Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2097840_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 214
Doknr.
18968
Dato
01-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. oktober 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 7 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren oplyse, om kommunen er forpligtet til at sende alle sagsakter til Anke-
styrelsen, når en borger ønsker at klage?”
Svar:
Social- og Indenrigsministeriet har indhentet bidrag fra Ankestyrelsen til besvarelsen
af spørgsmålet. Ankestyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det følger af det grundlæggende forvaltningsretlige krav til undersøgelse af sager,
officialmaksimen, at det er myndighederne, der har ansvaret for, at en sag er tilstræk-
kelig oplyst til, at der kan træffes en rigtig afgørelse.
Når en kommune sender en klagesag til Ankestyrelsen, skal kommunen medsende alle
relevante akter. I sager om særlig støtte til børn og unge kan dette foruden afgørelsen
være klagen, evt. genvurdering, den børnefaglige undersøgelse, handleplanen, børne-
samtalen og evt. lægejournaler og samværsrapporter.
Ankestyrelsen har indført et digitalt ankeskema, foreløbigt i de kommunale klagesager,
der søger at præcisere over for kommunerne hvilke bilag og akter, der skal medsendes.
Dette tiltag skal tjene til, at Ankestyrelsen modtager alle relevante oplysninger sam-
men med klagen i første omgang.
Det er Ankestyrelsen, der har ansvaret for, at alle relevante oplysninger er en del af
styrelsens afgørelsesgrundlag (at sagen er tilstrækkeligt oplyst), når styrelsen træffer
afgørelse. Hvis Ankestyrelsen vurderer, at der mangler oplysninger
enten fordi de
ikke er medsendt med klagen, eller fordi de ikke er blevet indhentet af kommunen
vil det være styrelsens ansvar at sørge for, at de relevante oplysninger bliver indhentet.
Det varierer fra sag til sag, om bestemte oplysninger er relevante.
Hvis f.eks. en ung på 17 år har været anbragt uden for hjemmet siden fødslen, og anke-
sagen drejer sig om overvåget samvær med den unges mor, vil Ankestyrelsen have
tilstrækkeligt med oplysninger til at træffe afgørelse uden indsendelse af lægejournaler
om den unges trivsel som spæd. Hvis der derimod er en bestemt diagnose hos bar-
net/den unge eller en af forældrene, som har haft afgørende betydning for tidligere
afgørelser og stadig har betydning, vil Ankestyrelsen have pligt til at indhente en spe-
ciallægeerklæring, hvis denne ikke er medsendt, da denne vil være relevant, selvom
den kan være fx 10 år gammel.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommunen er forpligtet til at sende alle sagsakter til Ankestyrelsen, når en borger ønsker at klage, til social- og indenrigsministeren
2097840_0002.png
En klager kan altid bede om aktindsigt hos Ankestyrelsen og på den måde konstatere,
hvilke dokumenter der indgår i sagen. Klageren kan også kontakte Ankestyrelsen og
spørge, om styrelsen har modtaget et bestemt bilag, som klager tillægger særlig betyd-
ning.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2