Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2237186_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Besvarelse af SOU alm. del
samrådsspm.
AG og AH om sagen om bedrageri
27. august 2020, kl. 13.00-14.00
Folketinget, lokale 1-133
10 min.
Besvarelse af samrådsspørgsmål
Åbent samråd om sagen om bedrageri i
Socialstyrelsen
Samrådsspørgsmål AG
Vil ministeren redegøre for, om hun fortsat er tilfreds med
konklusionerne i de to eksterne undersøgelser fra henholdsvis
Kammeradvokaten og PwC, der blev udarbejdet i forbindelse med
misbrug af betroet magt i socialstyrelsen, og ser ministeren grund
til at genoverveje, hvorvidt der bør placeres politisk og/eller
tjenstligt ansvar i sagen om svindel for ca. 120 mio. kr. i
Socialstyrelsen?
Samrådsspørgsmål AH
Vil ministeren uddybende begrunde, hvorfor hun ikke finder
anledning til at følge anbefalingerne fra Transparency
International Danmark (SOU alm. del. bilag 176 og svar på
spørgsmål 397) og genbesøge de to eksterne undersøgelser fra
henholdsvis Kammeradvokaten og PwC, der blev udarbejdet i
forbindelse med misbrug af betroet magt i Socialstyrelsen?
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd.
Det er nu tredje gang, der er samråd om sagen om bedrageri i
Socialstyrelsen, men det er min første gang som minister for
området.
Jeg vil besvare de to spørgsmål samlet.
[Om
PWC’s undersøgelse]
Sagen om svindel for ca. 120 mio. kroner fra den tidligere
satspulje, som jeg tror rystede alle, er belyst fra flere vinkler.
Og senest har også straffesagen rullet sagens fakta meget
detaljeret op og det efter mine juristers vurdering uden at tilføre
sagen noget nyt i forhold til spørgsmålet om ansvarsdelen.
Fokus for straffesagen og efterforskningen har da også været
et andet
nemlig at bevise forsæt og skyld i forhold til
bedrageriet og ikke at foretage vurderinger af spørgsmålet om
et personaleretligt ansvar for, at bedrageriet kunne finde sted.
Og hertil kommer, at alt materiale fra de to undersøgelser, der
omtales i samrådsspørgsmålet, er indgået i politiets
efterforskning.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0003.png
De to undersøgelser blev foretaget i perioden ultimo 2018 til
primo 2019, og der er tale om eksterne og uafhængige
undersøgelser.
PWC foretog
på opdrag fra Socialstyrelsen
den ene
undersøgelse i sagen. Her var opdraget at afdække selve
hændelsesforløbet omkring den formodede svindel. Konkret
skulle PWC finde ud af, hvordan svindlen skete og i hvilket
omfang. Her blev metoderne afdækket og i den forbindelse
også kontrolsvaghederne i tilskudsadministrationen.
Disse kontrolsvagheder fik
sammen med Rigsrevisionens
oversigtsnotat fra november 2018
PwC til at konkludere, at
Rigsrevisionen gennem årene har givet en række anbefalinger,
som kunne have bidraget til at begrænse eller helt stoppe
bedrageriet.
Når man hører det, er jeg enig i, at det er helt naturligt at
spørge, om der er nogen, der har sovet i timen gennem årene.
PwC konkluderede da også, at når svindlen alligevel kunne
ske, så måtte det være fordi, ministeriets opfølgning alene var
sket delvist eller slet ikke implementeret.
Men PwC kunne alligevel ikke efter deres omfattende
gennemgang pege mere konkret på, hvilken konkret
manglende form for opfølgning, der har betydet, at der ikke
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0004.png
blev lukket ned for svindlen. Af den årsag, at der manglede den
nødvendige dokumentation.
[Advokatundersøgelsens konklusioner]
Kammeradvokatens undersøgelse belyste sagen fra en anden
og selvfølgelig juridisk
vinkel.
Der var her tale om en minutiøs og fuldstændig gennemgang
af relevante dele af Rigsrevisionens rapporter.
Samtidig blev al den foreliggende dokumentation over flere
årtier gransket.
For at kunne konkludere om og hvor, der var sket et egentligt
svigt, var det nødvendigt at afdække forløbet nøje både tids-
og indholdsmæssigt. Men også her løb man ind i problemet
med den mangelfulde dokumentation. Det vender jeg tilbage til.
[Et tjenstligt ansvar]
At en undersøgelse
og i dette tilfælde PwC
konkluderer, at
en bedre opfølgning kunne have medvirket til at begrænse
svindlen, er ikke det samme som, at man så vil kunne pålægge
nogen et ansvar for, at det ikke er sket i nødvendigt omfang.
Som det tidligere er blevet oplyst over for udvalget, så er der
en række meget strenge betingelser, der skal være opfyldt, for
at dette vil kunne ske.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0005.png
Der er 3 hovedbetingelser, som skal være opfyldt ved
vurderingen af, om der foreligger en tjenesteforseelse.
For det første skal der foreligge en objektiv tilsidesættelse af
en pligt - en såkaldt pligtforsømmelse. Det kan være en
situation, hvor en tjenestemand har undladt at følge gældende
retsregler.
2) For det andet skal tilsidesættelsen kunne tilregnes en
person som forsætlig eller uagtsom. En hændelig
tilsidesættelse er således ikke nok.
3) Endelig skal tilsidesættelsen være af en vis grovhed.
Vurderingen af, om der foreligger tilstrækkelig grovhed, må ske
ud fra et helhedsorienteret skøn.
Efter sin meget grundige undersøgelse har Kammeradvokaten,
som I ved, konkluderet, at disse juridiske betingelser IKKE er
opfyldte. Og at der derfor ikke kan placeres et tjenstligt ansvar.
Den primære årsag til det er, at der mangler dokumentation.
Det kan med andre ord ikke
på trods af det kæmpe
sagsmateriale, der strækker sig over flere årtier
konkluderes,
at der foreligger handlinger og adfærd fra nogle bestemte
personer, der kan føre til, at man placerer ansvaret dér.
Det er frustrerende, at det er konklusionen. Det tror jeg alle her
i lokalet er fuldstændig enige om. Og hvis der var grundlag for
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0006.png
at placere et tjenstligt ansvar, så skal I vide, at jeg ikke ville
tøve med at gøre det. Men det er der ikke.
[Genovervejelse af ansvar]
Som jeg også sagde i min besvarelse af udvalgets spørgsmål
nr. 83 fra september sidste år, så er der siden
Kammeradvokaten afsluttede sin undersøgelse ikke
fremkommet yderligere relevant materiale i sagen.
Og det har straffesagen mod Britta Nielsen ikke ændret på.
Sagen har heller ikke kastet nyt lys over spørgsmålet om
tjenstligt ansvar.
Sagen er undersøgt meget grundigt, og Britta Nielsen er
heldigvis blevet dømt for forholdet. Det er meget ærgerligt og
frustrerende, at vi ikke kan komme videre med ansvarsdelen,
men jeg tager til efterretning, at det desværre er sådan, det er.
[Anbefaling fra Transparency International Danmark]
Det er også baggrunden for, at jeg ikke finder grundlag for at
genbesøge undersøgelserne, sådan som Transparency
International Danmark anbefaler.
Transparency International Danmark bygger sin anbefaling om
at genbesøge undersøgelserne på den tese, at den
daværende politimæssige efterforskning skulle have sat
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0007.png
begrænsninger for de to undersøgelser. At der skulle være
dokumenter, som PwC og Kammeradvokaten ikke skulle have
haft adgang til, og at tingene derfor ikke blev undersøgt til
bunds, på grund af den politimæssige efterforskning af sagen.
Den misforståelse vil jeg gerne mane helt i jorden. PwC og
Kammeradvokaten har haft adgang til
alle
oplysninger
også
de relevante oplysninger om besvigelsesmetoder, der indgik i
den politimæssige efterforskning.
Og alle de oplysninger er indgået i deres undersøgelser og i
rapporterne.
At alle oplysninger så ikke var med i de to rapporter, der blev
offentliggjort den 1. marts sidste år, er en helt anden sag.
Det var netop begrundet i den daværende politimæssige
efterforskning, at det ikke skulle lægges frem, mens poltiet
efterforskede. Men undersøgt var det.
Jeg bakker fuldt og helt op om Transparency International
Danmarks arbejde for bl.a. at styrke befolkningens tillid til de
offentlige myndigheder.
Jeg er også fuldstændig enig med dem i, at det danske
offentlige system bygger på tillid og korrekt kontrol. Men at
kontrollen aldrig må blive for massiv de forkerte steder, fordi vi
så risikerer, at medarbejderne mister tilliden og arbejdsglæden.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0008.png
Dog mener jeg, at kontrol og tæt opfølgning efter en sag som
denne er helt afgørende for at sikre, at noget lignende ikke
sker igen.
Og jeg er også enig med Transparency International i, at det er
meget vigtigt, at der bliver kastet lys over eventuelle systemfejl,
så de kan blive rettet hurtigst muligt.
Jeg er også enig med Transparency International i, at det efter
et stykke tid er relevant at evaluere, om vi har fået etableret de
rigtige procedurer. Jeg mener faktisk, at det er en
grundlæggende del af et velfungerende kontrolmiljø
løbende
at
foretage den vurdering.
Derfor er det også en indlejret del af Socialstyrelsens arbejde
at sikre, at kontrolmiljøet er effektivt
det vil sige ikke blot, at
det er sikkert, men også at det er hensigtsmæssigt ift. tilliden
og anvendelsen af ressourcer.
Og i departementets arbejde med nye forretningsgange har vi
fokus på at samle op og vurdere, om vores nye måde at
arbejde på i tilstrækkelig grad bidrager til at understøtte en
sikker og effektiv drift.
En række initiativer er igangsat efter seneste samråd. Dem
vender jeg tilbage til lige om lidt. Vi tager anbefalingerne fra
Transparency International til os, og vil handle derefter.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0009.png
[Hvordan der er strammet op]
Nu er den vigtigste opgave at sørge for, at en lignende sag
ikke kan ske igen. Også derfor en tak til samrådsspørger for at
indkalde til samrådet.
Det giver mig anledning til at gennemgå nogle af de ting, der er
iværksat siden sidste samråd. Og der er sket rigtigt meget,
siden spørgeren sidst indkaldte til samråd.
Ud over den dom, der er faldet, så er der brugt meget tid på
helt nødvendige opstramninger
både i Socialstyrelsen og i
departementet.
Det har været og er fortsat et stykke arbejde
– først at ”lukke
hullerne” så at sige,
konkret at forbedre kontrolmiljøet og at
indføre og sikre de rigtige arbejdsgange. Læringen har også
ført til ændringer på organisatorisk niveau. I ministeriet er der i
foråret 2019 oprettet et tilsynskontor, der bl.a. har til opgave at
sikre styrket fokus på sikker drift på hele ministerområdet.
Dette sker bl.a. ved risikostyring og konsekvent opfølgning på
revisioner på hele ministerområdet,
Tilsynskontoret har i første halvår af 2020 udrullet et fælles
koncept for risikostyring og foretaget en gennemgang af
historiske og aktuelle revisionsrapporter på ministerområdet.
Ved gennemgangen har hhv. de ansvarlige institutioner og
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0010.png
tilsynskontoret vurderet, om bemærkningerne er håndterede og
dermed kan betegnes som lukkede.
Resultaterne fra revisionsgennemgangen og fremtidige
revisioner bliver i den kommende tid samlet i en egentlig
database for at sikre fremadrettet overblik.
Og det siger sig selv, at der i selve tilskudsadministrationen i
Socialstyrelsen, siden sagen blev rullet op, er gjort rigtigt
mange tiltag for at sikre sig mod lignende sager og for generelt
at forbedre kontrolmiljøet. Der er i 2019 etableret nye
forretningsgange og kontroller med udbetalingen af
tilskudsmidler. Styrelsen har styrket det interne kontrolmiljø,
herunder er der etableret den nødvendige funktionsadskillelse
og ændret brugerroller i det tilskudsadministrative system, så
samme medarbejder fx ikke både kan ændre kontonumre og
foretage udbetalinger.
Det er helt afgørende vigtigt, at der med de skitserede
ændringer og stramninger er tryghed om kontrolmiljøet.
Socialstyrelsen bad derfor i sommeren 2019 PwC om at
gennemgå de nye forretningsgange i tilskudsadministrationen
grundigt.
PwC har vurderet, at kontrolmiljøet er robust. Rigsrevisionen
har netop her i august
på baggrund af deres grundige
revision af regnskabet sidste år - også konkluderet, at der er
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0011.png
implementeret nye forretningsgange og kontroller, som styrker
kontrolmiljøet.
Det betyder ikke, at der ikke kan gøres mere for at reducere
risiko
det er ikke en engangsøvelse, som Transparency
International også peger på. Men Socialstyrelsen har fået
lukket hullerne og fået etableret kontroller, der hvor it-miljøet
kræver det.
[Afslutning]
Der er blevet talt og skrevet meget om denne sag. Jeg tror
godt, at jeg kan sige, at hele Danmark har været chokeret og
oprørt over, at det lykkedes en medarbejder at bedrage staten
for så mange penge
og over så mange år.
Penge, der kunne have gjort gavn hos vores udsatte borgere.
Og derfor ønsker vi alle, tror jeg, at nogen
ud over Britta
Nielsen selv
må kunne gøres ansvarlige for millionsvindlen.
Grundlæggende mener jeg, at der
burde
placeres et tjenstligt
ansvar, men det kan der bare desværre ikke, hvor gerne man
end ville det.
Det er undersøgt fra alle vinkler, og der er brugt rigtigt mange
ressourcer på det.
Det, man derimod kan, er at tage læringen fra sagen med og
handle på den. Og det har vi gjort, og også siden det sidste
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/8-20 om svindel i Socialstyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237186_0012.png
samråd om sagen. Så selv om vi ikke kan placere et politisk og
tjenstligt ansvar, så er der heldigvis nu faldet dom i sagen, og
vi har taget en række benhårde konsekvenser af den:
Der er oprettet et tilsynskontor i departementet, som har
styrket tilsyn og fokus på sikker drift
I Socialstyrelsen har man etableret nye forretningsgange
og kontroller
Rigsrevisionen har som nævnt ovenfor afsluttet sagen
om mangelfuld tilskudsadministration i Socialstyrelsen.
Det afgørende for mig er, at der bliver gjort alt, hvad der er
muligt for at sikre, at en sag som denne ikke forekommer igen.
Jeg mener, at der allerede er igangsat gode og vigtige skridt i
den retning, og at det gode afsæt for drøftelser på bagkant af
sagen derfor kunne være, om der er andet og mere, der kan og
skal gøres i et fremadskuende perspektiv.
Tak for ordet.
11