INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
27. august 2020
Samråd i SOU den 27. august 2020 kl. 11.30-13.00
–
Spørgsmål AF
stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Samrådsspørgsmål AF: Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at ban-
kerne ikke fejlinformerer kunderne om retsstillingen i tilfælde af mis-
brug af deres identitetsoplysninger, således at det sikres, at kunderne
bliver gjort bekendt med, at de sandsynligvis alene hæfter, hvis de selv
har handlet groft uforsvarligt i eksempelvis deres omgang med nøgle-
kort?
Jeg vil også takke udvalget for invitationen til samrådet i dag, og
for spørgsmålet om bankernes pligt til at informere kunderne om,
hvordan de skal forholde sig i sager om misbrug af identifikations-
oplysninger.
Der har henover sommeren været afdækket en række historier i me-
dierne, hvor borgere har fået stjålet deres NemID, som efterføl-
gende er blevet misbrugt blandt andet til at optage lån med.
Det er selvfølgelig meget trist at høre, hvad disse personer har måtte
gennemleve som følge af identitetstyveri. Den slags oplevelser skal
vi alle sammen forsøge at forhindre.
Det er sådan, at det følger af god skik-reglerne, at bankerne skal
drive deres virksomhed i overensstemmelse med redelig forret-
ningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet.
God skik-reglerne rummer derfor en klar pligt for en bank til at tage
vare på dens kunder og beskytte kundernes interesser.
Bankerne er forpligtet til at vejlede deres kunder om, hvad de skal
gøre, hvis de bliver udsat for, at deres NemID bliver stjålet.
En bank skal således orientere en kunde om de regler, der gælder
på området, hvis kunden kommer med en indsigelse imod et lån
eller køb af ydelser, fordi kunden mistænker identitetstyveri. De
skal også orientere om mulighederne for at få denne indsigelse prø-
vet.