Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2249473_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
23. september 2020
Besvarelse af spørgsmål 695 alm. del stillet af udvalget den 28. august
2020.
Spørgsmål:
Hvilke krav kan bankkunder gøre gældende i sager, hvor en bank ikke har
vejledt deres kunder rigtigt ifm. med identitetstyveri, misbrug af NemID
og lign., hvilke muligheder har bankkunder f.eks. for at stille erstatnings-
krav om dækning af et eventuelt økonomisk tab?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 27. august om misbrug
af identitetsoplysninger, herunder NemID, jf. samrådsspørgsmål AF.
Svar:
Det følger af reglerne om god skik, at en finansiel virksomhed skal rådgive
deres kunder fyldestgørende. Det følger endvidere af lov om finansiel virk-
somhed, at handlinger i strid med regler om god skik pådrager erstatnings-
ansvar i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler.
En finansiel virksomhed, der ikke vejleder sine kunder eller vejleder sine
kunder forkert i forbindelse med et identitetstyveri, misbrug af NemID og
lign., vil derfor kunne ifalde et erstatningsansvar. Det vil bl.a. kræve, at det
bevises, at den manglende eller forkerte vejledning har været årsag til kun-
dens økonomiske tab.
Forbrugere, der ønsker at rejse et erstatningskrav mod en bank, kan klage
til det finansielle ankenævn eller indbringe sagen for domstolene. Forbru-
gerombudsmanden har endvidere mulighed for at anlægge sag ved dom-
stolene.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup