Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2250311_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8280
Doknr.
300610
Dato
25-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. august 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 685 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 685:
”Vil
ministeren redegøre for, om man som privat virksomhed er forpligtiget til at an-
vende IT-løsningen for det sociale frikort, for bl.a. at sikre at det sociale frikort ikke
går i karambolage med borgerens boligsikring? Hvorfor kan en kommune ikke tilbage-
betale ydelser til en borger, såfremt virksomheden ikke er koblet op på IT-løsningen?”
Svar:
Jf. § 4 i Lov om forsøg med et socialt frikort skal indtægt på baggrund af et socialt fri-
kort indberettes til kommunen via en særskilt fælleskommunal IT-løsning. Det er såle-
des en forudsætning for, at en borger kan anvende et socialt frikort, at virksomheden,
som borgeren arbejder for, indberetter indtægten via IT-løsningen socialtfrikort.dk.
Hvis virksomheder ikke registrerer og indberetter borgerens indtægt via socialtfri-
kort.dk, er borgerens indtægt ikke dokumenteret korrekt, og kommunerne har ikke
mulighed for at tilbagebetale ydelser til borgeren. I sådanne tilfælde er betingelserne
for brugen af et socialt frikort således ikke opfyldt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag