indgår rammeaftaler om faglig udvikling, styring og koordinering af
de kommunale og regionale tilbud efter denne lov, som er belig-
gende i regionen.
Private tilbud er således ikke omfattet af ramme-
aftalerne uanset, om de har indgået driftsoverenskomst med en
kommune eller en region.
Københavns Kommunes kommentarer til bemærkning 3
Københavns Kommune er enig i, at private tilbud ikke er omfattet af
rammeaftalen mellem kommunalbestyrelser i regionen og regionsrå-
det. Det beror således på en fejl, at der i den tidligere redegørelse hen-
vises til rammeaftalen.
Ved beregningen af taksten for tilbuddet indgår andelen af evt. central
ledelse og administration fastsat som de faktiske omkostninger eller
som en fast procent af et tilbuds øvrige budget, jf. bek. 1017 af
19.08.2017, § 2, stk. 2, nr. 3
Socialforvaltningen har i 2016 undersøgt den konkrete udgift til admini-
stration for alle tilbud og har konstateret, at de konkrete udgifter til ad-
ministration modsvarede de anførte 6 %.
Københavns Kommunes eksterne revisor, Deloitte, er enig i Socialfor-
valtningens vurdering.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om at ministeren vil bede Københavns Kommune om en redegørelse for deres praksis i forhold til beregning og opkrævning af løn- og administrationsomkostninger til kommunen for de tilbud, som kommunen har indgået driftsoverenskomst med, til social- og indenrigsministeren
Regnskab og Kontrakt
4/4
BEMÆRKNING 4
4. Det fremgår af redegørelsen, at beregningen af de omkostningsba-
serede takster for herberger og krisecentre hvert år revisionspåteg-
nes, da der hjemtages statsrefusion for kommunens udgifter til her-
berger og krisecentre.
Social- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at det fremgår
af § 4, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 1467 af 16. december 2019 om
statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på
visse områder inden for Social- og Indenrigsministeriets, Beskæfti-
gelsesministeriets, Udlændinge- og Integrationsministeriets,
Børne- og Undervisningsministeriets og Transport- og Boligmini-
steriets ressortområder, at den udgift, som en kommune efter ser-
vicelovens § 177, nr. 5, kan hjemtage 50 pct. statsrefusion for, er
kommunens udgift til betaling af takst for ophold på tilbud efter
servicelovens §§ 109 eller 110 for pågældende kommunes borgere.
Københavns Kommunes kommentarer til bemærkning 4
Københavns Kommune er enig i, at der kun kan hjemtages statsrefusion
på 50% af kommunens udgift til betaling af takst for ophold på tilbud ef-
ter servicelovens §§ 109 eller 110 for kommunens egne borgere.
Københavns Kommune er opmærksom på, at den nævnte passus kunne
læses, som om kommunen indhenter statsrefusion på samtlige kom-
munens udgifter til drift af tilbuddet. Dette er ikke tilfældet.
Københavns Kommunes praksis er således i overensstemmelse med
Social- og Indenrigsministeriets bemærkning.
Venlig hilsen
Lone Berner Wolff
Kontorchef