Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2255261_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8493
Doknr.
305144
Dato
05-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 706 alm. del til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 706:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på SOU alm. del spørgsmål nr. 644 nærmere præ-
cisere, hvorfor det skønnes, at en videreførelse af det sociale frikort i 2021 vil koste 12
mio. kr.?
Vil ministeren i den forbindelse redegøre for, i hvilket omfang de afsatte poster for
2018-2020 til dækning af et umiddelbart skattemæssigt mindreprovenu og til dækning
af manglende modregning i sociale ydelser indgår i den skønnede udgift til viderefø-
relse af det sociale frikort?
Vil ministeren endvidere redegøre for, om der indregnes besparelser som følge af det
sociale frikorts positive forskel for brugere af frikortet, jf. også ministerens besvarelse
af SOU alm. del spørgsmål nr. 643, herunder et eventuelt fald i indlæggelser som følge
af bedre livskvalitet knyttet til de sociale frikort-jobs, reduceret kaotisk stofbrug og
dermed forbundne færre fejlfix, infektioner mv., fald i udgifter til politi, retsvæsen og
kriminalforsorg som følge af et eventuelt fald i diverse følgekriminalitet, typisk beri-
gelseskriminalitet? Hvis ikke, hvorfor medregnes disse positive forskelle så ikke?”
Svar:
En 1-årig forlængelse af forsøgsordningen vurderes at koste 12.1 mio. kr. (0,1 mio. kr.
vedr. PL-regulering). Denne vurdering er baseret på et revideret skøn, hvoraf det for-
ventes, at 1.800 borgere vil blive visiteret til ordningen i 2021. Skønnet tager afsæt i
uændrede visitationskriterier, og at den eksisterende IT-løsning kan anvendes i den
forlængede periode.
Udgifterne til en 1-årig forlængelse af ordningen omfatter drift af IT-løsningen, visita-
tion i kommunerne og klageadgang, skattemæssigt mindreprovenu, mindre modreg-
ning af ydelser, samt udgifter til forankring, formidling og vejledning, se
tabel 1.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på spm. 644 nærmere vil præcisere, hvorfor det skønnes, at en videreførelse af det sociale frikort i 2021 vil koste 12 mio. kr., til social- og indenrigsministeren
2255261_0002.png
Tabel 1
Socialt frikort, 1-årig forlængelse af nuværende ordning.
Mio. kr., 2021-pl
Forslag i alt
Drift af it-indberetningsløsning
Visitation i kommuner og klageadgang
Umiddelbart skattemæssigt mindreprovenu
Mindre modregning i ydelser
Forankring, formidling og vejledning
2021
12.1*
4
2.5
3
1.5
1
Anm.: Beregningen er baseret på et skøn med 1800 visitationer og 600 ansættelser i 2021. Udgiftsposterne summerer
ikke til totalen grundet afrunding. *En 1-årig forlængelse er vurderet til at koste 12 mio. kr, dertil er lagt 0,1 mio. kr. i PL-
regulering.
Formålet med det sociale frikort er at skabe bedre trivsel blandt udsatte borgere, og
evalueringen af forsøgsordningen viser, at ordningen gør en positiv forskel for mange
brugere af frikortet. De eventuelle afledte økonomiske besparelser som følge heraf er
imidlertid for usikre til, at de kan indgå i de økonomiske beregninger. For at afledte
effekter kan indregnes, forudsætter det, at der er tilstrækkeligt grundlag for at skønne
kvantitativt over sådanne effekter. Det gælder uanset om et tiltag vedrører udgifts-
eller indtægtssiden af de offentlige finanser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2